Кваліфікаційний розрив (skills gap) на ринку праці України: стан та механізми його подолання

Вікторія Сидоренко

Анотація


У Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки ідентифіковано одну з проблем [1]: розрив між системою освіти та ринком праці, дисбаланс попиту і пропонування інноваційних спеціальностей, відсутність механізмів зворотного зв’язку між роботодавцями і закладами вищої освіти. На сьогодні система підготовки фахівців в Україні характеризується яскраво вираженими структурними проблемами і низькими показниками ефективності порівняно з міжнародними стандартами, професійно-кваліфікаційним дисбалансом попиту і пропозиції, відсутністю у випускників закладів вищої освіти затребуваних роботодавцями навичок і компетенцій. Наслідки військової агресії РФ в Україні послабили потенціал ринку праці. Виникли бар’єри для вільного руху факторів виробництва, зокрема робочої сили; відбулись втрати виробничих потужностей та інфраструктури; внаслідок вимушеної міграції мають місце негативні тенденції у сфері зайнятості і доходів. Цифровізація, автоматизація, технологізація виробництва зумовлює пошук і залучення до роботи фахівців нової генерації, що володіють фаховими компетентностями, навичками soft & hard skills, швидко адаптуються до змін, усвідомлено вміють навчатися впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти. У статті здійснено градацію компетенцій і кваліфікаційних навичок сучасного фахівця з вищою освітою відповідно до соціально-економічних умов розвитку виробництва, вимог роботодавців і ключових стейкхолдерів з метою розробки нової комплексної системи підготовки висококваліфікованих фахівців для потреб економіки країни в умовах воєнного стану. Обґрунтовано основні причини кваліфікаційного розриву (skills gap) на ринку праці України. Вирішення проблеми кваліфікаційного розриву визначено як комплексне завдання, що передбачає: синергію науки, практики, роботодавців, представників виробництва і бізнесу; розвиток дуальної системи освіти; удосконалення умов проходження студентами різних видів практик; залучення здобувачів освіти до науково-дослідної діяльності; розвиток програм міжнародного студентського обміну; розроблення освітніх програм на компетентнісній основі з урахуванням затребуваних на ринку праці компетентностей, навичок, кваліфікацій; залучення до освітнього процесу провідних фахівців галузі, роботодавців, постачальників та провайдерів інструментів/матеріалів/обладнання; удосконалення процесу навчання шляхом організації навчальних центрів, розвитку системи наставництва і супервізії, державно-приватного партнерства. Результати наукового пошуку отримані відповідно до комплексної теми науково-дослідної роботи «Кваліфікаційний розрив на ринку праці в умовах війни та повоєнного відновлення економіки України» (0124U001101, 2024 р.)

Ключові слова


кваліфікаційний розрив; ринок праці; конкурентоспроможний фахівець; кваліфікаційна навичка; кадровий розрив; якість освіти; державно-приватне партнерство

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Кабінет Міністрів України. (2022, Лют. 23). Розпорядження № 286-р «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-р#Text

Дослідження сфери освіти в Україні. До більшої результативності, справедливості та ефективності: звіт Світового банку. 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/feoDwf Дата звернення: Берез. 19, 2024.

К. Дель Карпіо, О. Купець, Н. Мюллер і А. Олефір, Навички для сучасної України. Огляд. World Bank, Washington, DC. License: Creative Commons Attribution CC BY 3.0 IGO. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/kpvVNg Дата звернення: Берез. 19, 2024.

А. Кашин, Є. Польщикова, Ю. Сахно, Випускники українських ВНЗ очима роботодавців. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/ahX0VF Дата звернення: Берез. 19, 2024.

Державний центр зайнятості. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.dcz.gov.ua/analitics/view Дата звернення: Січ. 05, 2024.

М. Самойлюк, Трекер економіки України під час війни. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ces.org.ua/tracker-economy-during-the-war/ Дата звернення: Берез. 25, 2024.

М. Судаков, Оцінка ринку праці та попиту на професійні навички в Україні: стан, тенденції та перспективи. 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://t1p.de/vzff9 Дата звернення: Берез. 25, 2024.

Положення про організацію і проведення видів практик здобувачів вищої освіти у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти / В. Сидоренко, В. Кулішов. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО», 2022.

В. В. Сидоренко, В. С. Кулішов, Н. Г. Торба, «Інноваційні підходи до організації видів практик здобувачів вищої освіти в період воєнного стану», Вісник Національної академії педагогічних наук України, № 1(5), с. 1–15, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/735497/ Дата звернення: Берез. 25, 2024.

Положення про науково-дослідну роботу студентів у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти / В. Сидоренко, В. Кулішов, О. Юденкова. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО», 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/734959/ Дата звернення: Берез. 25, 2024.

В. Сидоренко, Професійний розвиток фахівців в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти. Біла Церква: БІНПО, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/734956/ Дата звернення: Берез. 25, 2024.

В. Сидоренко, «Інформаційно-ресурсне забезпечення підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах війни та повоєнного відновлення України», Вісник Національної академії педагогічних наук України, № 2(4), с. 1–11, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/735127/ Дата звернення: Берез. 25, 2024.

В. В. Сидоренко, О. Юденкова, С. Шевчук, Траєкторія розвитку фахової компетентності педагога професійної освіти в умовах повоєнного відновлення економіки України: медіакейс освітньо-професійних програм підвищення кваліфікації; В. Сидоренко, Ред. Біла Церква: БІНПО, 2023.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022, Liut. 23). Rozporiadzhennia № 286-r «Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-р#Text (in Ukraine)

Doslidzhennia sfery osvity v Ukraini. Do bilshoi rezultatyvnosti, spravedlyvosti ta efektyvnosti: zvit Svitovoho banku. 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/feoDwf Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

K. Del Karpio, O. Kupets, N. Miuller i A. Olefir, Navychky dlia suchasnoi Ukrainy. Ohliad. World Bank, Washington, DC. License: Creative Commons Attribution CC BY 3.0 IGO. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/kpvVNg Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

A. Kashyn, Ye. Polshchykova, Yu. Sakhno, Vypusknyky ukrainskykh VNZ ochyma robotodavtsiv. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/ahX0VF Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

Derzhavnyi tsentr zainiatosti. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.dcz.gov.ua/analitics/view. Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

M. Samoiliuk, Treker ekonomiky Ukrainy pid chas viiny. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ces.org.ua/tracker-economy-during-the-war/ Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

M. Sudakov, Otsinka rynku pratsi ta popytu na profesiini navychky v Ukraini: stan, tendentsii ta perspektyvy. 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://t1p.de/vzff9 Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

Polozhennia pro orhanizatsiiu i provedennia vydiv praktyk zdobuvachiv vyshchoi osvity u Bilotserkivskomu instytuti neperervnoi profesiinoi osvity / V. Sydorenko, V. Kulishov. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO», 2022. (in Ukraine)

V. V. Sydorenko, V. S. Kulishov, N. H. Torba, «Innovatsiini pidkhody do orhanizatsii vydiv praktyk zdobuvachiv vyshchoi osvity v period voiennoho stanu», Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, № 1(5), s. 1–15, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/735497/ Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

Polozhennia pro naukovo-doslidnu robotu studentiv u Bilotserkivskomu instytuti neperervnoi profesiinoi osvity / V. Sydorenko, V. Kulishov, O. Yudenkova. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO», 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/734959/ Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

V. Sydorenko, Profesiinyi rozvytok fakhivtsiv v umovakh formalnoi, neformalnoi ta informalnoi osvity. Bila Tserkva: BINPO, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/734956/ Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

V. Sydorenko, «Informatsiino-resursne zabezpechennia pidhotovky i pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh viiny ta povoiennoho vidnovlennia Ukrainy», Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, № 2(4), s. 1–11, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/735127/ Data zvernennia: Berez. 19, 2024. (in Ukraine)

V. V. Sydorenko, O. Yudenkova, S. Shevchuk, Traiektoriia rozvytku fakhovoi kompetentnosti pedahoha profesiinoi osvity v umovakh povoiennoho vidnovlennia ekonomiky Ukrainy: mediakeis osvitno-profesiinykh prohram pidvyshchennia kvalifikatsii; V. Sydorenko, Red. Bila Tserkva: BINPO, 2023. (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.