Державно-громадське управління в професійній (професійно-технічній) освіті як пріоритет державної освітньої політики

В’ячеслав Супрун, Микола Лопата

Abstract


У статті розкриваються науково-методичні засади провадження громадського самоврядування та розвитку державно-громадського управління в освіті України: охарактеризовано мету, основні завдання, зміст, ознаки, принципи та моделі державно-громадського управління закладами професійної (професійно-технічної) освіти в сучасних умовах модернізації освіти та децентралізації управління. У нових соціально-економічних умовах сучасна система управління освітою поступово набуває ознак громадського самоврядування та державно-громадської моделі управління, що має забезпечити перехід України до постінформаційного суспільства. Сучасна система управління професійною (професійно-технічною) освітою має забезпечити прискорений випереджувальний інноваційний розвиток, а також створити умови для відтворення соціокультурного середовища для розвитку, самоствердження та самореалізації особистості протягом усього життя. При цьому важливого значення набувають науково-теоретичне обґрунтування державно-громадської моделі управління в закладі професійної (професійно-технічної) освіти і розроблення рекомендацій з провадження громадського самоврядування та розвитку державно-громадського управління в професійній (професійно-технічній) освіті як пріоритет державної освітньої політики України в сучасних умовах модернізації освіти та децентралізації управління. Умовою ефективного управління освітою є взаємодія органів державної влади з органами громадського самоврядування, які мають право вносити пропозиції щодо формування державної освітньої політики, вирішувати питання освітньої, науково-дослідницької, методичної, фінансово-економічної діяльності закладів професійної (професійно-технічної) освіти у межах визначених чинним законодавством повноважень. Авторами статті зроблено спробу аналізу наукового розуміння поняття та змісту громадського самоврядування та державно-громадської моделі управління закладами освіти; досліджено науково-методологічні основи державно-громадського управління закладами професійної (професійно-технічної) освіти, розглянуто сутність та особливості впровадження громадського самоврядування та державно-громадського управління в діяльність сучасного закладу  професійної (професійно-технічної) освіти; проаналізовано стан взаємодії і взаємин основних суб’єктів державно-громадського управління закладом професійної (професійно-технічної) освіти – Переяслав-Хмельницького центру професійно-технічної освіти Київської області


Keywords


управління; громадське самоврядування; учнівське самоврядування; учнівська рада; наглядова (піклувальна) рада; батьківський комітет; професійна (професійно-технічна) освіта; децентралізація

References


В. Андрущенко, «Державно-громадський характер управління освітою», Вища освіта України, № 3, с. 5–8, 2011.

Біла книга національної системи освіти України, В. Г. Кремень, Ред; Академія пед. наук України. Київ, Україна, 2009, 185 с.

Верховна Рада України (2017, Верес. 5). Закон України № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Верховна Рада України (1999, Трав. 13). Закон України № 651-XIV «Про загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14

Л. А. Гаєвська, Становлення державно-громадської системи управління освітою на місцевому рівні (80-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.). Умань, Україна: Видавництво «Софія», 2007, 63 с.

В. А. Грабовський, «Державно-громадське управління загальною середньою освітою на районному рівні», дис. канд. наук. Київ, Україна, 2006, 233 с.

Г. В. Єльникова, «Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління», Директор школи, № 40(280), с. 10–11, 2003.

С. В. Королюк, «Особливості громадсько-державного управління в діяльності сучасної школи». Теорія та методика управління освітою, № 3, 2010. [Електронний ресурс].

Доступно: http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10kormsa.pdf.

Кабінет Міністрів України (2010, Серп. 27). Постанова «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад» № 778. [Електронний ресурс].

Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/778-2010-%D0%BF.

Кабінет Міністрів України (2000, Черв. 06). Постанова «Про затвердження Положення про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад» № 660. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-93-%D0%BF.

В. Кремень, «Державно-громадська модель управління освітніми змінами», Директор школи, № 4, 2001.

Міністерство освіти і науки України (2001, Лют. 05). Наказ «Про затвердження Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу» № 45. [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/3079/.

О. Михайленко, «Державно-громадське управління освітою», Директор школи. Київ, Україна, № 1, с. 46–51, 2007.

К. А. Постол, «Державно-громадська модель управління освітою як напрямок сучасного державотворення в Україні», Право, Вип. 24, с. 221–226, 2014. (Серія 18 «Економіка і право»). [Електронний ресурс]. Доступно: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/7386/1/Postol.pdf.

Президент України (2002, Квіт. 17). Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» 347/2002. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Президент України (2013, Черв. 25). Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» 344/2013. [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект / Н. Г. Протасова, В. І. Луговий, Ю. О. Молчанова [та ін.]; Н. Г. Протасова, Ред. Київ – Львів, Україна: НАДУ, 2012, 456 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://academy.gov.ua/NMKD/library_nadu/Navch_Posybniky/43149163-90e1-4bdb-a2f2-d04dd0c9cbc9.pdf.

В. Б. Рогова, «Упровадження державно-громадського управління в закладах системи середньої освіти», Народна освіта, Вип. 3, 2007. [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/3/statti/3rogova/rogova.htm.

Є. Суліма, «Вища освіта в контексті Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки», Вища школа, № 3, с. 7–10, 2012.

В. В. Супрун, «Теоретичні та практичні аспекти регулювання професійної освіти в Україні», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Київ, Україна: Атопол Груп, вип. 2(31), с. 108–123, 2016. (Серія «Управління та адміністрування»).

Natalia KLOKAR, «Розвиток професійних компетентностей керівників місцевих органів управління освітою в умовах децентралізації», PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Rocznik Polsko-Ukraiński, t. XVIII, s. 399–413, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://wp.ujd.edu.pl/rocznik/uploads/Rocznik%20Ca%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.