Реалізація освітньої політики в умовах формування інклюзивного освітнього простору

Роман Козенко, Тамара Пікож, Костянтин Супрун

Abstract


У статті розглянуто актуальні питання формування ефективної системи надання освітніх послуг особам з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти, з урахуванням їхніх індивідуальних запитів, можливостей, здібностей та інтересів в умовах інклюзивного навчання як складової модернізації вітчизняної освіти, розбудови Нової української школи, реформування місцевого самоврядування стосовно органів управління освітою, оптимізації  мережі закладів освіти, фінансування освітніх послуг. Узагальнено особливості організації освітнього процесу в спеціальних та звичайних закладах освіти в умовах інклюзивного навчання, дано загальну характеристику, розкрито зміст понять «інтеграція» та «інклюзія» в освіті як найбільш сучасних форм навчання осіб з особливими освітніми потребами, порушеннями психофізичного розвитку та з інвалідністю, визначено наявні проблеми, особливості реалізації, перспективи організації інклюзивного навчання й реабілітації. Закцентовано увагу, на тому, що процеси інклюзії осіб з особливими потребами в закладах загальної середньої та професійної освіти набудуть подальшого розвитку в Україні за умови зміни ставлення суспільства до цієї категорії осіб, полапшення матеріально-технічного та фінансового забезпечення системи освіти, здійснення необхідної фахової підготовки педагогічних працівників, проведення їхньої масової перепідготовки та підвищення кваліфікації. У спеціальних закладах освіти для дітей з особливими освітніми потребами (спеціальних школах, навчально-реабілітаційних та інклюзивно-ресурсних центрах) важливою складовою освітнього процесу є трудове навчання та професійна орієнтація. Однак надзвичайно важливим є професійне орієнтування учнів з особливими освітніми потребами ще у початковій школі, а також формування у них професійно важливих якостей. Відповідно однією з форм соціальної адаптації, а потім і часткової реабілітації є трудотерапія, тобто використання процедур, пов'язаних із трудовою діяльністю, для формування у розумово відсталих дітей знань і навичок, які в звичайній соціокультурній ситуації дадуть їм змогу компенсувати дефект трудового навчання. Формування життєвих компетентностей набуває особливого значення в освітньому процесі спеціальних закладів освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Насамперед, можна стверджувати, що йдеться про комплексність і неперервність психолого-педагогічної, трудової, фізичної, соціальної реабілітації учнівської молоді завдяки створенню оптимальних умов для їхнього фізичного, інтелектуального, психічного розвитку. Виховання повинно мати коригувальну спрямованість та здійснюватися під час освітнього процесу і позашкільної роботи. При цьому коригувально-розвивальна робота є складовою освітнього процесу спеціальних шкіл, навчально-реабілітаційних та інклюзивно-ресурсних центрів. Така робота визначає особливості функціонування таких закладів, порівняно зі звичайними закладами загальної середньої освіти


Keywords


інтеграція; інклюзія; інклюзивне навчання; особливі освітні потреби; спеціальний заклад освіти; навчально-реабілітаційний центр; інклюзивно-ресурсний центр; трудове навчання

References


В. Боднар, «Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен», Рідна школа, № 3, с. 10–14, 2011.

В. В. Жук, «Інклюзивні тенденції в освіті дітей з порушеннями слуху в Україні», Дефектологія, № 3, с. 16–19, 2010.

Інвалідність та суспільство / Л. Байда, О. Красюкова-Енс, В. Азін та ін.; Л. Байди, О. Красюкової-Енс; Ред. Київ, Україна: Київський ун-т, 2011, 188 с.

Інклюзивна освіта від А до Я / уклад.: Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. Київ, Україна, 2016, 68 с.

Інклюзивна школа: особливості організації та управління / А. А. Колупаєва, Н. З. Софій, Ю. М. Найда та ін.; Л. І. Даниленко; Ред. Київ, Україна: ФОП Придатченко П. М., 2007, 128 с.

А. Колупаєва, Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ, Україна: Самміт-Книга, 2009, 272 с.

Міністерство освіти і науки України (2018, Серп. 06). Лист № 1/9-485 «Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році». [Електронний ресурс]. Доступно: https://base.kristti.com.ua/?p=7192

Ð. Ðœ. Ðазарова, Л. Ð?. ÐкÑенова, Л. Ð’. Ðндреева и др., Ð¡Ð¿ÐµÑ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿ÐµÐ´Ð°Ð³Ð¾Ð³Ð¸ÐºÐ°: в 3 Ñ‚., Ñ‚. 3: ПедагогичеÑкие ÑиÑтемы Ñпециального образованиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: ÐкадемиÑ, 2008, 400 Ñ.

Особлива дитина: науковий, навчальний, інформаційний журнал. Київ, Україна: Педагогічна преса, 2015, 95 с.

Кабінет Міністрів України (2019, Лют. 27). Постанова № 129 «Деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2019 році». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/129-2019-%D0%BF#n2

Стандарти соціальних послуг / Л. Л. Сідельнік; Ред. Київ, Україна: Укр. фонд соціальних інвестицій, 2007, 175 с.

Н. З. Софій, Ю. М. Найда, А. А. Колупаєва та ін., «Концептуальні аспекти інклюзивної освіти», Інклюзивна школа: особливості організації та управління; Л. І. Даниленко; Ред.; 2-ге вид., стереотип. Київ, Україна: ФОП Парашин І. С., 2010, 128 с.

Саламанкська декларація. Рамки дій з освіти людей з особливими потребами, на Всесвіт. конф. з освіти осіб з особливими потребами: доступність і якість (Саламанка. Іспанія, 7–10 черв. 1994 р.). Київ, Україна, 2000, 21 с.

В. В. Супрун, «Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти та освіти дорослих», Розвиток професійної компетентності керівників шкіл у системі післядипломної педагогічної освіти в умовах упровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти на Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (10 квіт. 2018 р.); КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». [Електронний ресурс]. Харків, Україна, 2018, 252 с., с. 67–76. Доступно: https://drive.google.com/file/d/1WjYKvvqqr3ytYwYb1a0ceF02u_3wttm0/view

К. В. Супрун, «Інноваційні форми організації освітнього процесу при підготовці фахівців для органів публічної влади», Публічна служба в модерній державі, на наук.-практ. конф., присвяченої 100-річчю державної служби України (Київ, 13 черв. 2018 р.); Войтович Р. В., Ворона П. В.; Ред. Київ, Україна: ІПК ДСЗУ, 2018, 270 с., с. 213–216.

Л. Ðœ. Шипицина, Ð?. Ð?. Мамайчук, ДетÑкий церебральный паралич. СПб., РоÑÑиÑ: Дидактика плюÑ, 2001, 272 Ñ.

А. Г. Шевцов, Сучасні проблеми освіти і професійної реабілітації людей з вадами здоров’я. Київ, Україна, 2004, 200 с.

Ю. Щербяк, Інклюзивна освіта в загальноосвітньому навчальному закладі: теоретико-методологічні аспекти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova10/subor/Scerbiak.pdf

І. Ярмощук, «Інклюзивне навчання в системі освіти», Шлях освіти, № 2, с. 24–28, 2009.

Інклюзивне навчання. [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya


Refbacks

  • There are currently no refbacks.