Теоретико-емпіричне дослідження моделі проєктування майбутнього через векторизацію життєвих домагань в юнацькому віці

Оксана Давидова

Анотація


У цій статті висвітлено поняття концепту «проєктування майбутнього в юнацькому віці. Сформульовано робоче визначення концепту «проєктування», що синтезує вектори життєвих домагань у побудові моделі майбутнього особистістю через прогностичні навички. Теоретично з’ясовано, що життєві домагання передбачають усвідомлення власного життя, його напрям, якість, створення бажаного майбутнього в його непередбачуваності. У концепті життєвих домагань відображається структура особистісних цінностей, установок, результативних показників в діяльності та комунікативної сфері. Йдеться, що: життєві домагання особистості безумовно відповідають потребі активно впливати на перебіг свого розвитку, урізноманітнювати, організовувати та вдосконалювати своє життя: є специфічним механізмом випереджальної регуляції життєдіяльності, що забезпечують «адаптацію наперед. Визначено, що життєві домагання є вектором проєктування майбутнього особистості. Теоретичні розвідки показали, що період юнацтва є найбільш сприятливим для розбудови життєвих домагань як складової цілеспрямованої системи особистості та має певні ризики, а розвиток особистості юнацького вік пов’язана з побудовою майбутнього, уключає детермінанти життєво важливих домагань, певні стратегії, що пов’язані з життєвим вибором майбутнього, співвідносяться з професійним самовизначенням. Йдеться про зміну вектору найважливіших життєвих орієнтацій сучасної молоді «не до життєвого успіху, а до життєвого благополуччя». Проаналізовано результати емпіричного дослідження проблеми проєктування майбутнього через вектор життєвих домагань в юнацькому віці. Здійснено спроби емпіричної оцінки «потенціалу майбутнього прогнозування» через рівні (перспективний та регулятивний) представленості життєвих домагань у свідомості старшокласників за корелюючими шкалами методики Т. Титаренко та встановленні векторних полів життєвих домагань старшокласників. Емпірично з’ясовано, що найважливішим детермінантами життєвих домагань старшокласників у життєвих проєктах їх майбутнього є: суспільна корисність, екстремальні домагання, бажання пізнавати світ та мандрувати. Для позначення векторизації у проєктуванні моделей майбутнього старшокласників через призму життєвих домагань та здатністю до прогнозування проаналізовано 2 профілі респондентів та проведено їх порівняльний аналіз за допомогою статистичного інструменту (U-критерій Манна-Уітні).

Ключові слова


проектування; прогнозування; життєві домагання; вектори розвитку; юнацький вік.

Повний текст:

PDF

Посилання


С. І. Бабатіна, «Особливості формування життєвої стратегії в юнацькому віці: теоретичний аналіз питання», Науковий вісник Херсонського держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки, т. 1, вип. 2, с. 120–126, 2015.

М. Ф. Бабій, Р. В. Приймачук, «Взаємодія між рівнем домагань та смисложиттєвими орієнтаціями в юнацькому віці», Освіта регіону. Політологія, психологія, комунікації, № 1, с. 198–201, 2010.

М. О. Гріньова, «Психологія проектування життєвого шляху особистістю юнацького віку», дис. д-ра наук. Київ, 2018.

О. В. Зазимко, «Психологічні можливості самопроектування особистості в юнацькому віці», Актуальні проблеми психології, т. 2, вип. 8, с. 83–97, 2014. Електронний ресурс. Доступно: https://is.gd/olGLqO Дата звернення: Жовт. 15, 2022.

Л. А. Лєпіхова, «Механізми життєвих домагань у системі цілеутворення особистості», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 10(13), с. 105–116, 2005.

Л. А. Лєпіхова, «Соціально-психологічні складові цілеспрямованої системи особистості шкільної молоді», в Життєві домагання особистості, Т. М. Титаренко, Ред. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2007, с. 171–172.

Наративні практики самопроектування / Н. В. Чепелєва, О. В. Зазимко, О. М. Шиловська, Н. В. Чепелєвої, Ред. Київ, Україна: Ін-т психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019.

Н. О. Татенко, «Життєвий успіх як результат життєвих домагань особистості. Екзистенційна парадигма», в Життєві домагання особистості, Т. М. Титаренко, Ред. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2007, с. 108–121.

Н. О. Татенко, «Трансцендентна трансформація особистості як шлях до втілення власного потенціалу», в Життєві домагання особистості, Т. М. Титаренко, Ред. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2007, с. 122–135.

Т. М. Титаренко, «Чого чекаю від життя (психологічний зміст поняття "життєві домагання"», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 8(11), с. 3−13, 2004.

Т. М. Титаренко, «Особливості функціонування життєвих домагань як способу самоздійснення особистості», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 10(13), с. 3–14, 2005.

Т. М. Титаренко, «Наративні практики організації особистісного майбутнього», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 22(25), с. 11–18, 2009.

Т. М. Титаренко, «Життєві завдання особистості як соціально-психологічний чинник моделювання майбутнього», Наукові студії із соціальної та політичної психології, вип. 16(19), с. 304–311, 2007.

Т. М. Титаренко, Життєві домагання особистості. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2007.

Н. М. Токарева, «Розвиток рефлексивного мислення як передумова особистісного становлення підлітка», Актуальні проблеми психології, вип. 15, с. 291–299, 2012.

Ю. М. Швалб, «Психологічні моделі соціалізації особистості», Актуальні проблеми психології, т. 7, вип. 38. с. 503–517, 2015. Електронний ресурс. Доступно: https://is.gd/uS51sa Дата звернення: Жовт. 15, 2022.

А. О. Широких, «Самопізнання як передумова ефективності життєвого проєктування юнаків», Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. праць Рівненського держ. гуманітарного ун-ту, вип. 11, с. 183–188, 2018.

Як будувати власне майбутнє: життєві завдання особистості / Т. М. Титаренко, О. Г. Злобіна, Л. А. Лєпіхова та ін.; Т. М. Титаренко, Ред. Кіровоград, Україна: Імекс-ЛТД, 2012.

A. Gilinsky, «Relative self-estimate and the level of aspiration», Journal of Experimental Psychology, vol. 39, № 2, рр. 256–259, 1949.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.