Психологічні особливості розвитку професійно важливих якостей майбутнього психолога у закладі вищої освіти

Олександра Брюховецька, Андрій Гусєв, Тетяна Чаусова, Леся Інжиєвська

Анотація


У статті розглянуто проблему розвитку професійно важливих якостей майбутніх психологів. З’ясовано, що професійно важливі якості особистості – це комплекс найважливіших індивідуально-психологічних та психофізіологічних особистісних властивостей людини, які достатні та необхідні для успішного виконання діяльності на нормативному рівні. Встановлено, що розвиток професійно важливих якостей майбутніх психологів є умовою професійного становлення фахівців, який містить в собі самовдосконалення, самовиховання, самоосвіту та самопізнання в галузі психології, мета якого – досягнення успіху в оволодінні майбутньою професійною діяльністю. Визначено структуру професійно важливих якостей психологів – як складне цілісне особистісне утворення, що включає такі компоненти: мотиваційний, регулятивно-вольовий, комунікативний, рефлексивно-оцінювальний. На основі проведеного емпіричного дослідження професійно важливих якостей майбутніх психологів виявлено, що рівні їх сформованості серед здобувачів вищої освіти 2-го та 3-го курсів мають невисокі показники, що свідчить про недостатність їх розвитку на цих етапах професійного навчання. Встановлено, що у таких складових, як мотивація досягнення успіху, мотивація уникнення невдачі, вольова саморегуляція, самовладання, емпатія, рефлексивність не має розбіжностей у здобувачів вищої освіти цих двох курсів. Такі ж якості, як: рівень професійної спрямованості, настирливість, комунікативна толерантність, за середніми значеннями цих показників відрізняються в групах 2-го та 3-го курсів, що статистично підтверджено. Отже, проведене дослідження підтверджує, що розвиток професійно важливих якостей психологів є умовою професійного становлення майбутніх фахівців протягом навчання у закладі вищої освіти, починаючи з 1-року навчання

Ключові слова


здобувачі вищої освіти; майбутні психологи; професійно важливі якості; розвиток професійно важливих якостей; заклад вищої освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


О. В. Брюховецька, Психологія професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна: Інтерсервіс, 2017.

Е. А. Власова, Профессиональное саморазвитие будущих социальных педагогов. Николаев, Украина, 2008.

О. І. Гура, «Логіко-концептуальні аспекти дослідження формування особистісно-професійних характеристик педагога», Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, вип. 1, с. 107–113, 2009. [Електронний ресур. Доступно: http://surl.li/drpex Дата звернення: Жовт. 06, 2022.

А. І. Гусєв, «Розвиток толерантності до невизначеності у студентів-психологів», Актуальні проблеми психології. Психологія творчості, т. 12, вип. 21, с. 105–114, 2015.

А. І. Гусєв, «Принцип безоцінюваності як складова особистісно-орієнтованого підходу до підготовки майбутніх психологів в системі післядипломної педагогічної освіти», Теоретичні і прикладні проблеми психології, № 2(37), с. 131–138, 2015.

Особистісно-орієнтована підготовка майбутніх психологів у системі післядипломної педагогічної освіти / П. В. Лушин, Н. Ю. Волянюк, О. В. Брюховецька та ін.; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. Київ, Україна, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/GgiElu Дата звернення: Жовт. 06, 2022.

В. Г. Панок, Професійне становлення практичних психологів: досвід і перспективи. Київ, Україна, 2013.

Н. І. Пов’якель, Професіогенез мислення психолога-практика в системі вищої школи; 2-ге вид., випр. і допов. Київ, Україна: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008.

Н. В. Прoрoк, «Практичний пcихoлoг: прoфеciйнo-важливi якocтi», Прoблеми загальнoї та педагoгiчнoї психології, C. Д. Макcименка, Ред. т. III, ч. 8, с. 190–194, 2001.

Н. В. Чепелєва, Н. I. Пoв’якель, «Теoретичне oбґрунтування мoделi ocoбиcтocтi практичнoгo психолога», Пcихoлoгiя, вип. 3, с. 35–41, 1998.

О. С. Штепа, «Тенденції особистісного саморозвитку майбутніх психологів: ресурсний аспект», Вісник Львівського ун-ту. Серія: Психологічні науки, вип. 16, с. 232–240, 2013.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.