Гендерний підхід та гендерно-орієнтоване бюджетування освіти як пріоритет державної політики України

В’ячеслав Супрун

Анотація


У статті розглянуто актуальні питання формування національної освітньої політики щодо ґендерної рівності та ґендерного підходу в освіті, ґендерно-орієнтованого бюджетування в бюджетному освітньому процесі та необхідності їх нормативно-правового забезпечення для досягнення ґендерної рівності в Україні. Закцентовано увагу на тому, що реалії та перспективи розвитку всіх сфер сучасного суспільного життя передбачають впровадження в суспільну практику ідеї ґендерної рівності, тобто забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків для їх реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах суспільного життя. Досягнення цього можливе, якщо ґендерна соціалізація молоді буде спиратися на відповідні світоглядні поняття, соціальні ґендерні стосунки та новітні тенденції розвитку освіти в Україні, її варіативність та відкритість до суспільства, якісно новий доступ обох статей до різних сфер суспільного життя, що в майбутньому визначатиме гідні умови життєдіяльності жінок та чоловіків. Визначено сучасний стан, наявні проблеми, особливості та перспективи впровадження ґендерного підходу в освітній галузі України. Окреслено основні напрями ґендерної соціалізації молоді шляхом розвитку партнерства органів управління освітою, закладів та установ освіти, організацій громадянського суспільства в сучасних умовах реформування освіти в Україні на основі європейського досвіду та створення відповідних механізмів їх реалізації. Врахування інтересів, потреб, можливостей та досвіду різних груп жінок та чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства лежить в основі ґендерно-чутливої політики країни, одним із дієвих інструментів впровадження якої є ґендерно-орієнтоване бюджетування –комплексний ґендерний підхід в бюджетній політиці та бюджетному процесі на державному й місцевому рівнях, що включає розподіл бюджетних коштів за ґендерним принципом. Системний підхід до застосування ґендерно-орієнтованого бюджетування на державному і місцевому рівні поєднує фінансовий та соціальний аспекти бюджету, а також сприяє скороченню ґендерних розривів в Україні. Проаналізовано бюджетні освітні програми на предмет врахування ґендерного підходу. Запропоновано рекомендації, що передбачають врахування ґендерного підходу у системі освіти України та ґендерного аспекту у бюджетній освітній програмі, експертно-консультативну підтримку розпорядників державного бюджету, зменшення ґендерних розривів та усунення ґендерної дискримінації

Ключові слова


ґендер; ґендерна рівність; ґендерний аналіз; ґендерна соціалізація; ґендерно-орієнтоване бюджетування; ґендерна сегрегація; ґендерно-чутливе суспільство; бюджетний процес; бюджетна програма; освіта

Повний текст:

PDF

Посилання


О. Цокур, І. Іванова, «Основи ґендерного виховання», Ґендерний розвиток у суспільстві: консп. лекцій. – 2-ге вид. Київ, Україна: ПЦ «Фоліант», 2005, с. 183–223.

В. П. Кравець, Ґендерна педагогіка: навч. посіб. Тернопіль, Україна: Джура, 2003, 416 с.

І. С. Мунтян, «Ґендерний підхід у професійній підготовці студентів вищих педагогічних закладів»: автореф. дис. канд. наук: 13.00.04. Одеса, 2004, 21 с.

E. Hayes, «Insights from Women's Experiences for Teaching and Learning», In Effective Teaching Styles, New Directions for Continuing Education; E. Hayes, Еdit., № 43, 1989.

J. M. Hugo, «Adult Education History and the Issue of Gender: Toward a Different History of Adult Education in America», Adult Education Quarterly, 41, № 1, 1990.

A. P. Grace, P. A. Gouthro, «Using models of feminist pedagogy to think about issues and directions in graduate education for women students», In Studies in continuing education, 22 (1), 2000.

E. Tisdell, «Creating inclusive adult learning environment: insight from multicultural education in feminist pedagogy», Columbus, Ohio, ERIC Clearing House on Adult, Career, and Vocational Education Series, № 361, 1995.

P. McLaren, Crirical Pedagogy and Predatory Culture. London, N.Y., 1995.

М. Геппл, Э. Фестл, «Гендерное бюджетирование в Австрии. Первый опыт», Organisation for Economic Co-operation and Development. [Электронный ресурс]. Доступно: https://www.oecd.org/gov/gender-mainstreaming/

Верховна Рада України. Конституція України. (1996, Черв. 28): прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.

Верховна Рада України. (2005, Верес. 8). Закон № 2866-IV «Про забезпечення рівних прав та рівних можливостей жінок і чоловіків». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text

Верховна Рада України. (2012, Верес. 6). Закон № 5207-VI «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17#Text

Верховна Рада України. (2017, Груд. 7). Закон № 2229-VIII «Про запобігання та протидію домашньому насильству». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#Text

Верховна Рада України. (2011, Верес. 20). Закон № 3739-VI «Про протидію торгівлі людьми». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3739-17#Text

Міністерства освіти і науки України. (2009, Верес. 10). Наказ № 839 «Про впровадження принципів ґендерної рівності в освіту». [Електронний ресур]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/other/4849/

Н. Самойленко, «Впровадження гендерного підходу у процес підготовки майбутніх вчителів початкової школи», Науковий вісник Східноєвропейського нац. ун-ту імені Лесі Українки. Професійна освіта, Розд. IV, 2(303), с. 43–48, 2016.

Н. О. Приходькіна, «Педагогічні умови реалізації гендерного підходу у фаховій підготовці студентів гуманітарних спеціальностей»: дис. канд. наук, спец.: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти», Держ. вищий навч. заклад «Університет менеджменту освіти». Київ, 2008.

Кабінет Міністрів України. (2013, Верес. 26). Постанова № 717 Про затвердження Державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/717-2013-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2010, Лип. 8). Бюджетний кодекс України № 2456-VI. [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text

Міністерство фінансів України. Державний веб-портал бюджету для громадян. [Електронний ресурс]. Доступно: https://openbudget.gov.ua

Н. Жовницкая, «Гендерно-ориентированное бюджетирование с человеческим лицом», Баланс-Бюджет, № 14(738), с. 7–9, 2019.

Кратко о важном: «Гендерно-ориентированное бюджетирование – это инструмент расширения прав и возможностей женщин и сокращения неравенства в нашем обществе», Структура Организации Объединенных Наций «ООН-женщины». [Електронний ресурс].

Доступно: https://eca.unwomen.org/ru/news/stories/2019/12/take-five-gender-responsive-budgeting-is-a-tool-to-empower-women

К. М. Роменська, «Гендерно-орієнтоване бюджетування в умовах розвитку бюджетного процесу України», Ефективна економіка, № 5, 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7862

В. П. Кравець, Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді, Гендерні дослідження прикладні аспекти: монографія.Тернопіль, Україна: Навч. кн. Богдан, 2013, 448 с.

К. Левченко, Гендерне тяжіння. Харків, Україна: Фоліо, 2019, с. 8.

Міністерство фінансів. (2019, Січ. 2). Наказ № 1 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо впровадження та застосування ґендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0001201-19#Text

О. А. Луценко, «Ґендерна освіта й педагогіка», Основи теорії гендеру. Київ, Україна, 2004, с. 476–583.

Н. В. Лавріненко, «Гендерний аспект соціально-економічного статусу», Українське суспільство. Соціологічний моніторинг. Київ, Україна: Ін-т соціології НАН України, 2003, 105 с.

Т. М. Мельник, Правові аспекти гендеру. Основи теорії гендеру: навч. посіб. Київ, Україна: К.І.С., 2004, с. 283–326.

К. Б. Шевченко, Гендерна політика в Україні: визначення, формування, управління: монографія. Харків, Україна: Нац. ун-т внутр. справ, 2003, 165 с.

Ґендерна освіта: метод. посіб. для вчителів з ґендерної просвіти; Закарпатський обл. центр гендерної освіти при УжНУ; М. Колодій; Ред. Ужгород, 2007, 49 с.

Оцінка соціально-ґендерного впливу: навч.-метод. посіб. / М. Колодій, С. Колодій, О. Сорокопуд; Центр гендерної освіти УжНУ.; М. М. Колодій; Ред. Ужгород, Україна: «УЖДРУК», 2014, 45 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.