Оцінювання професійних компетенцій ІТ-фахівців за методом 360: концептуальний підхід та практичне застосування
Анотація
У статті розглядаються концептуальні засади та практичні аспекти оцінювання професійних компетенцій фахівців ІТ-сфери за методом 360°. Зазначено, що стрімкий розвиток цифрових технологій і зростання вимог до якості ІТ-послуг зумовлюють необхідність удосконалення підходів щодо оцінювання персоналу, орієнтованих не лише на технічні знання, а й на різні поведінкові, комунікативні та управлінські компетенції ІТ-фахівця. Метод 360° розглянуто як інструмент комплексного збору зворотного зв’язку від керівників, колег та замовників, що забезпечує багатовимірну оцінку наявних професійних навичок спеціалістів. У роботі обґрунтовано доцільність процесу застосування даного методу в ІТ-компаніях для формування об’єктивного уявлення про сильні сторони та зони для розвитку персоналу. Запропонована модель оцінювання, яка враховує специфіку ІТ-галузі, зокрема роль командної взаємодії, гнучкість мислення, здатність до самонавчання та інноваційного підходу до вирішення завдань. Представлено етапи проведення оцінювання за методом 360°, критерії добору оцінювачів, розробку анкет та алгоритм аналізу результатів. Особливу увагу приділено етичним аспектам і забезпеченню конфіденційності даних. За результатами дослідження визначено переваги впровадження методу 360° у системі управління персоналом ІТ-компаній, серед яких – підвищення точності оцінювання, розвиток культури зворотного зв’язку та підтримка професійного зростання фахівців. Отримані результати можуть бути використані керівниками HR-підрозділів, фахівцями з управління персоналом та дослідниками за напрямом професійного розвитку кадрів для побудови ефективних систем оцінювання компетенцій в ІТ-сфері.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
B. Craig, K. Hannum, «Research Update: 360-Degree Performance Assessment», Consulting Psychology Journal, vol. 58, is. 2, pp. 117–124, 2006. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.2.117
O. H. Dalvi Chandra, S. B. Sawant, R. A. Mohite, S. Sambhaji, «360-Degree Feedback as a Tool for Improving Employee Performance», Journal of Propulsion Technology, vol. 44, is. 4, pp. 1938–1945, 2023. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/374978873_360Degree_Feedback_as_a_Tool_for_Improving_Employee_Performance Application date: October 5, 2025.
C. Fan, J. Wang, Y. Zhu, H. A. Zhang, «A consensus-based 360 degree feedback evaluation method with linguistic distribution assessments», Mathematics, vol. 12, is. 12, 2024. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/2227-7390/12/12/1883 Application date: October 5, 2025.
F.-J. Granados-Ortiz, A. I. Gómez-Merin et al., «Design and Assessment of Survey in a 360-Degree Feedback Environment for Student Satisfaction Analysis Applied to Industrial Engineering Degrees in Spain», Education Sciences, vol. 2, 2023. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/2/199 Application date: October 5, 2025
L. Judijanto, «The Influence of the 360-Degree Feedback System on Employee Performance and Career Development in Technology Companies in Indonesia», The Eastasouth Management and Business, vol. 4, is. 1, 2025. Available: https://www.researchgate.net/publication/396334485_The_Influence_of_the_360-Degree_Feedback_System_on_Employee_Performance_and_Career_Development_in_Technology_Companies_in_Indonesia Aplication date: October 5, 2025.
T. Hatrati, N. Hikmah, «Employee Performance Assessment of PT. Satria Manunggal Petrolindo Using 360-Degree Feedback Method», SinkrOn, vol. 7, is. 1, 384–391, 2022. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/360012619_Employee_Performance_Assessment_of_PTSatria_Manunggal_Petrolindo_Using_360-Degree_Feedback_Method Application date: October 5, 2025.
E. A. Holm, S. J. Al-Bayati, T. Barfod et al., «Feasibility, quality and validity of narrative multisource feedback in postgraduate training: a mixed-method study», BMJ Open, vol. 11, is. 7, 2021. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34321296/ Application date: October 5, 2025
C. K. Y. Hu W Chan, Closing the Evaluation Gap: Developing a Behavior-Oriented Framework for Assessing Virtual Teamwork Competency. ArXiv Preprint, 2025. [Online]. Available: https://arxiv.org/abs/2504.14531 Application date October 5, 2025.
N. Kumari, «360 Degree Feedback System for Job Performance Assessment for Enhancing Quality of Education at ISM Patna», International Research Journal on Advanced Engineering and Management (IRJAEM), vol. 3, is. 2, pp. 247–255, 2025. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/389147150_360_Degree_Feedback_System_for_Job_Performance_Assessment_for_Enhancing_Quality_of_Education_at_ISM_Patna Application date: October 5, 2025.
J. Lockyer, J. Sargeant, Introduction to MCC 360: A multisource feedback initiative. National guidelines. Canada: Medical Council of Canada, 2017. [Online]. Available: https://mcc.ca/wp-content/uploads/MCC-360-MSF-Guidelines.pdf Application date: October 5, 2025.
J. M. Lockyer, J. Sargeant, «Multisource feedback: an overview of its use and application as a formative assessment», Canadian Medical Education Journal, vol. 13, is. 4, pp. 30–35, 2023. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36091727/ Application date: October 5, 2025.
R. Lynton, U. Pareek, Training for Development. London, Great Britain : SAGE Publications, 2018.
F. Meawad, Re-Imagining Performance Reviews: Automated Dashboards for Continuous Visibility of Engineers’ Performance. ArXiv Preprint, 2021. [Online]. Available: https://arxiv.org/abs/2103.06245 Applacation date: October 5, 2025.
M. Es Van, The optimal frequency to perform 360-degree feedback: A cost/benefit analysis. University of Twente, 2022. [Online]. Available: https://essay.utwente.nl/fileshare/file/91270/Van%20Es_BA_BMS.pdf Application date: October 5, 2025.
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
B. Craig, K. Hannum, «Research Update: 360-Degree Performance Assessment», Consulting Psychology Journal, vol. 58, is. 2, pp. 117–124, 2006. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.2.117 (in English).
O. H. Dalvi Chandra, S. B. Sawant, R. A. Mohite, S. Sambhaji, «360-Degree Feedback as a Tool for Improving Employee Performance», Journal of Propulsion Technology, vol. 44, is. 4, pp. 1938–1945, 2023. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/374978873_360Degree_Feedback_as_a_Tool_for_Improving_Employee_Performance Application date: October 5, 2025 (in English).
C. Fan, J. Wang, Y. Zhu, H. A. Zhang, «A consensus-based 360 degree feedback evaluation method with linguistic distribution assessments», Mathematics, vol. 12, is. 12, 2024. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/2227-7390/12/12/1883 Application date: October 5, 2025 (in English).
F.-J. Granados-Ortiz, A. I. Gómez-Merin et al., «Design and Assessment of Survey in a 360-Degree Feedback Environment for Student Satisfaction Analysis Applied to Industrial Engineering Degrees in Spain», Education Sciences, vol. 2, 2023. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/2/199 Application date: October 5, 2025 (in English).
L. Judijanto, «The Influence of the 360-Degree Feedback System on Employee Performance and Career Development in Technology Companies in Indonesia», The Eastasouth Management and Business, vol. 4, is. 1, 2025. Available: https://www.researchgate.net/publication/396334485_The_Influence_of_the_360-Degree_Feedback_System_on_Employee_Performance_and_Career_Development_in_Technology_Companies_in_Indonesia Aplication date: October 5, 2025 (in English).
T. Hatrati, N. Hikmah, «Employee Performance Assessment of PT. Satria Manunggal Petrolindo Using 360-Degree Feedback Method», SinkrOn, vol. 7, is. 1, 384–391, 2022. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/360012619_Employee_Performance_Assessment_of_PTSatria_Manunggal_Petrolindo_Using_360-Degree_Feedback_Method Application date: October 5, 2025. (in English).
E. A. Holm, S. J. Al-Bayati, T. Barfod et al., «Feasibility, quality and validity of narrative multisource feedback in postgraduate training: a mixed-method study», BMJ Open, vol. 11, is. 7, 2021. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34321296/ Application date: October 5, 2025 (in English).
C. K. Y. Hu W Chan, Closing the Evaluation Gap: Developing a Behavior-Oriented Framework for Assessing Virtual Teamwork Competency. ArXiv Preprint, 2025. [Online]. Available: https://arxiv.org/abs/2504.14531 Application date October 5, 2025 (in English).
N. Kumari, «360 Degree Feedback System for Job Performance Assessment for Enhancing Quality of Education at ISM Patna», International Research Journal on Advanced Engineering and Management (IRJAEM), vol. 3, is. 2, pp. 247–255, 2025. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/389147150_360_Degree_Feedback_System_for_Job_Performance_Assessment_for_Enhancing_Quality_of_Education_at_ISM_Patna Application date: October 5, 2025 (in English).
J. Lockyer, J. Sargeant, Introduction to MCC 360: A multisource feedback initiative. National guidelines. Canada: Medical Council of Canada, 2017. [Online]. Available: https://mcc.ca/wp-content/uploads/MCC-360-MSF-Guidelines.pdf Application date: October 5, 2025.
J. M. Lockyer, J. Sargeant, «Multisource feedback: an overview of its use and application as a formative assessment», Canadian Medical Education Journal, vol. 13, is. 4, pp. 30–35, 2023. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36091727/ Application date: October 5, 2025 (in English).
R. Lynton, U. Pareek, Training for Development. London, Great Britain : SAGE Publications, 2018 (in English).
F. Meawad, Re-Imagining Performance Reviews: Automated Dashboards for Continuous Visibility of Engineers’ Performance. ArXiv Preprint, 2021. [Online]. Available: https://arxiv.org/abs/2103.06245 Applacation date: October 5, 2025 (in English).
M. Es Van, The optimal frequency to perform 360-degree feedback: A cost/benefit analysis. University of Twente, 2022. [Online]. Available: https://essay.utwente.nl/fileshare/file/91270/Van%20Es_BA_BMS.pdf Application date: October 5, 2025 (in English).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.