Модель управління розвитком цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти

Ольга Золочевська, Гаррет Бодом

Анотація


У статті представлено результати теоретичного обґрунтування моделі управління розвитком цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО). Здійснено аналіз наукових підходів до трактування понять «цифрова компетентність», «управління розвитком компетентності», «структурно-функціональна модель управління», що дало змогу уточнити сутність цифрової компетентності керівника як інтегрованої характеристики, яка поєднує знання, уміння, навички, цінності та готовність ефективно використовувати цифрові технології в управлінській діяльності. Розроблена модель ґрунтується на системному, компетентнісному, діяльнісному та структурно-функціональному підходах, що забезпечує її цілісність, наукову обґрунтованість і практичну спрямованість. У моделі відображено структурно-функціональну взаємодію та взаємозв’язок таких ключових компонентів: цільового (визначає мету, завдання та очікувані результати управління розвитком цифрової компетентності); методологічно-концептуального (забезпечує науково-теоретичну основу моделі); критеріального (містить показники, рівні та критерії сформованості цифрової компетентності керівників); результативно-аналітичного (відображає механізми моніторингу, оцінювання ефективності та корекції управлінських дій). З’ясовано, що ефективність управління розвитком цифрової компетентності керівників ЗЗСО залежить від узгодженої діяльності суб’єктів управління, наявності цифрової інфраструктури закладу освіти, інституційної підтримки та особистісної готовності керівників до цифрової трансформації. Обґрунтовано, що впровадження структурно-функціональної моделі сприятиме підвищенню якості управлінських процесів, розвитку цифрової культури та модернізації освітнього простору відповідно до викликів сучасного інформаційного суспільства.


Ключові слова


цифрова компетентність; керівник закладу освіти; управління розвитком; структурно-функціональна модель; цифрова трансформація освіти; освітній менеджмент; критерії ефективності

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Н. В. Морзе, В. П. Вембер, М. А. Гладун, «3D картування цифрової компетентності в системі освіти України», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 70, № 2, с. 28–42, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2994 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

І. С. Гребеник, «Формування цифрової компетентності керівників навчальних закладів», Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, № 6, с. 17–25, 2019. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.1725

Н. Морзе, О. Буйницька, та ін. Модернізація освіти в цифровому вимірі; Н. Морзе, О. Буйницької, Ред. Київ, Україна : ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/38542/1/N_Morze_O_Buinytska_MoPed_Monograph_FITU_NDL_IO.pdf Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

О. Ляшенко, О. Спірін, О. Пінчук, С. Литвинова, О. Овчарук, А. Сухіх, «Концептуальні засади цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 102, № 4, с. 1–25, 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v102i4.5829

І. В. Іванюк, «Розвиток цифрової компетентності вчителів: досвід країн Скандинавії», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 72, № 4, с. 81–92, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3081 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Міністерство освіти і науки України, Проєкт Концепції цифрової трансформації освіти і науки до 2026 р. Київ, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Міністерство освіти і науки України. (2018, Лип. 16). Наказ № 776 «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

В. В. Олійник, П. П. Грабовський, О. А. Коновал, «Критерії та показники добору цифрової платформи електронного навчання для закладу загальної середньої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 90, № 4, с. 19–31, 2022. https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5010

A. Ferrari, Y. Punie, & C. Redecker, «Understanding digital competence in the 21st century: An analysis of current frameworks», in 21st Century Learning for 21st Century, 2012, pp. 79–92. [Online]. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-33263-0_7 Application date: April 10, 2025.

European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Luxembourg : European Commission; Publications Office of the European Union, 2022. [Online]. Available: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en Application date: April 10, 2025.

International Society for Technology in Education (ISTE). ISTE Standards for Education Leaders. Washington, D.C. : ISTE, 2022. [Online]. Available: https://iste.org/standards/education-leaders Application date: April 10, 2025.

OECD Digital Education Outlook 2023. Towards an Effective Digital Education Ecosystem. OECD, 2023. https://doi.org/10.1787/c74f03de-en

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers-Version 3. Paris : UNESCO, 2018. [Online]. Available: https://epale.ec.europa.eu/en/resource-centre/content/unesco-ict-competency-framework-teachers-version-3 Application date: April 10, 2025.

О. М. Мельник, С. Г. Литвинова, С. В. Заєць, «Оцінювання якості електронних навчальних курсів для закладів вищої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 93, № 1, с. 117–134, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5032 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

N. V. Morze, V. P. Vember, M. A. Hladun, «3D kartuvannia tsyfrovoi kompetentnosti v systemi osvity Ukrainy», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 70, № 2, s. 28–42, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2994 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

I. S. Hrebenyk, «Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv», Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu, № 6, s. 17–25, 2019. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.1725 (in Ukrainian).

N. Morze, O. Buinytska, ta in. Modernizatsiia osvity v tsyfrovomu vymiri; N. Morze, O. Buinytskoi, Red. Kyiv, Ukraina : un-t im. B. Hrinchenka, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/38542/1/N_Morze_O_Buinytska_MoPed_Monograph_FITU_NDL_IO.pdf Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

O. Liashenko, O. Spirin, O. Pinchuk, S. Lytvynova, O. Ovcharuk, A. Sukhikh, «Kontseptualni zasady tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 102, № 4, s. 1–25, 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v102i4.5829 (in Ukrainian).

I. V. Ivaniuk, «Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti vchyteliv: dosvid krain Skandynavii», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 72, № 4, s. 81–92, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3081 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Proiekt Kontseptsii tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky do 2026 r. Kyiv, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2018, Lyp. 16). Nakaz № 776 «Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (in Ukrainian).

V. V. Oliinyk, P. P. Hrabovskyi, O. A. Konoval, «Kryterii ta pokaznyky doboru tsyfrovoi platformy elektronnoho navchannia dlia zakladu zahalnoi serednoi osvity», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 90, № 4, s. 19–31, 2022. https://doi.org/10.33407/itlt.v90i4.5010 (in Ukrainian).

A. Ferrari, Y. Punie, & C. Redecker, «Understanding digital competence in the 21st century: An analysis of current frameworks», in 21st Century Learning for 21st Century, 2012, pp. 79–92. [Online]. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-33263-0_7 Application date: April 10, 2025. (in English).

European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Luxembourg : European Commission; Publications Office of the European Union, 2022. [Online]. Available: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en Application date: April 10, 2025. (in English).

International Society for Technology in Education (ISTE). ISTE Standards for Education Leaders. Washington, D.C. : ISTE, 2022. [Online]. Available: https://iste.org/standards/education-leaders Application date: April 10, 2025. (in English).

OECD Digital Education Outlook 2023. Towards an Effective Digital Education Ecosystem. OECD, 2023. https://doi.org/10.1787/c74f03de-en (in English).

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers-Version 3. Paris : UNESCO, 2018. [Online]. Available: https://epale.ec.europa.eu/en/resource-centre/content/unesco-ict-competency-framework-teachers-version-3 Application date: April 10, 2025. (in English).

O. M. Melnyk, S. H. Lytvynova, S. V. Zaiets, «Otsiniuvannia yakosti elektronnykh navchalnykh kursiv dlia zakladiv vyshchoi osvity», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 93, № 1, s. 117–134, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5032 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.