Characteristics of ethnocultural trends in the development of the content of school education in the context of changing educational paradigms

Hanna Vyshevska

Анотація


The article analyzes scientific research by Ukrainian scientists in the field of ethnocultural education of students of secondary education institutions, highlights a number of concepts related to the formation of life competencies of students of secondary education institutions. The importance of joint education of the school and family of a comprehensively developed, harmonious personality is emphasized. The importance of the approach to the formation of the content of modern education is considered, the problem of values and value orientations in modern education is actualized. Ethnocultural development of the content of school education is a continuous process, it begins with the birth of a person and continues throughout life, and is aimed at people mastering the rules and norms of behavior. Ethnocultural education of the younger generation is a complex, multifaceted process, the basis of which is the instillation of humanistic qualities, a system of worldview coordinates, higher goals and a culture of behavior in schoolchildren. Its main goal is to help the younger generation gain social experience, inherit the ethnocultural heritage of the Ukrainian people, achieve a high culture of relationships, and form in young people, regardless of their nationality, the personal traits of citizens of the Ukrainian state, developed spirituality, physical, moral, artistic and aesthetic, legal, labor, environmental, and ethnographic culture. School age is the most susceptible to emotional and value, developmental, civic education, the lack of which is difficult to fill in later years. In the process of education, the primary importance is the spiritual atmosphere of the school, the enrichment of the teacher's soul, the joint ascent to spirituality of the teacher and the student. The article outlines the characteristics of ethnocultural trends in the development of school education in the context of changing educational paradigms.

Ключові слова


ethnoculture; ethnocultural trends; development; educational content; values; personality; environment

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


REFERENCES / СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Верховна Рада Української РСР. (1991, Серп. 24). Постанова № 1427-XII «Про проголошення незалежності України». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12#Text

Верховна Рада Української РСР. (1990, Лип. 16). Декларація про державний суверенітет України № 55-XII. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text

В. Г. Кремень, Освіта і наука України – шлях модернізації. Київ, Україна : Грамота, 2003.

Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті. Київ, Україна: Шкільний світ, 2001. [Електронний ресурс]. Доступно: https://fc.vseosvita.ua/001hh1-09a7.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Г. Ващенко, Виховний ідеал (друге вид.). Брюссель – Торонто – Нью Йорк – Лондон – Мюнхен: В-во Центральної Управи Спілки Української Молоді, 1976. [Електронний ресурс]. Доступно: https://shron1.chtyvo.org.ua/Vaschenko_Hryhorii/Vykhovnyi_ideal_Zapysky_vykhovnyka.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Н. О. Філіпчук, «Музейна педагогіка в оптимізації культурно-освітнього процесу», Духовність особистості: методологія, теорія і практика, вип. 2(77), с. 256–265, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719166/1/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0%202017.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Н. О. Філіпчук, «Музейна педагогіка і виховання нації», Молодий вчений, № 3(1), с. 137–142, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_3%281%29__34 Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Н. Філіпчук, «Національно-культурний контекст мистецької освіти Західної України», Проблеми підготовки сучасного вчителя, № 8(ч. 1), с. 293–301, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2013/8_1/visnuk_47.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Н. О. Філіпчук, «Можливості використання засобів музейної педагогіки в освітній практиці», Мистецтво та освіта, № 4(94), с. 41–45, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/120 Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Доповідна записка про початок 1992–1993 навчального року в загальноосвітніх школах, школах-інтернатах та дошкільних закладах України. Протоколи засідань колегії та документи до них. ЦДАВО України (Центр. держ. архів вищ. органів влади та упр. України). Ф. 166. Оп. 18. Спр. 9 (на 102 арк.). Арк. 48, 60, 61.

Гончаренко С. У., Мальований Ю. І., «Соціально-педагогічні проблеми розбудови української школи», Рідна школа, № 4, с. 51–56, 1993.

Т. І. Мацейків, «Формування компетенції в етнокультурній сфері засобами шкільної історії», Теоретичні питання культури, освіти та виховання, № 52, с. 122–125, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2015_52_33 Дата звернення: Серп. 05, 2025.

Т. І. Мацейків, «Культурологічний зміст курсу історії України у 7–8-х класах», Теоретичні питання культури, освіти та виховання, № 1, с. 88–92, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://j.twirpx.link/file/2295211/ Дата звернення: Серп. 05, 2025.

TRANSLATED AND TRANSLITERATED / ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ

Verkhovna Rada Ukrainskoi RSR. (1991, Serp. 24). Postanova № 1427-XII «Pro proholoshennia nezalezhnosti Ukrainy». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainskoi RSR. (1990, Lyp. 16). Deklaratsiia pro derzhavnyi suverenitet Ukrainy № 55-XII. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text (in Ukrainian).

V. H. Kremen, Osvita i nauka Ukrainy – shliakh modernizatsii. Kyiv, Ukraina : Hramota, 2003. (in Ukrainian).

Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy u XXI stolitti. Kyiv, Ukraina : Shkilnyi svit, 2001. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://fc.vseosvita.ua/001hh1-09a7.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

H. Vashchenko, Vykhovnyi ideal (druhe vyd.). Briussel – Toronto – Niu York – London – Miunkhen: V-vo Tsentralnoi Upravy Spilky Ukrainskoi Molodi, 1976. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://shron1.chtyvo.org.ua/Vaschenko_Hryhorii/Vykhovnyi_ideal_Zapysky_vykhovnyka.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

N. O. Filipchuk, «Muzeina pedahohika v optymizatsii kulturno-osvitnoho protsesu», Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, vyp. 2(77), s. 256–265, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719166/1/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0%202017.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

N. O. Filipchuk, «Muzeina pedahohika i vykhovannia natsii», Molodyi vchenyi, № 3(1), s. 137–142, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_3%281%29__34 Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

N. Filipchuk, «Natsionalno-kulturnyi kontekst mystetskoi osvity Zakhidnoi Ukrainy», Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, № 8(ch. 1), s. 293–301, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2013/8_1/visnuk_47.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

N. O. Filipchuk, «Mozhlyvosti vykorystannia zasobiv muzeinoi pedahohiky v osvitnii praktytsi», Mystetstvo ta osvita, № 4(94), s. 41–45, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/120 Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

Dopovidna zapyska pro pochatok 1992–1993 navchalnoho roku v zahalnoosvitnikh shkolakh, shkolakh-internatakh ta doshkilnykh zakladakh Ukrainy. Protokoly zasidan kolehii ta dokumenty do nykh. TsDAVO Ukrainy (Tsentr. derzh. arkhiv vyshch. orhaniv vlady ta upr. Ukrainy). F. 166. Op. 18. Spr. 9 (na 102 ark.). Ark. 48, 60, 61.

Honcharenko S. U., Malovanyi Yu I., «Sotsialno-pedahohichni problemy rozbudovy ukrainskoi shkoly», Ridna shkola, № 4, s. 51–56, 1993.

T. I. Matseikiv, «Formuvannia kompetentsii v etnokulturnii sferi zasobamy shkilnoi istorii», Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia, № 52, s. 122–125, 2015. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2015_52_33 Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).

T. I. Matseikiv, «Kulturolohichnyi zmist kursu istorii Ukrainy u 7–8-kh klasakh», Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia, № 1, s. 88–92, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://j.twirpx.link/file/2295211/ Data zvernennia: Serp. 05, 2025. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.