Здоров’язбережувальна компетентність як складова професійної культури педагога: особливості формування в умовах воєнного стану

Олена Білоножко

Анотація


У статті розглянуто особливості формування здоров’язбережувальної компетентності вчителя в умовах воєнного стану. Підкреслено, що здоров’язбережувальна компетентність є важливою складовою професійної культури сучасного вчителя. На основі аналізу професійних стандартів розвинених країн, зокрема США, Великої Британії, Канади, Німеччини і Польщі показано, що ця компетентність є інтегральною для педагогів. В умовах воєнного стану актуалізується такий компонент здоров’язбережувальної компетентності, як здатність зберігати фізичне та психічне здоров’я у процесі професійної діяльності. Українські вчителі мають вміти слідкувати, як за власним фізичним і психічним станом, так і за тим, як почуваються учні; вчасно і адекватно реагувати на негативні зміни, продумувати шляхи виходу з кризових ситуацій. Педагог, який не в змозі свідомо ставитися до власних фізичних і психічних ресурсів, навряд чи здатний привчити учнів до здорового способу життя, правил гігієни, зокрема й ментальної. З метою формування здоров’язбережувальної компетентності вчителів запропоновано комплекс заходів, які поєднують теорію з практикою. Заходи є складовою навчально-методичного середовища «Розвиток педагогічної культури» на базі веб-сторінки офіційного сайту Кременчуцької гімназії № 1 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області. Розробка комплексу заходів було здійснено у відповідь на запити вчителів, адже проблема збереження фізичного і психічного здоров’я педагогів значно посилилася у зв’язку з повномасштабною агресією. Повітряні тривоги і ракетні обстріли, блекаути, постійна тривога за рідних, які вступили до лав збройних сил України (ЗСУ) – усе це негативно впливає на стан учителів. Індивідуальні консультації з психологами не є доступними через фінансові труднощі та брак часу, тому організація на базі гімназії дієвих психолого-педагогічних заходів, які враховують побажання учасників, здається ефективним шляхом формування здоров’я-збережувальної компетентності педагогів в умовах воєнного стану.


Ключові слова


здоров’язбережувальна компетентність; педагогічна культура вчителя; умови воєнного стану; збереження фізичного і психічного здоров’я; психолого-педагогічні заходи; навчально-методичне середовище.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Л. А. Інжиєвська, Ментальне здоров'я та його підтримка в умовах військових дій в Україні. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/RPa7wB Дата звернення: Квіт. 10, 2024.

Коли світ на межі змін: стратегії адаптації. Психологічна підтримка вчителів та дітей у часи війни / упоряд. : Д. Акцимєєва, А. Голотенко, Г. Терентьєва, О. Чуйко; Л. Залюбовської, Ред. 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cutt.ly/17U9PQi Дата звернення: Трав. 08, 2024.

Н. В. Мукан, Професійний розвиток учителів загальноосвітніх шкіл Великої Британії, Канади, США. Львів, Україна : Вид-во Львів. політех., 2011.

Верховна Рада України. (2020, Трав. 25. Указ Президента України № 195/2020 «Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text

В. Полякова, «Особливості психологічної допомоги вчителям в умовах війни», на І Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю Психічне здоров’я в умовах війни: шляхи збереження та відновлення. Київ, 2023, с. 58–61.

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. (2020, Груд. 23). Наказ № 2736-20 «Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0840-14#Text

Професійні стандарти і кваліфікації у країнах з високорозвинутою економікою / Л. П. Пуховська, А. О. Ворначев, С. В. Мельник, Ю. І. Кравець; Л. П. Пуховської, Ред. Київ, Україна : НВП Поліграфсервіс, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/32307837.pdf Дата звернення: Трав. 08, 2024.

Л. Сливка, «Педагогічні аспекти польського здоров’язбережувального руху (ХІХ ‒ початок XX ст.)», у Ponad podziałami. Wspólne perspektywy i dążenia w polsko-ukraińskiej współpracy naukowej; Leszek Pawelski, Marek Rembierz. Szczecinek, Red. Dąbrowa Górnicza, Polska : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2021, nr. 19, s. 373‒387.

М. Шеян, «Особливості розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи у системі післядипломної педагогічної освіти», Paradigm of Knowledge, vol. 4, No 30, р. 36–53, 2018. [Online]. Available: https://naukajournal.org/index.php/Paradigm/article/view/1623 Application date: May, 08, 2024.

А. Г. Штонда, «Здоров’язбережувальна компетентність педагога: необхідність та змістова спрямованість у професійній підготовці», на Х Міжнар. наук.-практ. онлайн Internet-конф. Сучасні тенденції та перспективи гармонійного розвитку учнівської та студентської молоді в умовах ступеневої освіти. 2019, с. 109–111. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/BeAIZN Дата звернення: Трав. 08, 2024.

V. Halstead, «Teacher Education in England: analysing change through scenario thinking», European Journal of Teacher Education, vol. 26, іs. 1, р. 63–75, 2003. [Online]. Available: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0261976032000065643 Application date: May, 08, 2024.

S. Khatuntseva, N. Kabus, M. Portyan, O. Zhernovnykova, S. Kara, & S. Knysh, «The Method of Forming the Health-Saving Competence of Pedagogical Universities’ Students», Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, vol. 12, іs. 1, р. 185–197, 2020. [Online]. Available: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2403/pdf Application date: May, 08, 2024.

What teachers should know and be able to do: the five core propositions of the National Board. National Board for Professional Teaching Standards, 2002. [Online]. Available: https://www.nbpts.org/wp-content/uploads/2017/07/what_teachers_should_know.pdf Application date: May, 08, 2024.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

L. A. Inzhyievska, Mentalne zdorovia ta yoho pidtrymka v umovakh viiskovykh dii v Ukraini. Bila Tserkva : BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/RPa7wB Data zvernennia: Kvit. 10, 2024. (in Ukraine)

Koly svit na mezhi zmin: stratehii adaptatsii. Psykholohichna pidtrymka vchyteliv ta ditei u chasy viiny / uporiad.: D. Aktsymieieva, A. Holotenko, H. Terentieva, O. Chuiko; L. Zaliubovskoi, Red. 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://cutt.ly/17U9PQi Data zvernennia: Trav. 08, 2024. (in Ukraine)

N. V. Mukan, Profesiinyi rozvytok uchyteliv zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii, Kanady, SShA. Lviv, Ukraina : Vyd-vo Lviv. politekh., 2011. (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2020, Trav. 25. Ukaz Prezydenta Ukrainy № 195/2020 «Pro Natsionalnu stratehiiu rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text (in Ukraine)

V. Poliakova, «Osoblyvosti psykholohichnoi dopomohy vchyteliam v umovakh viiny», na I Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu Psykhichne zdorovia v umovakh viiny: shliakhy zberezhennia ta vidnovlennia. Kyiv, 2023, s. 58–61. (in Ukraine)

Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy. (2020, Hrud. 23). Nakaz № 2736-20 «Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy "Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)"». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0840-14#Text (in Ukraine)

Profesiini standarty i kvalifikatsii u krainakh z vysokorozvynutoiu ekonomikoiu / L. P. Pukhovska, A. O. Vornachev, S. V. Melnyk, Yu. I. Kravets; L. P. Pukhovskoi, Red. Kyiv, Ukraina : NVP Polihrafservis, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://core.ac.uk/download/pdf/32307837.pdf Data zvernennia: Trav.,08, 2024. (in Ukraine)

L. Slyvka, «Pedahohichni aspekty polskoho zdoroviazberezhuvalnoho rukhu (ХІХ ‒ pochatok XX st.)», u Ponad podziałami. Wspólne perspektywy i dążenia w polsko-ukraińskiej współpracy naukowej; Leszek Pawelski, Marek Rembierz. Szczecinek, Red. Dąbrowa Górnicza, Polska : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2021, nr. 19, s. 373‒387. (in Ukraine)

M. Sheian, «Osoblyvosti rozvytku zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti vchyteliv osnovnoi shkoly u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity», Paradigm of Knowledge, vol. 4, No 30, р. 36–53, 2018. [Online]. Available: https://naukajournal.org/index.php/Paradigm/article/view/1623 Application date: May, 08, 2024. (in Ukraine)

A. H. Shtonda, «Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist pedahoha: neobkhidnist ta zmistova spriamovanist u profesiinii pidhotovtsi», na Х Mizhnar. nauk.-prakt. onlain Internet-konf. Suchasni tendentsii ta perspektyvy harmoniinoho rozvytku uchnivskoi ta studentskoi molodi v umovakh stupenevoi osvity. 2019, s. 109–111. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/BeAIZN Data zvernennia: Trav. 08, 2024. (in Ukraine)

V. Halstead, «Teacher Education in England: analysing change through scenario thinking», European Journal of Teacher Education, vol. 26, іs. 1, р. 63–75, 2003. [Online]. Available: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0261976032000065643 Application date: May, 08, 2024. (in English)

S. Khatuntseva, N. Kabus, M. Portyan, O. Zhernovnykova, S. Kara, & S. Knysh, «The Method of Forming the Health-Saving Competence of Pedagogical Universities’ Students», Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, vol. 12, іs. 1, р. 185–197, 2020. [Online]. Available: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2403/pdf Application date: May, 08, 2024. (in English)

What teachers should know and be able to do: the five core propositions of the National Board. National Board for Professional Teaching Standards, 2002. [Online]. Available: https://www.nbpts.org/wp-content/uploads/2017/07/what_teachers_should_know.pdf Application date: May, 08, 2024. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.