Здоров’язбережувальна компетентність як складова професійної культури педагога: особливості формування в умовах воєнного стану

Олена Білоножко

Анотація


У статті розглянуто особливості формування здоров’язбережувальної компетентності вчителя в умовах воєнного стану. Підкреслено, що здоров’язбережувальна компетентність є важливою складовою професійної культури сучасного вчителя. На основі аналізу професійних стандартів розвинених країн, зокрема США, Великої Британії, Канади, Німеччини і Польщі показано, що ця компетентність є інтегральною для педагогів. В умовах воєнного стану актуалізується такий компонент здоров’язбережувальної компетентності, як здатність зберігати фізичне та психічне здоров’я у процесі професійної діяльності. Українські вчителі мають вміти слідкувати, як за власним фізичним і психічним станом, так і за тим, як почуваються учні; вчасно і адекватно реагувати на негативні зміни, продумувати шляхи виходу з кризових ситуацій. Педагог, який не в змозі свідомо ставитися до власних фізичних і психічних ресурсів, навряд чи здатний привчити учнів до здорового способу життя, правил гігієни, зокрема й ментальної. З метою формування здоров’язбережувальної компетентності вчителів запропоновано комплекс заходів, які поєднують теорію з практикою. Заходи є складовою навчально-методичного середовища «Розвиток педагогічної культури» на базі веб-сторінки офіційного сайту Кременчуцької гімназії № 1 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області. Розробка комплексу заходів було здійснено у відповідь на запити вчителів, адже проблема збереження фізичного і психічного здоров’я педагогів значно посилилася у зв’язку з повномасштабною агресією. Повітряні тривоги і ракетні обстріли, блекаути, постійна тривога за рідних, які вступили до лав збройних сил України (ЗСУ) – усе це негативно впливає на стан учителів. Індивідуальні консультації з психологами не є доступними через фінансові труднощі та брак часу, тому організація на базі гімназії дієвих психолого-педагогічних заходів, які враховують побажання учасників, здається ефективним шляхом формування здоров’я-збережувальної компетентності педагогів в умовах воєнного стану.


Ключові слова


здоров’язбережувальна компетентність; педагогічна культура вчителя; умови воєнного стану; збереження фізичного і психічного здоров’я; психолого-педагогічні заходи; навчально-методичне середовище.

Повний текст:

PDF

Посилання


L. A. Inzhyievska, Mentalne zdorovia ta yoho pidtrymka v umovakh viiskovykh dii v Ukraini. Bila Tserkva : BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/RPa7wB Data zvernennia: Kvit. 10, 2024. (in Ukraine)

Koly svit na mezhi zmin: stratehii adaptatsii. Psykholohichna pidtrymka vchyteliv ta ditei u chasy viiny / uporiad.: D. Aktsymieieva, A. Holotenko, H. Terentieva, O. Chuiko; L. Zaliubovskoi, Red. 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://cutt.ly/17U9PQi Data zvernennia: Trav. 08, 2024. (in Ukraine)

N. V. Mukan, Profesiinyi rozvytok uchyteliv zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii, Kanady, SShA. Lviv, Ukraina : Vyd-vo Lviv. politekh., 2011. (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (2020, Trav. 25. Ukaz Prezydenta Ukrainy № 195/2020 «Pro Natsionalnu stratehiiu rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli». [Elektronnyi resurs].

Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text (in Ukraine)

V. Poliakova, «Osoblyvosti psykholohichnoi dopomohy vchyteliam v umovakh viiny», na I Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu Psykhichne zdorovia v umovakh viiny: shliakhy zberezhennia ta vidnovlennia. Kyiv, 2023, s. 58–61. (in Ukraine)

Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy. (2020, Hrud. 23). Nakaz № 2736-20 «Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy "Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity", "Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)"». [Elektronnyi resurs].

Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0840-14#Text (in Ukraine)

Profesiini standarty i kvalifikatsii u krainakh z vysokorozvynutoiu ekonomikoiu / L. P. Pukhovska, A. O. Vornachev, S. V. Melnyk, Yu. I. Kravets; L. P. Pukhovskoi, Red. Kyiv, Ukraina : NVP Polihrafservis, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/63tBVn Data zvernennia: Trav.,08, 2024. (in Ukraine)

L. Slyvka, «Pedahohichni aspekty polskoho zdoroviazberezhuvalnoho rukhu (ХІХ ‒ pochatok XX st.)», u Ponad podziałami. Wspólne perspektywy i dążenia w polsko-ukraińskiej współpracy naukowej; Leszek Pawelski, Marek Rembierz. Szczecinek, Red. Dąbrowa Górnicza, Polska : Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, 2021, nr. 19, s. 373‒387. (in Ukraine)

M. Sheian, «Osoblyvosti rozvytku zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti vchyteliv osnovnoi shkoly u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity», Paradigm of Knowledge, vol. 4, No 30, р. 36–53, 2018. [Online]. Available: https://is.gd/Ix0vdJ Application date: May, 08, 2024. (in Ukraine)

A. H. Shtonda, «Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist pedahoha: neobkhidnist ta zmistova spriamovanist u profesiinii pidhotovtsi», na Х Mizhnar. nauk.-prakt. onlain Internet-konf. Suchasni tendentsii ta perspektyvy harmoniinoho rozvytku uchnivskoi ta studentskoi molodi v umovakh stupenevoi osvity. 2019, s. 109–111. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/BeAIZN Data zvernennia: Trav. 08, 2024. (in Ukraine)

V. Halstead, «Teacher Education in England: analysing change through scenario thinking», European Journal of Teacher Education, vol. 26, іs. 1, р. 63–75, 2003. [Online]. Available: https://is.gd/vBn2vZ Application date: May, 08, 2024. (in English)

S. Khatuntseva, N. Kabus, M. Portyan, O. Zhernovnykova, S. Kara, & S. Knysh, «The Method of Forming the Health-Saving Competence of Pedagogical Universities’ Students», Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, vol. 12, іs. 1, р. 185–197, 2020. [Online]. Available: https://is.gd/jtOacB Application date: May, 08, 2024. (in English)

What teachers should know and be able to do: the five core propositions of the National Board. National Board for Professional Teaching Standards, 2002. [Online]. Available: https://is.gd/yas0e4 Application date: May, 08, 2024. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.