Розвиток конкурентоспроможного фахівця в коледжі

Василь Базелюк

Анотація


Статтю присвячено актуальній освітній проблемі – розвитку конкурентоспроможного фахівця у коледжі. Розкрито сутність, зміст та структуру поняття «конкурентоспроможність», зміст конкурентоспроможності особистості фахівця як системного феномену з різних наукових позицій. Конкурентоспроможність фахівця ми розуміємо як узагальнену характеристику випускника коледжу, що є результатом інтеграції його ціннісно-смислової, комунікативної, діяльнісної, самоосвітньої і творчої компетентностей, що забезпечують йому впевненість у власних силах і здатність витримувати конкуренцію на ринку праці в сучасних умовах. Встановлено, що на сьогодні теорія і практика професійної освіти не забезпечує якісної підготовки конкурентоспроможного фахівця повною мірою. Це пояснюється недостатньою визначеністю теоретичних передумов і практичних рекомендацій з організації та реалізації освітнього процесу з розвитку конкурентоспроможного фахівця. Відтак ринок праці потребує фахівців, які вміють і бажають працювати, здатні швидко адаптуватися до змін, налаштованих на досягнення власних цілей і мети підприємства. Таким чином, виникають суперечності між вимогами, що висуває сучасний ринок праці до випускника, і неготовністю коледжу до підготовки конкурентоспроможного фахівця. У межах дослідження проблеми нами було розроблено модель розвитку конкурентоспроможного фахівця в коледжі. До складу моделі увійшли такі взаємопов’язані компоненти: цільовий, змістовий, діяльнісний та результативний. Унаслідок аналізу ми дійшли висновку, що конкурентоспроможний фахівець бере на себе відповідальність за власні результати та досягнення. Його характеризують прагнення діяти усвідомлено і цілеспрямовано, орієнтуючись на визначені цілі навчання, а також мету саморозвитку як конкурентоспроможної особистості.


Ключові слова


конкурентоспроможність; конкурентоспроможність особистості; конкурентні переваги; суб’єкт діяльності; модель; критерії

Повний текст:

PDF

Посилання


Ð’. Ð?. Ðндреев, КонкурентологиÑ: учебный ÐºÑƒÑ€Ñ Ð´Ð»Ñ Ñ‚Ð²Ð¾Ñ€Ñ‡ÐµÑкого Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ ÐºÐ¾Ð½ÐºÑƒÑ€ÐµÐ½Ñ‚Ð¾ÑпоÑобноÑти. Казань, РоÑÑиÑ: Центр инновац. технологий, 2004, 468 Ñ.

Т. Андріяко, «Конкурентоспроможність як прояв акмеологічної культури особистості». [Електронний ресурс], Рідна школа, № 10, с. 64–67, 2011. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_10_20.

Д. П. Богиня, «Концептуальні підходи до визначення конкурентоспроможності робочої сили на ринку праці», Україна: аспекти праці. № 6, с. 38, 1999.

М. Й. Варій, Загальна психологія. – 2-ге вид., випр. і доп. Київ, Україна: «Центр учбової літ-ри», 2007, 968 c.

М. С. Головань, «Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду», Вища освіта України, № 3, с. 23–30, 2008.

О. А. Грішнова, А. Є. Самарцева, «Молоді спеціалісти на ринку праці: проблеми конкурентоспроможності та працевлаштування», Економіка та управління, № 2, с. 49–54, 2013.

І. П. Кінаш, «Якість освіти як результат, процес та освітня система», Науковий вісник НЛТУ України: зб. наук.-техн. праць. Львів, Україна: РВВ НЛТУ України, вип. 21.5, с. 363–368, 2011.

М. О. Кримова, «Оцінка конкурентоспроможності молодих фахівців з економічною освітою на ринку праці України», Демографія та соціальна економіка, № 2, с. 53-64, 2015. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dse_2015_2_6.

М. В. Кісіль, «Оцінка якості вищої освіти», Вища освіта України, № 4(14), с. 82–87, 2005.

Н. В. Корнейченко, «Формирование конкурентоспособности специалиста гостиничного сервиса в процессе обучения в колледже», дис. канд. наук. Астрахань, Россия, 2008, 144 с.

І. О. Куревіна, «Конкурентоспроможність людського капіталу України в умовах міжнародної трудової міграції», автореф. дис. канд. наук; НАН України, Ін-т світової економіки і міжнар. відносин. Київ, Україна, 2008, 20 с.

Л. М. Митина, Психология развития конкурентоспособной личности. Москва, Россия: Москов. психолого-социальный ин-т; Воронеж: МОДЭК, 2002, 400 с.

М. В. Семикіна, Л. А. Коваль, Інноваційна праця в конкурентному середовищі: загальна методологія, мотиваційні основи регулювання. Кіровоград, Україна: «Степ», 2002, 212 с.

Энциклопедия профессионального образования: в 3-х томах / С. Я. Батышева, Ред. Москва, Россия: АПО, 1998, т. 1: А-Л, 568 c.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.