Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури на основі використання методологічного концепту «терапія здоров’я»

Василь Федорець

Анотація


У статті проводиться концептуалізація методологічно-дисциплінарного напряму (рівня) «Терапія здоров’я». Конституюється «Терапія здоров’я» з метою вдосконалення методології, методик і практик розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти та, відповідно, для подальшого розроблення педагогіки здоров’я. Цей напрям розробляється на основі гуманістичних інтенцій, культурологічної парадигми освіти, інноваційної ідеї трансферу знань, цінностей і технологій, а також з використанням філософії трансдисциплінарності та освітніх і соціокультурних процесів професіоналізації, технологізації, антропологізації, гуманітаризації та концепції дисциплінарної матриці. Указаний концепт конструюється також завдяки рецепції філософії серця і через використання системного, компетентнісного, логістичного, медико-гігієнічного, феноменологічного, екзистенційного й особистісно зорієнтованого підходів. Цей рівень професійної підготовки вчителя фізичної культури спрямовано на формування у фахівця специфікованих (конкретизованих), технологічно-ціннісних, антропологічно-ціннісних і феноменологічних знань, візій, уявлень і розумінь людини (дитини) та її здоров’я, а також для профілактики та корекції освітньо значущої патології. «Терапія здоров’я» формується як інтегративна системоорганізована, професійно-світоглядна, інтелектуально-ціннісна, праксеологічна, технологічна й метатехнологічна основа здоров’язбережувальної діяльності вчителя фізичної культури, яка в умовах освітнього процесу визначає суто практичні та технологізовані шляхи й способи збереження життя та здоров’я, профілактику й корекцію патології та формування здорового способу життя. Відповідно, інтереоризація педагогом знань, концептів, смислів і практик, які інтегровані в «Терапії здоров’я», є педагогічною умовою формування інтелектуально-ціннісного та діяльнісно-дискурсивного компонентів здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури, а також співвідносного розвитку у фахівця здібностей типу high concept і high touch talents, здатності до концептуалізації та набуття ним професійного іміджу як інтелектуала. Предметом «Терапії здоров’я» є Homo Educandus (Людина, що навчається) і її здоров’я, що розглядається системно й інтегративно з освітніми антропопрактиками та технологіями збереження життя й здоров’я, також в діяльнісно-смислових рамках рухової активності, здоров’яформування і життєтворчості. Розроблена нами компетентнісно й антропологічно-ціннісно спрямована педагогічна система й практика підвищення кваліфікації вчителів фізичної культури, що формується та реалізується на основі використання методологічно-дисциплінарного напряму (рівня) «Терапії здоров’я», є ефективною і співвідносною до гуманістичної та європоцентричної ідеології й духу «Нової української школи».

Ключові слова


терапія здоров’я; здоров’язбережувальна компетентність вчителя фізичної культури; післядипломна освіта; педагогіка здоров’я; професіоналізація; феноменологізація; методологія; методика; антропологізація; технологізація; імідж педагога; трансфер знань

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. Ф. Тихомирова, «Теоретико-методические основы здоровьесберегающей педагогіки», дис. д-ра наук. Ярославль, Россия, 2004, 339 с.

Ð. Г. Маджуга, Ð¢ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ практика Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð²Ð°Ð»ÐµÐ¾ÐºÐ¾Ð½Ð°Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ñ‹Ñ… Ñтратегий личноÑти в контекÑте здоровьетворÑщего Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² Ñовременной школе. Шымкент, КазахÑтан: Ð?зд-во ЮКГУ им. Ðœ. О. Ðуезова, 2005, 386 Ñ.

Б. А. Максимчук, Формування валеологічної компетентності майбутніх учителів у процесі фізичного виховання (теоретико-методичний аспект); Р. С. Гуревича, Ред. Вінниця, Україна: ТОВ фірма «Планер», 2016, 385 с.

С. П. Романова, «Организационно-педагогическое сопровождение здоровьесберегающей деятельности учителя физической культуры, автореф. дис. канд. наук; Кемеров. гос. ун-т. Кемерово, Россия, 2010, с. 7–8.

Л. Ð. Ðнтонова, Т. Ð?. Шульга, К. Д. Эрдынеева, ПÑихологичеÑкие оÑновы реализации здоровьеÑберегающих технологий в образовательных учреждениÑÑ…. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во МГОУ, 2004, 256 Ñ.

Т. В. Ахутина, «Здоровьесберегающие технологии: нейропсихологический подход», Вопросы психологии, № 4, с. 101–112, 2002.

Т. І. Бережна, «Здоров’язбережувальні педагогічні технології – важлива складова здоров’язбережувального середовища загальноосвітнього навчального закладу», Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки, № 2, с. 35–39, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2014_2_8

Н. Г. Бишевець, «Здоров'язбережувальна технологія навчання майбутніх учителів фізичної культури в умовах інформатизації освіти», автореф. дис. канд. наук; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, Україна, 2018, 20 с.

О. Ващенко, С. Свириденко, «Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі», Здоров’я та фізична культура, № 8, с. 1–6, 2006.

А. Р. Вирабова, «Гигиенические принципы личностно-ориентированного обучения детей и подростков: концепция, структура, здоровьясберегающие педагогические технологии, ресурсы», автореф. дис. д-ра наук. Москва, Россия, 2006, 48 с.

Т. Г. Коваленко, «Биоинформационные оздоровительные технологии при проблемно-модульном обучении в системе физического воспитания и реабилитации студентов с ослабленым здоровьем», автореф. дис. д-ра наук. Волгоград, Россия, 2000, 53 с.

А. М. Митяева, Здоровьесберегающие педагогические технологии. Москва, Россия: Академия, 2008, 360 с.

А. О. Петров, «Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до застосування здоров’язбережувальних технологій у професійній діяльності», дис. канд. наук. Переяслав-Хмельницький, Україна, 2016.

А. Г. Трушкин, «Педагогические основы инновационных технологий физического воспитания оздоровительной направленности», дис. д-ра наук. Ростов-на-Дону, Россия, 2000, 588 с.

Ð?. Ð’. Чупаха, Е. З. Пужаева, Ð?. Ю. Соколова, ЗдоровьеÑберегающие технологии в образовательно-воÑпитательном процеÑÑе. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?лекÑа, Ðародное образование; Ставрополь, РоÑÑиÑ: СтавропольÑервиÑшкола, 2003, 400 Ñ.

Ð?. Ð. Шевелева, «Физкультурно-Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ñ‚ÐµÐ»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñ‚ÐµÑ…Ð½Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„Ð¸Ð»Ð°ÐºÑ‚Ð¸ÐºÐ¸ Ð½Ð°Ñ€ÑƒÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ Ñ€ÐµÐ¿Ñ€Ð¾Ð´ÑƒÐºÑ‚Ð¸Ð²Ð½Ð¾Ð³Ð¾ Ð·Ð´Ð¾Ñ€Ð¾Ð²ÑŒÑ Ñтуденток», диÑ. канд. наук. ОмÑк, РоÑÑиÑ, 2008, 179 Ñ.

А. Семенова, Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів. Одеса, Україна: Юридична літ-ра, 2009, 504 с.

Ð. Ð?. Субетто, Ð¢ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ñ„ÑƒÐ½Ð´Ð°Ð¼ÐµÐ½Ñ‚Ð°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ð¸ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ универÑальные компетенции (нооÑÑ„ÐµÑ€Ð½Ð°Ñ Ð¿Ð°Ñ€Ð°Ð´Ð¸Ð³Ð¼Ð° универÑализма). СПб., РоÑÑиÑ: ÐÑтерион, 2010, 556 Ñ.

О. Ю. Купчишин, О. І. Рябуха, «Смерть учнів на уроках фізичного виховання: постановка проблеми», Здоровий спосіб життя: зб. наук. ст. Львів, Україна, вип. 59, с. 21–25, 2011.

В. М. Федорець, «Концептуалізація дисциплінарно-методичного напряму «Пропедевтика збереження здоров’я і профілактики» як актуальної методологічної стратегії розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти», Вісник Чернігівського національного університету імені Т. Г. Шевченка; Носко М. О. Ред. Чернігів, Україна: ЧНПУ, с. 377–385, 2017.

В. М. Федорець, «Аналіз та актуалізація взаємодії вікових, нервових і локомоторних детермінант кардіологічного здоров’я в контексті формування здоров’язберігаючого підходу», Фізична культура, спорт та здоров’я нації зб. наук. пр. Вінниця, Україна, т. 3, вип. 12, с. 137–145, 2011.

В. М. Федорець, «Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури: патопедагогічний аспект», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. Київ, Україна: Атопол Груп, вип. 6(35), 232 с., с. 176–216, 2018. (Серія «Педагогічні науки»).

В. М. Федорець, «Концептуалізація антропологічної моделі здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. Київ, Україна, вип. 5(34), 180 с., с. 137–178, 2017. (Серія «Педагогічні науки»).

Е. Ð. Солодова, П. П. Ефимов, «ТранÑдиÑциплинарноÑÑ‚ÑŒ – ÑÐ¾Ð²Ñ€ÐµÐ¼ÐµÐ½Ð½Ð°Ñ Ð¿ÐµÐ´Ð°Ð³Ð¾Ð³Ð¸Ñ‡ÐµÑÐºÐ°Ñ Ñ‚ÐµÑ…Ð½Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¸Ð½Ñ‚ÐµÐ³Ñ€Ð°Ñ†Ð¸Ð¸ знаний», Ð?Ð½Ñ‚ÐµÐ³Ñ€Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ. Ð?здательÑтво: Ðациональный иÑÑледовательÑкий МордовÑкий гоÑ. ун-Ñ‚ им. Ð. П. Огарёва, Ñ‚. 18 , â„– 2(75), Ñ. 20–24, 2014.

І. Бакіко, «Профілактика шкідливих звичок у підлітків засобами фізичної культури і спорту», Спортивний вісник Придніпров’я. Дніпропетровськ, Україна: ДДІФКС, № 3/4, с. 28–30, 2008.

С. А. Дробышева, «Методика повышения двигательных возможностей студентов специального отделения с вегетососудистой дистонией», автореф. дис. канд. наук. Москва. Россия, 2007, 23 с.

С. С. Кодимський, Н. Н. Чайченко, «Педагогічні умови розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів фізичної культури в системі післядипломної педагогічної освіти». [Електронний ресурс], Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологі, № 8, с. 217–224, 2013. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2013_8_26

«Nontraumatic sports death in high school and college athletes» / S. P. Van Camp, C. M. Bloor, F. O. Mueller, R. C. Cantu, H. G. Olson, Medicine and Science in Sports and Exercise, Vol. 27, iss. 5, р. 641–647, 1995.

С. В. Гаркуша, Формування готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до використання здоров’язбережувальних технологій: теоретико-методичний аспект. Чернігів, Україна: ЧНПУ, 2014, 396 с.

М. В. Козуб, «Формирование профессиональной готовности будущих учителей физической культуры к осуществлению здоровьесберегающей деятельности в школе», дис. канд. наук. Елец, Россия, 2007, 221 с.

В. В. Лобачев, «Формирование здоровьесберегающей компетенции в профессиональной подготовке будущего педагога физической культуры», дис. канд. наук. Воронеж, Россия, 2006, 207 с.

Ð?. Ð. Мамакина, «Формирование когнитивного компонента здоровьеÑберегающей компетентноÑти Ñтудентов факультета физичеÑкой культуры вуза ÑредÑтвами Ñовременных образовательных технологий», автореф. диÑ. канд. наук. УльÑновÑк, РоÑÑиÑ, 2013, 30 Ñ.

І. О. Омельяненко, «Здоров'язберігаюча компетентність вчителя фізичної культури», Професійні компетенції та компетентності вчителя на Регіон. наук.-практ. семінарі. Тернопіль, Україна: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006, с. 127–130.

О. Радіонова, «Сутність проблеми підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до формування здоров’язбережувальної компетентності учнівської молоді», Наукові записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту ім. Володимира Винниченка, Серія «Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти», вип. 9(3), с. 58–61, 2016.

Г. М. Мешко, «Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу», Науковий вісник Ужгородського нац. ун-ту, серія «Педагогіка. Соціальна робота»; І. В. Козубовська, Ред. Ужгород, Україна: Говерла, вип. 1(40), с. 157–161, 2017.

О. Е. Подгорная, «Проектирование здоровьесберегающего пространства общеобразовательной школы средствами личностно-ориентированного образования», дис. канд. наук. Тирасполь, Россия, 2005, 211 с.

О. М. Мартинів, «Використання міждисциплінарної інтеграції у формуванні культури здоров’язбереження студентів університету на заняттях з фізичного виховання», Young Scientist, № 4(44), April, с. 389–383, 2017.

В. П. Мойсеюк, Сучасні підходи до вивчення феномену культури здоров’я. Тернопіль, Україна: Богдан, 2012, 125 с.

М. В. Євтушок, «Особливості та стимуляція пізнавальної діяльності студентів під час занять з фізичного виховання», Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15. Київ, Україна: НПУ ім. М. П. Драгоманова, № 7, с. 102–106, 2010.

Н. С. Панчук, «Формирование здоровьесберегающей ответственности студентов вуза», дис. канд. наук; Кемеровский гос. ун-т. Кемерово, Россия, 2007, 220 с.

Є. М. Сливка, «Підвищення здоров’язберігаючої компетентності вчителів фізичного виховання в умовах реформування системи фізичного виховання», Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15. Київ, Україна: НПУ ім. М. П. Драгоманова, № 7, с. 285–289, 2010

Ðœ. Р. ВарданÑн, «Ð?мидж педагога как фактор здоровьÑÑÐ±ÐµÑ€ÐµÐ¶ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñубъектов образовательного процеÑÑа в оÑновной школе», автореф. диÑ. канд. наук. ОмÑк, РоÑÑиÑ, 2007, 23 Ñ.

А. В. Магльований, «Основи інформаційного поля здоров’я особистості», Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Чернігів, Україна: ЧДПУ, вип. 81, с. 285–289, 2010.

А. Магльований, О. Кунинець, О. Новицький, О. Дзивенко, «Конструктивне уявлення валеологічного напряму інформаційного поля здоров’я людини», Молода спортивна наука України: зб. наук. праць. Львів, Україна: ЛДІФК, т. 3, вип. 10, с. 82–87, 2006.

А. П. Романчук, «Комплексная оценка межсистемных отношений функциональной реакции организма на физические загрузки», Теория и практика физической культуры, № 4, с. 51–53, 2002.

D. A. Pink, Whole New Mind. Moving from the Informational Age to Conceptual Age. Riverhead Book, 2005.

С. І. Присяжнюк, В. П. Краснов, О. М. Лакіза та С. М. Канішевський, Техніка безпеки під час занять з фізичного виховання і спорту. Ніжин, Україна: Міланік, 2009, 123 с.

І. П. Аносов, Антропологізм як чинник гуманізації освіти (теоретико-концептуальні основи), дис. д-ра наук; Національний пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, Україна, 2004, 441 арк.

М. Н. Берулава, Теория и практика гуманизации образования. Москва, Россия, 2000, 340 с.

О. В. Вознюк, «Знаннєва інтеграція як основа інтердисциплінарності педагогіки», Interdyscyplinarnosc pedagogiki i jej subdyscypliny; Z. Szaroty, F. Szioska, Red. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologi Ekxploatacji, s. 707–717, 2013.

С. В. Голосова, Л. П. Федоренко, «Основные парадигмы современной педагогической науки». [Электронный ресурс]. Концепт: науч.-метод. електрон. журнал, № 53, с. 36–40, 2016. Доступно: http://e-koncept.ru/2016/76035.htm.

Л. Я. Набока, «Культурологічний підхід до розвитку особистості педагога у системі післядипломної освіти розвитку», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 57–60, 2001.

Л. Т. Ніколенко, «Педагогіка партнерства як умова реалізації завдань розвитку особистості дитини у контексті Нової української школи». [Електронний ресурс] Методист, Шкільний світ, т. 6, 2018. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/710749/1/%D0%9D%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%82_%D0%A1%D1%82.%20%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3.%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf

O. F. Bollnow, Padagogik in anthropologischer Sicht. Tokyo Tamagawa University Press, 1971, 80 s.

В. Н. Швалев, А. А. Сосунов, Г. Гуски, Морфологичекские основы иннервации сердца. Москва, Россия: Наука, 1982, 368 с.

П. К. Анохин, Кибернетика функциональных систем; К. В. Судакова, Ред. Москва, Россия: Медицина, 1998, 297 с.

М. Фуко, Рождение клиники; пер. с фр. А. Ш. Тхостова, Ред. Москва, Россия: Смысл, 1998, 308 с., с. 294–295.

Г. Марсель, «К трагической мудрости и за её пределы»; пер. с фр. В. В. Бибихина, Проблемы человека в западной философии. Москва, Россия: Прогресс, 1988, с. 404–410.

А. П. Огурцов, Дисциплинарная структура науки; ее генезис и обоснование; П. П. Гайденко, Ред. Москва, Россия: Наука, 1988, 256 с.

Е. Н. Князева, Трансдисциплинарные стратегии исследования, Вестник ТГПУ (TSPU Bulletin), № 10(112), с. 193–201, 2011.

«Transdisciplinarity», Basarab Nicolescu; Talks with Russ Volckmann. INTEGRAL REVIEW 4, р. 73–90, 2007.

B. Nicolescu, Transdisciplinarity – Past, Present And Future. [Електронний ресурс].

Доступно: http://basarab-nicolescu.fr/Docs_articles/TRANSDISCIPLINARITY-PAST-PRESENT-AND-FUTURE.pdf

Ð. Ð?. Карманчиков, ПрогноÑтичеÑÐºÐ°Ñ Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñтика в ÑиÑтеме образованиÑ. Ð?жевÑк, РоÑÑиÑ: Ð?зд. «УдмуртÑкий ун-т», 2012, 226 Ñ.

А. Л. Носов, «Педагогическая логістика». [Электронный ресурс] Концепт: науч.-метод. электрон. журнал, № 11 (ноябрь), с. 207–214, 2017. Доступно: http://e-koncept.ru/2017/170218.htm.

Ð?. Д. ÐмуÑин, ТекÑÑ‚Ñ‹ Кумрана. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ðаука, 1971, Ñ. 376–391. [Электронный реÑурÑ] (Филон ÐлекÑандрийÑкий «О Ñозерцательной жизни). ДоÑтупно: http://khazarzar.skeptik.net/books/philo/contempl.htm-_ftn1)

Ðœ. Ðœ. Елизарова, Община терапевтов (Ð?з иÑтории еÑÑейÑкого общеÑтв.-религ. Ð´Ð²Ð¸Ð¶ÐµÐ½Ð¸Ñ 1 в. н. Ñ.). МоÑква, РоÑÑиÑ, 1972, 146 Ñ.

А. П. Назаретян, Цивилизационные кризисы в контексте Универсальной истории. (Синергетика – психология – прогнозирование), 2-е изд. Москва, Россия: Мир, 2004, 367 с.

А. Крисовський, «Основні парадигми освіти та їх сутнісна характеристика», Освітологія, № 1, с. 114–121, 2015.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.