Управління освітнім процесом закладу позашкільної освіти: основні категорії дослідження

Євгеній Дедюх

Анотація


У статті розглянуто теоретичні аспекти управління освітнім процесом закладу позашкільної освіти. Зроблено аналіз концептуальних підходів до визначення поняття «управління освітнім процесом закладу позашкільної освіти». Аналізуючи сутність поняття «позашкільна освіта», охарактеризовано наукові праці таких авторів, як: Л. Бондар, О. Биковська, В. Берека, Н. Волкова, Г. Пустовіт, В. Вербицький, А. Сиротенко; «освітня послуга» В. Волочиенко, Р. Квартенко, О. Лебідь, В. Мильник, Н. Мойсеюк, З. Румянцева, Г. Тимошко, Б. Титаренко, І. Чигрін; «управління в освіті» Б. Дерев’янко, О. Романова, А. Стрижов, А. Дмитрів, Т. Оболенська, Ю. Долиняк, В. Александров, А. Антохов, І. Каленюк, С. Кадачников, В. Очаренко, Т. Ящук. Реалізація запропонованих підходів забезпечує розробку організаційно-управлінського механізму впровадження системи чітких послідовностей дій в управління освітнім процесом закладу позашкільної освіти. Інформація, отримана за допомогою наукових досліджень, носить управлінський характер, збирається з використанням наукових методів. Дослідження проводилося за допомогою методів наукового аналізу досліджуваного явища, а саме: вивчення й узагальнення теоретичних підходів щодо усвідомлення основних дефініцій та понять. Кількість методів наукових досліджень достатня для отримання повного змісту охарактеризованих понять дослідження. Автором статті визначено, що управління закладом освіти є сукупність ухвалення управлінських рішень, реалізації цілеспрямованих заходів для досягнення визначених суспільством і державою цілей діяльності освітнього закладу, регламентованих законами та нормативними актами. Автор статті стверджує, що управління освітнім процесом закладу позашкільної освіти є керованим впливом на освітній процес та координацію дій для виконання завдання щодо формування особистості школяра та підготовки його до сучасного життя засобами надання освітніх послуг закладами позашкільної освіти.


Ключові слова


позашкільна освіта; освітні послуги; управління; управління закладом освіти; управління освітнім процесом закладу позашкільної освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


Міністерство освіти і науки України. (2018, Груд. 29). Проект закону України «Про внесення змін до закону України «Про позашкільну освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proekt-zakonu-ukrayini-pro-vnesennya-zmin-do-zakonu-ukrayini-pro-pozashkilnu.

Верховна Рада України. (2000, Черв. 22). Закон України № 1841-III «Про позашкільну освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14.

Кабінет Міністрів України (2001, Трав. 06). Постанова № 433-2001-п «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/433-2001-%D0%BF.

Позашкільна освіта: теоретичні і практичні аспекти розвитку / Л. М. Бондар. Суми, Україна, 2014.

О. В. Биковська, «Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні», автореф. дис. д-ра наук. Київ, Україна, 2008.

В. Є. Берека, «Соціально-педагогічні основи розвитку позашкільної освіти в Україні (1957–2000 рр.)», автореф. дис. канд. наук. Київ, Україна, 2001.

Педагогіка / Н. П. Волкова. Київ, Україна: Академвидав, 2007.

Г. П. Пустовіт, «Позашкільна освіта і виховання в сучасних соціокультурних вимірах», Наукові праці Державної наук.-пед. бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, вип. 1, с. 53–60, 2008. [Електронний ресурс].

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/npdnpbc_2008_1_7

Оптимізація виховного потенціалу позашкільного навчального закладу / В. Вербицький, О. Литовченко, Л. Ковбасенко та ін. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2012, 192 с.

А. Й. Сиротенко, «Громадянське виховання учнівської молоді у позашкільній роботі», Теоретико-методичні основи виховання творчої особистості в умовах позашкільних навчальних закладів, на наук.-практ. конф. Київ, Україна, 2006, с. 4–8.

О. Мелент'єв, Теорія і методика позашкільної освіти. Умань, Україна: Алмі, 2013, 182 с.

В. А. Сухомлинский, Творческая игра и ее роль в воспитании пионеров. Методика воспитания коллектива. Москва, Россия: Просвещение, 1981, 256 с.

Р. О. Квартенко, Предмет і метод теорії управління. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ecology.univer.kharkov.ua/docum/kafedra_mon/Kvartenko/organigypravlin.pdf.

«Процес управління: зміст, сутність, технологія, процедури», Освіта.ua. [Електронний ресурс].

Доступно: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/13516/

О. Лебідь, «Теоретичні засади управління початковою школою», Навчальні матеріали онлайн. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pidruchniki.com/81491/pedagogika/upravlinnya_pochatkovoyu_shkoloyu.

Г. М. Тимошко, «Сутність поняття "управління" та "менеджмент" в педагогічній теорії і практиці», Теорія та методика управління освітою, № 7, 2011.

«Управління процесом», Wikipedia. [Електронний ресурс]. 2016. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D0%BE%D0%BC.

Н. Мойсеюк, «Педагогіка». [Електронний ресурс]. Навчальні матеріали онлайн.

Доступно: https://pidruchniki.com/12570107/pedagogika/pedagogika.

«Педагогічний термінологічний словник», Академік.ру. Офіційна термінологія. [Електронний ресурс]. 2012. Доступно: https://official.academic.ru/27621/%D0%A3%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5%D0%BC.

Б. В. Деревянко, «Щодо визначення понять «надання освітніх послуг» та "надання послуг у сфері освіти"», Вісник Запорізького юридичного ін-ту Дніпропетровського державного ун-ту внутрішніх справ, № 4(57), с. 92–109, 2011.

О. Н. Романова, «Маркетингова стратегія освітніх установ в реалізації федерального державного освітнього стандарту», Педагогічна майстерність, на міжвуз. науч. конф. (м. Москва, квітень 2012 р.). [Электронный ресурс]. Москва, Россия: Буки-Веди, 2012, с. 174–177. Доступно: https://moluch.ru/conf/ped/archive/22/1957/.

А. М. Стрижов, «Поняття якості освітньої послуги в умовах ринкових відносин», Стандарти і моніторинг в освіті, с. 47–50, 1999.

А. Я. Дмитрів, Характеристика особливостей освітньої послуги з погляду маркетингу. [Електронний ресурс]. 2010. Доступно: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/11323/1/7.pdf.

Т. Є. Оболенська, Маркетинг освітніх послуг: вітчизняний і зарубіжний досвід. Київ, Україна, 2001, 208 с.

В. Дмитрієв, Особливості концепції маркетингу освітніх послуг. 2012.

Ю. О. Долиняк, «Розвиток регіональних ринків освітніх послуг в умовах європейської інтеграції», дис. канд. наук. Луцьк, Україна, 2018, 257 с.

В. Т. Александров, «Освітня послуга: суть та моделі якості», Освіта і управління, № 1, с. 156–164, 2006.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.