Формування морально-духовних цінностей майбутніх психологів у процесі фахової підготовки

Олена Шолох

Анотація


У статті представлено теоретичні аспекти формування морально-духовних цінностей у процесі фахової підготовки майбутніх психологів. Розглядається сутність понять «моральність», «духовність», «духовно-моральні цінності»; обґрунтовується актуальність та необхідність формування духовно-моральних цінностей майбутніх психологів у процесі фахової підготовки. Визначено складові моральної культури: культура етичного мислення, культура почуттів і культура поведінки, які показують рівень опанування майбутніми педагогами морального досвіду суспільства, спроможність цілеспрямовано й послідовно дотримуватися моральних цінностей, норм, принципів та готовність до передавання цих життєвих цінностей прийдешнім поколінням. Охарактеризовано основні вектори розвитку й удосконалення духовно-морального виховання, орієнтації на загальнолюдські моральні цінності в колективах студентської спільноти, які разом із сімейними цінностями, громадянськими та національними цінностями складають систему моральних цінностей у загальній концепції морального виховання особистості. У статті стверджується, що ефективність професійної підготовки майбутніх психологів безпосередньо залежить від ступеня сформованості у них ціннісного ставлення до майбутньої професійної діяльності. Адже навчання майбутньої професії протікає продуктивніше при наявності у особистості сильних, яскравих мотивів, що викликають бажання активно займатися саме цією діяльністю. Ціннісне ставлення до професійної діяльності – інтегрована якість особистості, що спирається на професійну і моральну самосвідомість, значущість яких спонукає проявляти активність в оволодінні професійними знаннями, вміннями, навичками. Важливе місце в системі формування ціннісного ставлення до майбутньої педагогічної професії є формування духовно-моральних цінностей у студентів. Авторка статті переконує у необхідності розвитку системи цінностей сучасно

Ключові слова


мораль; духовність; цінності; майбутні психологи; фахова підготовка

Повний текст:

PDF

Посилання


А. М. Богуш, «Дефініції «духовність» і «моральність» в аспекті національного виховання в Україні», Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах: зб. наук. пр. Київ, Україна, Кн. 1, с. 18–23, 2000.

В. О. Сухомлинський, «Про стан теорії і практики виховання в освітньому просторі України», Збірник наукових праць Полтавського педагогічного ін-ту ім. В. Г. Короленка. Полтава, Україна, Вип. 1(5), с. 4–13, 1999. (Серія «Педагогічні науки»).

Е. А. Загребельна, «Формування ціннісного ставлення до педагогічної діяльності студентів дефектологічного факультету педагогічного ВНЗ», автореф. дис. канд. наук. Курськ, Росія, 2002.

О. Вишневський, Теоретичні основи сучасної української педагогіки, 3-тє вид., доопрац. і доп. Київ, Україна: Знання, 2008, 566 с.

Н. А. Бердяев, Философия свободного духа. Москва, Россия: Республика, 1994, 480 с.

В. В. Молодиченко, Модернізація цінностей в українському суспільстві засобами освіти (філософський аналіз). Київ, Україна: Знання України, 2010, 384 с.

І. Д. Бех, Виховання особистості: сходження до духовності. Київ, Україна: Либідь, 2006, 272 с.

С. В. Яремчук, «Проблема духовності в процесі професійної підготовки майбутніх педагогів», Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка Національної АПН України, С. Д. Максименка, Ред. Київ, Україна, Т. ХІV, ч. 1, с. 397–404, 2012.

С. Ярмусь, «Досвід віри українця», Вибрані твори, А. Колодний, Упоряд. Київ, Україна: Світ знань, 512 с., 2002.

О. М. Степанов, та М. М. Фіцула, Основи психології і педагогіки, 2-ге вид., виправ., доп. Київ, Україна: Академвидав, 2006, 520 с.

І. Д. Бех, «Цінності як ядро особистості», Цінності освіти і виховання: наук.-метод. зб., О. В. Сухомлинська, Ред. Київ, Україна, с. 8–11, 1997.

К. Д. Ушинський, Вибрані педагогічні твори. Київ, Україна: Радянська школа, 1949, 418 с.

В. О. Сухомлинський, «Сто порад учителеві», Вибрані твори в 5 т. Київ, Україна: Радянська школа, т. 2, 670 с., 1976.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.