Забезпечення якості підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів професійно-технічної освіти в системі неперервної професійної освіти

Анастасія Денисова

Анотація


У цій статті висвітлюється поняття «якість підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти». Оскільки в сучасних умовах бракує кваліфікованої робочої сили для подальшого забезпечення кадрового потенціалу України, гостро постає потреба професійної підготовки, перепідготовки й підвищення кваліфікації фахівців, адаптованих до сучасних соціокультурних умов, технологічних трансформацій та орієнтованих на професійне й особистісне вдосконалення для здійснення якісної підготовки робітників. Розглянуто підходи вчених до визначення якості освіти. З’ясовано, що якість освіти визначається, як відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг, і характеризується подвійністю цільових орієнтацій, що полягає, з одного боку, в тому, що є особисті цілі, як задоволення потреб споживачів освітніх послуг, з іншого – професійні цілі, як відповідність вимогам до компетентності фахівця. Зазначено, що застосування квалітології у площині дослідження якості освіти йде у напрямах загальної теорії якості освіти, кваліметрії й управління якістю. Зроблено аналіз підвищення кваліфікації як складової загальної системи неперервної освіти особистості. Визначено якість підвищення кваліфікації як певну характеристику освітньої діяльності щодо рівня вдосконалення/розвитку професійних компетентностей слухачів за програмою підвищення кваліфікації відповідно до суспільних вимог і потреб фізичних або юридичних осіб. Встановлено, що структурними елементами моделі якості підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти виступають критерії якості умов (освітнього середовища), процесу та результату.


Ключові слова


якість освіти; квалітологія; управління якістю; підвищення кваліфікації педагогічних кадрів; якість підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти; показники якості.

Повний текст:

PDF

Посилання


Міністерство освіти і науки України. (2018, Січ. 15). Наказ № 36, «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/58996/.

Верховна Рада України. (2016, Берез. 30). Постанова № 40, ст. 622 Про проведення парламентських слухань на тему: «Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1055-viii.

Словник української мови. Академічний тлумачний словник (1970–1980). [Електронний ресурс]. Доступно: http://sum.in.ua/.

Ю. Ðœ. Ðндрианов, и Ð. Ð?. Субетто, ÐšÐ²Ð°Ð»Ð¸Ð¼ÐµÑ‚Ñ€Ð¸Ñ Ð² прибороÑтроении и машиноÑтроении. Ленинград, РоÑÑиÑ: МашиноÑтроение, 1990, 216 Ñ.

Ð. Ð?. Субетто, КвалиметриÑ: Ð¼Ð°Ð»Ð°Ñ ÑнциклопедиÑ. СПб., РоÑÑиÑ: Ð?ПЦ СЗÐ?У – фил. РÐÐХиГС, 2015, 244 Ñ.

О. Ляшенко «Якість освіти як чинник розвитку української школи», Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, ч. 4, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2012_4_31.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 28). Закон № 38–39, ст. 380 «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно:

http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Якість освіти, [Електронний ресурс]. Доступно:

https://mon.gov.ua/ua/tag/yakist-osviti.

С. К. Калдыбаев, и А. Б. Бейшеналиев, «Качество образовательного процесса в структуре качества образования», Успехи современного естествознания, № 7, с. 90–97, 2015.

О. І. Ляшенко, Т. О. Лукіна, І. Є. Булах, та М. Р. Мруга, Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2012, 160 с.

А. М. Новиков, и Д. А. Новиков, Методология: словарь системы основных понятий. Москва, Россия: Либроком, 2013, 208 с.

Наукова теорія. [Електронний ресурс]. Доступно: goo.gl/BzdJN7.

Т. О. Лукіна, Становлення системи моніторингу освітньої галузі в Україні: проблеми та перспективи. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/4049/.

Г. Ю. Кравченко, Адаптивне управління розвитком інститутів післядипломної педагогічної освіти в Україні. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2015, 300 с. Бібліогр.: с. 270–299.

Л. Б. Лук’янова, О. В. Аніщенко, Освіта дорослих: короткий термінологічний словник. Київ; Ніжин, Україна: Видавець ПП Лисенко М. М., 2014, 108 с.

В. В. Олійник, В. О. Гравіт, Л. Л. Ляхоцька та ін. Науково-методичні основи модернізації освітньої діяльності у вищих навчальних закладах післядипломної педагогічної освіти. Київ, Україна, 2014, 177 с.

В. Олійник, «Теоретико-методологічні засади управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти», дис. д-ра наук, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, 2004, 489 арк., дод., Бібліогр.: арк. 412–451.

Г. С. Жукова, Е. Ð’. Комарова, и Ð. Ð?. Ðикитина, «Проектирование ÑиÑтемы менеджмента качеÑтва непрерывного Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ ÑпециалиÑтов Ñоциальной Ñферы на оÑнове квалиметричеÑкого подхода», Ученые запиÑки, Ñ‚. 2, â„– 5, Ñ. 197–204, 2013.

Міністерство освіти і науки України. (2014, Квіт. 30). Наказ № 535 «Про затвердження Порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів». [Електронний ресурс]. Доступно:

http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0840-14.

Ю. О. ЛихашерÑтнаÑ, «Мониторинг качеÑтва курÑовой подготовки в ÑиÑтеме Ð¿Ð¾Ð²Ñ‹ÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ ÐºÐ²Ð°Ð»Ð¸Ñ„Ð¸ÐºÐ°Ñ†Ð¸Ð¸ педагогов», диÑ. канд. наук, Ð?жевÑк, 2011, 196 Ñ.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.