Формування цифрової культури педагогічних працівників у закладах професійної освіти
Анотація
У статті проаналізовано сучасні підходи до визначення соціально-культурного феномену «цифрова культура». Швидкість поширення інформаційних потоків призводить до ситуації тотальної цифровізації суспільних процесів і життя окремих осіб. Таким чином щораз більшу культурну значущість набувають цифрові засоби для реалізації стратегії розвитку в усіх сферах життя, зокрема і в освіті. На основі аналізу зарубіжних і вітчизняних концепцій інформатизації освіти, наукових розвідок із створення і застосування засобів ІКТ в педагогічній діяльності нами запропоновано авторське визначення поняття «цифрова культура педагогічних працівників в закладах професійної освіти». У статті проведено дослідження з погляду процесів розвитку цифрової культури працівників в закладах професійної освіти в її духовному аспекті, як системи матеріальних і духовних цінностей цифрової епохи. Крім того, саму цифрову культуру запропоновано розглядати як професійно значущу якість особистості працівників в закладах професійної освіти, формування й розвиток якої відбувається у цифрову епоху.
У статті розкрито компонентний склад поняття, а також обґрунтовано важливість і основні вектори процесу розвитку цифрової культури педагогічних працівників в закладах професійної освіти, які, у свою чергу, повинні розуміти, яким чином цифрові технології можуть підтримувати спілкування, творчість та інновації, а також усвідомлювати їх можливості, обмеження, ефекти та ризики. Вони повинні розуміти загальні принципи, механізми та логіку, що лежать в основі цифрових технологій, які безперервно розвиваються; знати основну функцію та особливості використання різних пристроїв, програмного забезпечення та мереж.Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Л. В. Баева, «Электронная культура: опыт философского анализа», Вопросы философии, № 5, с. 75–84, 2013.
Д. В. Галкин, «От кибернетических автоматов к искусственной жизни: теоретические и историко-культурные аспекты формирования цифровой культуры», автореф. дис. д-ра наук. Томск, Россия, 2013, 51 с.
Д. В. Галкин, «Digital Culture: методологические вопросы исследования культурной динамики от цифровых автоматов до техно-био-тварей», Международный журнал исследований культуры, № 3, с. 11–12, 2012. [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.culturalresearch.ru/files/open_issues/03_2012/IJCR_03%288%29_2012.pdf.
Е. В. Гнатышина, и А. А. Саламатов «Цифровизация и формирование цифровой культуры: социальные и образовательные аспекты», Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Педагогические науки, № 8, с. 19–24, 2017.
Л. Г. Гаврилова, та Я. В. Топольник, «Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени»,. Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 61, № 5, с. 1–11, 2017. ISSN: 2076-8184.
Ð. Ð. Гук, Â«ÐœÐµÐ´Ð¸Ð¹Ð½Ð°Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð° как техногенный феномен», Медиа. Ð?нформациÑ. КоммуникациÑ. (MIC), â„– 16, 2016. [Ðлектронный реÑурÑ]. ДоÑтупно: http://mic.org.ru/new/542-medijnaya-kultura-kak-tekhnogennyj-fenomen.
Ð?. Ф. КолонтаевÑкаÑ, и О. Ð. Ð?Ñабекова, Â«Ð¦Ð¸Ñ„Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð° инженера: проблемы и решениÑ», на Междунар. науч.-практ. конф. Ðаука 2014: проблемы и перÑпективы. МоÑква, РоÑÑиÑ: Грифон, 2015, Ñ. 72–76.
Ð’. Ð’. Кривошеев, «ÐÐ»ÐµÐºÑ‚Ñ€Ð¾Ð½Ð½Ð°Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð°: необходимоÑÑ‚ÑŒ междиÑциплинарного подхода к изучению», ВеÑтник БалтийÑкого федерального универÑитета им. Ð?. Канта. СериÑ: Гуманитарные и общеÑтвенные науки, â„– 16, Ñ. 76–81, 2013. [Ðлектронный реÑурÑ]. ДоÑтупно: https://cyberleninka.ru/article/v/elektronnaya-kultura-neobhodimost-mezhdistsiplinarnogo-podhoda-k- izucheniyu.
К. Літвінова, «Про компоненти цифрової культури», Digitale Blog. [Електронний ресурс]. Доступно:
https://digitle.wordpress.com/2016/10/04/12499875/.
Аналітична записка «Питання розвитку цифрової культури українського соціуму», Нац. ін-т стратегічних досліджень (2014, Вересень). [Електронний ресурс]. Доступно:
http://www.niss.gov.ua/articles/1631/.
Д. Е. Прокудин и Е. Г. Соколов, «Цифровая культура» vs «Аналоговая культура», Вестник Санкт-Петербургского государственного ун-та. СПб., Россия, Серия 17, вып. 4, с. 83–91, 2013.
Ð?. Л. Сергеева, «ТранÑÑ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¼Ð°ÑÑовой культуры в цифровой бреде», Культура и цивилизациÑ, Т. 6, â„– 6Ð, Ñ. 55–65, 2016.
Н. Л. Соколова, «Цифровая культура или культура в цифровую епоху», Международный журнал исследований культуры, № 3, с. 6–10, 2012. [Электронный ресурс]. Доступно:
http://www.culturalresearch.ru/files/open_issues/03_2012/IJCR_03%288%29_2012.pdf.
М. Л. Тэйлор, «Поколение next: студент эпохи постмодерна» Отечественные записки, № 3, 2006. Доступно:
http://jarki.ru/wpress/2009/01/26/413/).
«Цифрова адженда України – 2020». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjdzfAzvTUAhUlSJoKHZorBZUQFgg2MAM&url=https%3A%2F%2Fucci.org.ua%2Fuploads%2Ffiles%2F. 58e78ee3c3922.pdf&usg=AFQjCNFO0abN4Um5ZfcCMuSmIULVeqQ_Y.
С. Ð?. Черных, и Ð’. Ð?. Паршиков, Â«Ð¦Ð¸Ñ„Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð° как гуманитарный феномен», ПрофеÑÑиональное образование в Ñовременном мире, Т. 6, â„– 4, Ñ. 601–607, 2016. DOI: 10.15372/PEMW20160405.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.