Концептуалізація антропологічної моделі здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури
Анотація
У статті репрезентується антропологічна модель здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури, яка може бути використана для підвищення кваліфікації педагогів в умовах післядипломної освіти. Модель розроблена на основі антропологічного і аутопоезисних підходів, складається з шести рівнів і формується як складний концепт (фрейм). Таке структурування розкриває можливості до розгляду компетентності не тільки як особистісно-професійного новоутворення, а також представляє її як соціокультурний, інтерсуб’єктивний і смислоформувальний феномени. Здоров’язбережувальна компетентність складається з п’яти компонентів, які формують її структурно-функціональний рівень. Це такі компоненти — інтелектуально-ціннісний (когнітивний), діяльнісно-дискурсивний (діяльнісний), особистісно-екзистенційний (особистісний), а також антропокультурний (антропологічний) та інклюзивно-гуманістичний (інклюзивний). У статті формуються концепти здоров’язбережувальної антиципації (прогнозування, передбачення), а також етосу, телосу, ціннісної основи, хронотопу, функцій компетентності та ін.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Анохин П. К. Кибернетика функциональных систем / П. К. Анохин ; под. общ. ред. К. В. Судакова. — М. : Медицина. — 1998. — 297 с.
Брокмейер Й. Нарратив: проблемы и обещания одной альтернативной парадигмы / Й. Брокмейер, Р. Харре // Вопросы философии. — 2000. — № 3 — С. 29–42.
Герасимов Д. Н. Возвращение ценности : собрание филос. сочинений (2005–2011) [Электронный ресурс] / Д. Н. Герасимов. — Режим доступа : https://knigalit.ru/avtori/dmitriy-nikolaevich-gerasimov/book668103/chitat/. — Дата обращения: 18.03.18. — Заглавие с экрана.
Герасимов Д. Н. Соотношение ценности и смысла : дис. … канд. филос. наук : спец. 09.00.01 / Д. Н. Герасимов. — Уфа, 2011. — 199 с.
Гофман Ð?. Ðнализ фреймов: ÑÑÑе об организации повÑедневного опыта / Ð?. Гофман [под ред. Г. С. Батыгина, Л. Ð. Козловой ; вÑтуп. ÑÑ‚. Г. С. Батыгина] ; пер. Ñ Ð°Ð½Ð³Ð». — Ðœ. : Ð?н-Ñ‚ Ñоциологии Ð ÐÐ, 2003. — 752 Ñ.
ГуÑÑерль Ð. ЛогичеÑкие иÑÑледованиÑ. Т. 2, ч. 1. Ð?ÑÑÐ»ÐµÐ´Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ феноменологии и теории познаниÑ. Ð?ÑÑледование V. Об интенциональных переживаниÑÑ… и их «ÑодержаниÑх» / Ð. ГуÑÑерль // Проблемы онтологии в Ñовременной буржуазной филоÑофии. — Рига, 1988. — С. 282–297.
Даренский В. Ю. Диалогическая природа человеческого бытия как откровение о человеке / В. Ю. Даренский // Вестник Самарской гуманитарной академии. — 2015. — № 1(17). — С. 33–42. — (Серия «Философия. Филология»).
Дацюк С. Онтологизации: Ð?нтернет-книга [Ðлектронный реÑурÑ] / С. Дацюк. — Киев, 2009. — Режим доÑтупа : http://www.uis.kiev.ua/xyz/o.htm. — Дата Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ñ‰ÐµÐ½Ð¸Ñ 18.03.18. — Заглавие Ñ Ñкрана.
Драч І. І. Управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи: теоретико-методичні засади : монографія / І. І. Драч. — Київ : Дорадо-Друк, 2013. — 456 с.
КаÑаткин П. Ð?. ÐнтропологичеÑкий аÑпект глобальных моделей образованиÑ: поиÑки и Ñ€ÐµÑˆÐµÐ½Ð¸Ñ / П. Ð?. КаÑаткин, Ðœ. Ð’. Силантьева // ПолитичеÑкие иÑÑледованиÑ. — 2017. — â„– 6. — С. 137–149.
Концепція середньої загальноосвітньої школи України [Електронний ресурс]. — 26 с. — Режим доступу : http://naps.gov.ua/ ua/activities/nsko/. — Дата звернення: 18.03.2018. — Назва з екрана.
Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. — 40 с. — Режим доступу : http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/. — Дата звернення: 18.03.2018. — Назва з екрана.
Корабльова В. М. Антропологізація як метадисциплінарний тренд: межі застосування / В. М. Корабльова // Науковий вісник Чернівецького ун-ту : зб. наук. пр. Філософія. — Чернівці, 2013. — Вип. 663/664. — С. 218–223.
Кремень В. Г. Навипередки із запитами життя / В. Г. Кремень // Урядовий кур’єр. — 2013. — № 163, 10 вересня.
Кремень В. Г. Людиноцентризм в освіті: сучасний напрям розвитку духовності нації / В. Г. Кремень // Педагогіка і психологія. — 2006. — № 2. — С. 17–30.
Левинас Э. Время и другой / Э. Левинас. — СПб. : Высш. религиоз.-филос. шк., 1998. — 132 с.
Матурана У. Древо познания: биологические корни человеческого понимания / У. Матурана, Ф. Варела ; пер. с англ. Ю. А. Данилова. — М. : Прогресс-Традиция, 2001. — 224 с.
Медова А. А. Онтология модальности : дис. … д-ра филос. наук : спец. 09.00.01 / А. А. Медова. — Красноярск, 2016. — 303 с.
Многомерный образ человека : на пути к созданию единой науки о человеке / науч. ред. и сост. В. Г. Борзенков, С. М. Малков. — М. : Прогресс-Традиция, 2007. — 364 с.
Огурцов Ð. П. Образы образованиÑ. Ð—Ð°Ð¿Ð°Ð´Ð½Ð°Ñ Ñ„Ð¸Ð»Ð¾ÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ. ХХ век : Ð¼Ð¾Ð½Ð¾Ð³Ñ€Ð°Ñ„Ð¸Ñ / Ð. П. Огурцов, Ð’. Ð’. Платонов ; РоÑÑийÑÐºÐ°Ñ Ð°ÐºÐ°Ð´ÐµÐ¼Ð¸Ñ Ð½Ð°ÑƒÐº, Ð?н-Ñ‚ филоÑофии. — СПб. : РХГÐ?, 2004. — 519 Ñ.
Огурцов Ð. П. Ð?нтерÑубъективноÑÑ‚ÑŒ как проблема филоÑофии науки / Ð. П. Огурцов // ФилоÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð½Ð°ÑƒÐºÐ¸. — 2009. — Вып. 14. — С. 235–246.
Палама Григорий. Триады в защиту священно-безмолствующих / Григорий Палама ; пер., послесл. и ком. В. Вениаминова. — М. : Канон, 2003. — 383 с. — Режим доступа :
https://www.google.com.ua/search?rlz=1C1GGRV_enUA751UA751&q=Derdolav+I.+Pdagogische+Antropologieals+Teorie+individuellen+Selbstverwirklichung+//+Diskussion+P%C3%A4dagogische+Anthropologie.+Munchen,+1980.+S.+63&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwjF8MiihZDZAhWLYlAKHfXSCZMQBQgjKAA. — Дата обращения 18.03.18. — Заглавие с экрана.
ПаÑкаль Б. МыÑли / Б. ПаÑкаль ; пер. Ñ Ñ„Ñ€., вÑтуп. ÑÑ‚., коммент. Ю. Ð. Гинзбург. — Ðœ. : Ð?зд-во имени Сабашниковых, 1995. — 480 Ñ.
Про зміст загальної середньої освіти: науково-аналітична доповідь / О. І. Ляшенко, С. Д. Максименко, О. М. Топузов [та ін.] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. — Київ : НАПН України, 2015. — 118 с. — Режим доступу : https://dri ve.google.com/fi le/d/0B6UkMWiy4uK zNWoyN2cxZ0Q5UThpbVhraGoyS0ZyTVFnSHQw/view. — Дата звернення 18.03.18. — Назва з екрана.
Сергета І. В. Психогігієнічна оцінка особливостей школярів в сучасних умовах / І. В. Сегрета // Психолого-педагогічні проблеми розвитку особистості в сучасних соціокультурних умовах : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. — Вінниця, 2011 — С. 246–250.
Солодилова Ð?. Ð. Образ как иÑточник оценочного ÑмыÑÐ»Ð¾Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ [Ðлектронный реÑурÑ] / Ð?. Ð. Солодилова. — Режим доÑтупа : http://elib.osu.ru/bitstream/123456789/123/1/2425-2428.pdf. — Дата Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ñ‰ÐµÐ½Ð¸Ñ 18.03.18. — Заглавие Ñ Ñкрана.
Федорець В. М. Аналіз та актуалізація взаємодії вікових, нервових і локомоторних детермінант кардіологічного здоров’я в контексті формування здоров’язберігаючого підходу / В. М. Федорець // Фізична культура, спорт та здоров’я нації : зб. наук. пр. — Вінниця, 2011. — Т. 3, вип. 12. — С. 137–145.
Хвастунова Ю. В. Символика сердца в религиях мира / Ю. В. Хвастунова // Философия, методология, история знаний : труды Сибирского ин-та знаниеведения. — Барнаул ; Москва, 2005. — Вып. 3. — С. 318–320.
Хоружий С. С. К антропологической модели третьего тысячелетия / С. С. Хоружий // Философия науки. — М., 2002. — Вып. 8: Синергетика человекомерной реальности. — С. 108–137.
Bollnow O. F. Padagogik in anthropologischer Sicht / O. F. Bollnow. — Tokyo Tamagawa University Press, 1971. — 80 s.
Bollnow O. F. Neue Geborgenheit. Das Problem einer Überwindung des Existentialismus / O. F. Bollnow. — Stuttgart : Kohlhammer, 1955. — 247 s.
Derdolav I. Pdagogische Antropologieals Teorie individuellen Selbstverwirklichung / I. Derdolav // Dikussion Padagogische Antropologie. — Munchen, 1980. — S. 63.
Langeveld M. J. Studien zur Antropologien des kindes / J. M. Langeveld. — Tubingen : Max Niemeyer Verlag, 1968. — 205 s.
Loch W. Die Antropologische Dimension der Padagogik / W. Loch. — Essen : Neue Dt. Schule, 1963. — 117 s.
Perkinson H. J. The Socratic Approach to Education Today / H. J. Perkinson // Education Today. — 1985. — P. 20–28.
Roth H. Padagogische Antropologie / H. Roth. — Hannover : Schroedel, 1966. — 504 s.
Wulf Ch. Zur Einleitung. Grundzugeeiner Antropologie / Ch. Wulf // Eifuhrungindie padagogischc Antropologie. — Wenheim, 1994. — S. 7–21.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.