Дієвість педагогіки місця (place-based education) в аспекті формування активної громадянської позиції

Вікторія Перевознюк

Анотація


У статті розглянуто ефективності педагогіки місця (PBE) в аспекті формування активної громадянської позиції. Педагогіка місця (Place-based education або скорочено PBE) є педагогічним підходом, який акцентує зв’язок між процесом навчання та територіальною громадою, у якій живуть вчителі та учні. Зазначено, що одним з основних видів освітньої діяльності згідно з цим педагогічним підходом є вирішення реальних проблем громади: екологічних, соціальних, пов’язаних з порушенням прав та різноманітними проявами дискримінації. Акцентовано, що дуже важливим напрямом активності у рамках PBE є волонтерська діяльність, яка надзвичайно актуальна для українського сьогодення. Виокремлено засадничі принципи, дотримання яких може максимально підвищити ефективність цього педагогічного підходу. Сутність першого принципу полягає у тому, що навчання має відбуватися у взаємодії з місцевою громадою. Другий принцип передбачає, що у PBE-освітньому середовищі класна кімната і школа ототожнюються з територіальною громадою. Досягнути цього можна, якщо учні самостійно досліджують проблеми громади за межами шкільних аудиторій, а до освітнього процесу залучаються експерти з різних галузей знань. Підкреслено, що ідея поєднання PBE та національно-патріотичного і громадянського виховання може дати нову корисну перспективу. Розглянуто переваги навчання за принципами PBE, зокрема, в аспекті формування активної громадянської позиції. Обґрунтовано, що освітнє середовище, організоване за принципами PBE, створює умови для успішної самореалізації, вибору індивідуальної життєвої траєкторії, сприяє ширшому залученню молоді до різноманітних громадських рухів і організацій, для того, щоб вона могла усвідомлювати, що від неї щось залежить, її думку враховують і беруть до відома під час прийняття стратегічних рішень. Педагогіка, орієнтована на територіальну громаду, допомагає вчителям і учням глибше відчути суспільні настрої і запити, критичніше мислити щодо суспільно-політичних подій і процесів, проявляти громадянську активність. Особливо актуальною є така освітня діяльність у кризових умовах повномасштабної агресії.

Ключові слова


педагогіка місця (Place-based education або PBE); формування активної громадянської позиції; громадянська активність; територіальна громада; взаємодія школи і громади; метод проєктів.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПÐ?СОК Ð’Ð?КОРÐ?СТÐÐÐ?Ð¥ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

О. М. Власенко, «Зарубіжні моделі формування активної громадянської позиції школярів в освітньому закладі», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, вип. 63, с. 34–37, 2018.

Л. В. Задорожна-Княгницька, «Формування громадянської позиції школярів: регіональний аспект», Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, вип. 62, с. 63–70, 2020.

В. Кизенко, «Громадянська освіта і виховання – основа громадянського суспільства», Біологія і хімія в рідній школі, № 10, с. 34–37, 2015.

Міністерство освіти і науки затвердило Заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/news/mon-zatverdylo-novu-kontseptsiyu-patriotychnogo-vyhovannya/ Дата звернення: Лип. 18, 2023.

Г. Мелеганич, «Громадянська освіта як необхідна передумова євроінтеграції України», Міжнародний науковий вісник, вип. 2(18), с. 22–37, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/31515/1/Мелеганич%20Громадянська%20освіта..pdf Дата звернення: Серп. 9, 2023.

А. С. Мороз, «Формування активної громадянської позиції молоді як запорука успішної інтеграції України до світового співтовариства», Гілея, вип. 41, с. 490–501, 2010.

Т. В. Наливайко, «Формування громадської позиції особистості», Науковий вісник Херсонського державного університету, т. 1, вип. 2, с. 100–103, 2014.

В. Сухіна, О. Шапаренко, «Про досвід США у громадянському вихованні», на Всеукр. наук.-практ. конф. Американська філософія освіти очима українських дослідників. Полтава : ПОІППО, 2005, с. 187–193.

A. Azano, «The possibility of place: One teacher’s use of place-based instruction for English students in a rural high school», Journal of Research in Rural Education, vol. 26(10), Рp. 1–12, 2011.

G. Biesta, «Education and the democratic person: Towards a political conception of democratic education», Teachers College Record, vol. 109, Рp. 740–769, 2007.

G. Biesta, «How to exist politically and learn from it: Hannah Arendt and the problem of democratic education», Teachers College Record, vol. 112, рp. 9–10, 2010.

A. Deringer, «Mindful Place-Based Education: Mapping the Literature», Journal of Experiential Education, vol. 40, is. 4, 2017. https://doi.org/10.1177/1053825917716694

J. Gould, Guardians of Democracy: The Civic Mission of Schools. Philadelhia: Lenore Annerberg Institute of Civics of the Annenberg Public Policy Center, Campaign for the Civic Mission of Schools, 2011.

D. A. Gruenewald, G. A. Smith, Place-based education in the global age: Local diversity. New York, NY: Psychology Press, 2014.

B. Loveless, «Guide on Place-Based Education», Education corner, 2023. [Online]. Available: https://www.educationcorner.com/place-based-education-guide.html Application date: August 12, 2023.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. M. Vlasenko, «Zarubizhni modeli formuvannia aktyvnoi hromadianskoi pozytsii shkoliariv v osvitnomu zakladi», Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, vyp. 63, s. 34–37, 2018. (in Ukraine)

L. V. Zadorozhna-Kniahnytska, «Formuvannia hromadianskoi pozytsii shkoliariv: rehionalnyi aspekt», Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohika i psykholohiia, vyp. 62, s. 63–70, 2020. (in Ukraine)

V. Kyzenko, «Hromadianska osvita i vykhovannia – osnova hromadianskoho suspilstva», Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli, № 10, s. 34–37, 2015. (in Ukraine)

Ministerstvo osvity i nauky zatverdylo Zakhody shchodo realizatsii Kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy do 2025 roku. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://nus.org.ua/news/mon-zatverdylo-novu-kontseptsiyu-patriotychnogo-vyhovannya/ Data zvernennia: Lyp. 18, 2023. (in Ukraine)

H. Melehanych, «Hromadianska osvita yak neobkhidna peredumova yevrointehratsii Ukrainy», Mizhnarodnyi naukovyi visnyk, vyp. 2(18), s. 22–37, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/31515/1/Мелеганич%20Громадянська%20освіта..pdf Data zvernennia: Serp. 9, 2023. (in Ukraine)

A. S. Moroz, «Formuvannia aktyvnoi hromadianskoi pozytsii molodi yak zaporuka uspishnoi intehratsii Ukrainy do svitovoho spivtovarystva», Hileia, vyp. 41, s. 490–501, 2010. (in Ukraine)

T. V. Nalyvaiko, «Formuvannia hromadskoi pozytsii osobystosti», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, t. 1, vyp. 2, s. 100–103, 2014. (in Ukraine)

V. Sukhina, O. Shaparenko, «Pro dosvid SShA u hromadianskomu vykhovanni», na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Amerykanska filosofiia osvity ochyma ukrainskykh doslidnykiv. Poltava : POIPPO, 2005, s. 187–193. (in Ukraine)

A. Azano, «The possibility of place: One teacher’s use of place-based instruction for English students in a rural high school», Journal of Research in Rural Education, vol. 26(10), Рp. 1–12, 2011. (in English)

G. Biesta, «Education and the democratic person: Towards a political conception of democratic education», Teachers College Record, vol. 109, рp. 740–769, 2007. (in English)

G. Biesta, «How to exist politically and learn from it: Hannah Arendt and the problem of democratic education», Teachers College Record, vol. 112, Рp. 9–10, 2010. (in English)

A. Deringer, «Mindful Place-Based Education: Mapping the Literature», Journal of Experiential Education, vol. 40, is. 4, 2017. https://doi.org/10.1177/1053825917716694 (in English)

J. Gould, Guardians of Democracy: The Civic Mission of Schools. Philadelhia: Lenore Annerberg Institute of Civics of the Annenberg Public Policy Center, Campaign for the Civic Mission of Schools, 2011. (in English)

D. A. Gruenewald, G. A. Smith, Place-based education in the global age: Local diversity. New York, NY: Psychology Press, 2014. (in English)

B. Loveless, «Guide on Place-Based Education», Education corner, 2023. [Online]. Available: https://www.educationcorner.com/place-based-education-guide.html Application date: August 12, 2023. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.