Методика та результати діагностування стану сформованості науково-методичної компетентності вчителів початкової школи

Ольга Золочевська

Анотація


У статті проаналізовано та визначено актуальний стан сформованості розвитку науково-методичної компетентності (НМК) учителів початкової школи; виокремлено труднощі, що є бар’єрами в професійній діяльності учителів; розроблено та апробовано авторський діагностичний інструментарій із використанням платформи Rediker Software у межах авторського проєкту «Альфа» із застосуванням Інтерактивної панелі AdminPlus для всебічного виміру сформованості компонентів досліджуваної компетентності. Установлено, що розвитку НМК кожного педагога початкової школи сприяє така організація методичної роботи в освітній установі, за якої: усі члени педагогічного колективу мають чіткі уявлення про значущість науково-методичного вдосконалення і важливість його доступності в умовах конкретної установи; усі члени педагогічного колективу мають внутрішню мотивацію, яка спрямована на поліпшення результату своєї науково-методичної та професійної діяльності, що підтримується та регулюється адміністрацією освітнього закладу; освітня діяльність в установі будується на принципах нової освітньої парадигми Концепції НУШ з урахуванням контексту суб’єкт-суб’єктних відносин (педагоги та учні) на основі дотримання вимог програмного, цільового та системного управління; зміна системи морально-ціннісних орієнтирів педагогів спрямована на безперервне вдосконалення професійної компетентності з метою поліпшення якості навчання, виховання і життя учнів [14]. Узагальнення досвіду роботи початкової школи дало можливість з’ясувати, що розвиток науково-методичної компетентності вчителів початкової школи забезпечується, насамперед, шляхом ефективної, цілеспрямованої організації внутрішньошкільної роботи. Методична служба початкової школи має створювати умови для вчителів не лише для реалізації готових навчальних програм, а й брати активну участь у їх розробленні та експериментальній перевірці, інноваційних та авторських підходів до здійснення освітнього процесу, всебічно стимулюючи розвиток потенціалу, спрямованого на вдосконалення особистісних і професійних якостей [8].

Ключові слова


компетентність; Нова українська школа; науково-методична компетентність; вчителі початкової школи; професійна діяльність.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПÐ?СОК Ð’Ð?КОРÐ?СТÐÐÐ?Ð¥ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Верховна рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-IX, «Про повну середню загальну освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2024.

Кабінет Міністрів України. (2018, Лют. 21). Постанова № 87, «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text

Б. М. Андрієвський, Професійно-наукова підготовка майбутнього вчителя початкових класів. Херсон, Україна : Айлант, 2006.

О. Б. Бігич, «Теоретичні основи формування методичної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи», дис. ... д-ра наук; Київський нац. лінгвістичний ун-т. Київ, 2005.

Н. І. Білик, О. О. Бабаєва, «Підвищення соціального статусу вчителя початкових класів у Новій українській школі», Імідж сучасного педагога, № 3(172), с. 10–14, 2017.

Я. Гаєвець, «Методична компетентність як мета та результат підготовки вчителя початкових класів», Наука і освіта, № 8, с. 38–42, 2012.

О. Ф. Золочевська, «Проблема управління розвитком науково-методичної компетентності вчителів закладів освіти першого ступеня в педагогічній теорії та освітній практиці», Імідж сучасного педагога, № 4(193), с. 20–24, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://isp.poippo.pl.ua/issue/view/2522-9729-2020-4%28193%29/pdf_85 Дата звернення: Січ. 05, 2024.

В. Павленко, «Організація науково-методичної роботи в школах сільської місцевості», автореф. дис. ... канд. наук. Харків, 2007.

Т. Ф. Потоцька, «Підготовка майбутніх вчителів до методичної творчості», Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки, № 1, с. 179–184, 2007.

В. В. Сидоренко, «Концептуальні засади Нової української школи: ключові компетентності, ціннісні орієнтири, освітні результати», Методист, № 5(77), с. 4–21, 2018.

Т. М. Сорочан, «Концепція науково-методичної роботи в добу освітніх змін: традиції, інновації, перспективи розвитку», Методист, № 2(14), с. 7–12, 2013.

О. Шевченко, Критерії професійного розвитку вчителя-початківця: проблемний аналіз. [Електронний ресурс]. Доступно: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp17/Shevchenko_t.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2024.

O. Zolochevska, «Methodical recommendations for managing the development of scientific and methodical competence of primary school teachers», Information Models and Analyses, vol. 8, № 4, р. 303–313, 2019. [Online]. Available: http://www.foibg.com/ijima/vol08/ijima08-04-p01.pdf Application date: January 05, 2024.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Verkhovna rada Ukrainy. (2020, Sich. 16). Zakon № 463-IX, «Pro povnu seredniu zahalnu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukraine)

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2018, Liut. 21). Postanova № 87, «Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (in Ukraine)

B. M. Andriievskyi, Profesiino-naukova pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv. Kherson, Ukraina : Ailant, 2006. (in Ukraine)

O. B. Bihych, «Teoretychni osnovy formuvannia metodychnoi kompetentsii maibutnoho vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly», dys. ... d-ra nauk; Kyivskyi nats. linhvistychnyi un-t. Kyiv, 2005. (in Ukraine)

N. I. Bilyk, O. O. Babaieva, «Pidvyshchennia sotsialnoho statusu vchytelia pochatkovykh klasiv u Novii ukrainskii shkoli», Imidzh suchasnoho pedahoha, № 3(172), s. 10–14, 2017. (in Ukraine)

Ya. Haievets, «Metodychna kompetentnist yak meta ta rezultat pidhotovky vchytelia pochatkovykh klasiv», Nauka i osvita, № 8, s. 38–42, 2012. (in Ukraine)

O. F. Zolochevska, «Problema upravlinnia rozvytkom naukovo-metodychnoi kompetentnosti vchyteliv zakladiv osvity pershoho stupenia v pedahohichnii teorii ta osvitnii praktytsi», Imidzh suchasnoho pedahoha, № 4(193), s. 20–24, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://isp.poippo.pl.ua/issue/view/2522-9729-2020-4%28193%29/pdf_85 Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

V. Pavlenko, «Orhanizatsiia naukovo-metodychnoi roboty v shkolakh silskoi mistsevosti», avtoref. dys. ... kand. nauk. Kharkiv, 2007. (in Ukraine)

T. F. Pototska, «Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do metodychnoi tvorchosti», Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky, № 1, s. 179–184, 2007. (in Ukraine)

V. V. Sydorenko, «Kontseptualni zasady Novoi ukrainskoi shkoly: kliuchovi kompetentnosti, tsinnisni oriientyry, osvitni rezultaty», Metodyst, № 5(77), s. 4–21, 2018. (in Ukraine)

T. M. Sorochan, «Kontseptsiia naukovo-metodychnoi roboty v dobu osvitnikh zmin: tradytsii, innovatsii, perspektyvy rozvytku», Metodyst, № 2(14), s. 7–12, 2013. (in Ukraine)

O. Shevchenko, Kryterii profesiinoho rozvytku vchytelia-pochatkivtsia: problemnyi analiz. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp17/Shevchenko_t.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

O. Zolochevska, «Methodical recommendations for managing the development of scientific and methodical competence of primary school teachers», Information Models and Analyses, vol. 8, № 4, р. 303–313, 2019. [Online]. Available: http://www.foibg.com/ijima/vol08/ijima08-04-p01.pdf Application date: January 05, 2024. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.