Результати діагностування стану сформованості розвитку цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти

Гаррет Бодом

Анотація


У статті висвітлено результати діагностування стану сформованості розвитку цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) на початковому етапі експериментальної роботи. Розглянуто та проаналізовано методики, що необхідні для перевірки згаданої компетентності. Встановлено, що сьогодні цифрова компетентність як складова професійної педагогічної компетентності, в тому числі керівників закладів загальної середньої освіти, обґрунтована в стандарті ЮНЕСКО «ІКТ компетентності ЮНЕСКО для педагогів» («UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. VERSION 3» (ICT CFT)), розробленому в 2018 році [2]. Здійснюючи наукові пошуки щодо проблеми управління розвитку цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти, нами виокремлено чотири основних її складових компоненти. Кожному компоненту відповідає певний критерій, який дає змогу оцінити основну ознаку, розвитку досліджуваного явища; є ідеальним зразком, який, порівнюючи з реальним явищем, дає можливість встановити ступінь відповідності, наближення до ідеалу. Оскільки критерій має бути розгорнутим, охоплювати найменші одиниці вимірювання, які дають змогу оцінити дійсність порівняно з ідеалом, то такими одиницями виміру є показники. Відповідно до цього, доцільним є детальний розгляд компонентів, критеріїв і показників цифрової компетентності керівників закладів загальної середньої освіти. У зв'язку з цим, ґрунтуючись на аналізі розглянутих компонентів інформаційної компетентності, в рамках даного дослідження, визначено структуру інформаційної компетентності керівників закладів загальної середньої освіти включаючи компоненти: мотиваційно-ціннісний; інформаційно-технологічний; комунікативний; рефлексивний [2]. Зазначимо, що Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти розглядає інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освітньому процесі як «інструмент забезпечення успіху» функціонування Нової української школи (НУШ). Оновлення української школи потребує впровадження в освітній процес ЗЗСО нових освітніх технологій. Одним із шляхів створення такої школи є застосування ІКТ в освітньому процесі. На думку сучасних дослідників, наскрізне застосування ІКТ в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху Нової школи [8]

Ключові слова


цифрова компетентність; цифровізація; керівники заклади загальної середньої освіти; діагностування; Нова українська школа.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПÐ?СОК Ð’Ð?КОРÐ?СТÐÐÐ?Ð¥ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Ю. М. Атаманчук, «Управління навчальним закладом освіти», Педагогічна освіта: теорія і практика, вип. 9, с. 8–11, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2011_9_3 Дата звернення: Січ. 05, 2024.

Г. Р. Бодом, «Методичні засади управління розвитком цифрової компетентності керівників ЗЗСО», Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка», вип. 10(19), 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/281/253 Дата звернення: Січ. 05, 2024.

В. Ю. Биков, «Проблеми і завдання розвитку комп’ютерно-технологічної платформи інформаційно-освітнього простору», у Освітній україноцентризм Георгія Філіпчука : зб. наук. праць. Київ, Україна : Богданова А.М., 2016, с. 514–522. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/324352/1/Art129Text-3.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2024.

П. П. Грабовський, «Інформаційна компетентність учителя середньої школи», Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, № 37, с. 118–123, 2008.

В. О. Гринько, «Розвиток цифрової компетентності в процесі неформальної освіти педагогів», Молодий вчений, № 9.2(49.2), с. 55–69, 2017.

М. І. Жалдак, «Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах», Комп’ютер у школі та сім’ї, № 5, с. 8–15, 2013.

О. Б. Жильцов, «Розвиток цифрової компетентності співробітників організаційно-навчальних підрозділів університету як сучасна наукова проблема», Інноваційна педагогіка, № 6, с. 115–118, 2020.

Л. М. Калініна, « Автоматизована система управління «Школа»: моделювання і технологія використання», Освіта і управління, т. 9, ч. 1, с. 51–67, 2006.

А. С. Карпенко, «Використання сервісів Google Apps (G Suite) для формування ІКТ-компетентностей у співробітників організаційно-навчальних підрозділів університету», Фізико-математична освіта, вип. 3(21), с. 71–78, 2019.

Л. А. Карташова, О. М. Чхало, «Створення персонального навчального середовища: використовуємо відкритий WEB-інструментарій», Комп’ютер у школі та сім’ї, № 5, с. 4–8, 2017.

Н. В. Морзе, О. В. Барна, В. П. Вембер, М. В. Злочевська, О. В. Ігнатенко, О. П. Давиденко, О. Г. Кузьмінська, «Інформатична компетентність учнів може бути вищою від компетентності тих, хто їх навчає? (за матеріалами моніторингового дослідження з інформатичних компетентностей випускників в Україні)», Комп’ютер у школі та сім’ї, № 8, с. 3–8, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/903/1/N_Morze_V_Vember_O_Kuzminska_O_Barna_M_Zlochevska_O_Ihnatenko_O_Davydenko_KSHKS_5.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2024.

Носії інформації. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pidru4niki.com/10850224/ekonomika/nosiyi_informatsiyi Дата звернення: Січ. 05, 2024.

В. В. Сидоренко, «Розвиток інформаційно-цифрової компетентності педагога нової української школи за двохетапною дистанційно-очною формою навчання», на ІІ Всеукр. електрон. наук.-практ. конф. Відкрита освіта та дистанційне навчання: від теорії до практики. Харків, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/132488140.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2024.

Microsoft Digital Literacy. [Online]. Available: https://www.microsoft.com/en-us/digital-literacy Application date: January 05, 2024.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Yu. M. Atamanchuk, «Upravlinnia navchalnym zakladom osvity», Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, vyp. 9, s. 8–11, 2011. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2011_9_3 Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

H. R. Bodom, «Metodychni zasady upravlinnia rozvytkom tsyfrovoi kompetentnosti kerivnykiv ZZSO», Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika», vyp. 10(19), 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/281/253 Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

V. Yu. Bykov, «Problemy i zavdannia rozvytku kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy informatsiino-osvitnoho prostoru», u Osvitnii ukrainotsentryzm Heorhiia Filipchuka : zb. nauk. prats. Kyiv, Ukraina : Bohdanova A.M., 2016, s. 514–522. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/324352/1/Art129Text-3.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

P. P. Hrabovskyi, «Informatsiina kompetentnist uchytelia serednoi shkoly», Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, № 37, s. 118–123, 2008. (in Ukraine)

V. O. Hrynko, «Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti v protsesi neformalnoi osvity pedahohiv», Molodyi vchenyi, № 9.2(49.2), s. 55–69, 2017. (in Ukraine)

M. I. Zhaldak, «Problemy informatyzatsii navchalnoho protsesu v serednikh i vyshchykh navchalnykh zakladakh», Kompiuter u shkoli ta simi, № 5, s. 8–15, 2013. (in Ukraine)

O. B. Zhyltsov, «Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti spivrobitnykiv orhanizatsiino-navchalnykh pidrozdiliv universytetu yak suchasna naukova problema», Innovatsiina pedahohika, № 6, s. 115–118, 2020. (in Ukraine)

L. M. Kalinina, « Avtomatyzovana systema upravlinnia «Shkola»: modeliuvannia i tekhnolohiia vykorystannia», Osvita i upravlinnia, t. 9, ch. 1, s. 51–67, 2006. (in Ukraine)

A. S. Karpenko, «Vykorystannia servisiv Google Apps (G Suite) dlia formuvannia IKT-kompetentnostei u spivrobitnykiv orhanizatsiino-navchalnykh pidrozdiliv universytetu», Fizyko-matematychna osvita, vyp. 3(21), s. 71–78, 2019. (in Ukraine)

L. A. Kartashova, O. M. Chkhalo, «Stvorennia personalnoho navchalnoho seredovyshcha: vykorystovuiemo vidkrytyi WEB-instrumentarii», Kompiuter u shkoli ta simi, № 5, s. 4–8, 2017. (in Ukraine)

N. V. Morze, O. V. Barna, V. P. Vember, M. V. Zlochevska, O. V. Ihnatenko, O. P. Davydenko, O. H. Kuzminska, «Informatychna kompetentnist uchniv mozhe buty vyshchoiu vid kompetentnosti tykh, khto yikh navchaie? (za materialamy monitorynhovoho doslidzhennia z informatychnykh kompetentnostei vypusknykiv v Ukraini)», Kompiuter u shkoli ta simi, № 8, s. 3–8, 2010. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/903/1/N_Morze_V_Vember_O_Kuzminska_O_Barna_M_Zlochevska_O_Ihnatenko_O_Davydenko_KSHKS_5.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

Nosii informatsii. [Online]. Dostupno: https://pidru4niki.com/10850224/ekonomika/nosiyi_informatsiyi Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

V. V. Sydorenko, «Rozvytok informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti pedahoha novoi ukrainskoi shkoly za dvokhetapnoiu dystantsiino-ochnoiu formoiu navchannia», na II Vseukr. elektron. nauk.-prakt. konf. Vidkryta osvita ta dystantsiine navchannia: vid teorii do praktyky. Kharkiv, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://core.ac.uk/download/pdf/132488140.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

Microsoft Digital Literacy. [Online]. Available: https://www.microsoft.com/en-us/digital-literacy Application date: January 05, 2024. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.