Сутнісні характеристики та методологічні основи державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти

Микола Кириченко, Інна Марчук

Анотація


У представленій статті розглядаються сутнісні характеристики та методологічні основи державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти. Автор, ураховуючи той факт, що сучасний стан освітньої галузі зумовив потребу конструктивної взаємодії держави, громади, закладів освіти, суб’єктів освітнього процесу, громадських об’єднань і організацій, потенційних роботодавців та усіх інших зацікавлених у розвитку української освіти сторін, бо лише спільними зусиллями можна забезпечити ефективне функціонування системи державно-громадського управління у сфері світи в цілому, та в загальній середній освіті зокрема, указує на важливість урахування низки ризиків, що супроводжують демократизацію галузі: нерівномірність розвитку освіти в різних регіонах; нестача в органів місцевого самоврядування досвіду та ресурсів для управління освітою; потенційне зростання корупції у сфері освіти. Дослідниця робить акцент на потребі впровадження державно-громадського управління, визнаючи його ефективним способом удосконалення загальної середньої освіти, оскільки воно спрямоване й дозволяє залучити громадськість до вирішення спільних завдань у сфері освіти, сприяючи підвищенню її демократичності та прозорості. Відзначається, що в дослідженнях українських науковців можна спостерігати перестановку слів у словосполученні на позначенні самого типу управління: більш поширеним стає поняття «громадсько-державне управління», визнається, що така зміна є закономірною через посилення значення громадянської складової в суспільному житті України. У статті докладно проаналізовано сутність поняття державно-громадське управління, здійснено термінологічний аналіз у трьох аспектах – філософському, психологічному і педагогічному. Наведено конкретні приклади використання державно-громадського управління для удосконалення загальної середньої освіти в Україні: створення громадських рад при органах управління освітою; залучення громадськості до розробки та реалізації освітніх програм; створення громадських фондів, які підтримують освітні проекти. Основним акцентом статті є теза, що державно-громадське управління є перспективним напрямом розвитку загальної середньої освіти в Україні, оскільки воно сприятиме підвищенню якості освіти, досягненню її відповідності міжнародним стандартам та інтересам суспільства. Названо форми та методи державно-громадського управління: консультативні органи, що створюються для надання консультацій та пропозицій органам державної влади у сфері освіти; соціально-партнерські угоди, що укладаються між органами державної влади та громадськими організаціями для вирішення спільних завдань у сфері освіти; дебати, круглі столи, конференції тощо, які проводяться для обговорення проблем загальної середньої освіти. Визначено методи державно-громадського управління: організація громадських слухань, під час яких громадськість може висловити свою думку щодо проектів нормативно-правових актів у сфері освіти; проведення громадських експертиз, у перебігу яких громадські організації оцінюють якість освітніх програм, закладів освіти, тощо; надання грантів громадським організаціям для реалізації освітніх проектів. На перспективу заплановано науково обґрунтувати, розробити та провести експертне оцінювання моделі державно-громадського управління розвитком закладу загальної середньої освіти України

Ключові слова


державно-громадське управління; загальна середня освіта; форми та методи державно-громадського управління закладом загальної середньої освіти; методи державно-громадського управління освітою; децентралізація

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. Калініна, «Державно-громадське управління на партнерських засадах у змісті підручника для керівника освіти», на Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Проблеми сучасного підручника: ключові компетентності та предметні навички. Київ : Пед. думка, 2021, с. 96–98. [Електронний ресурс].

Доступно: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/24068/1/Stepaniuk.pdf Дата звернення: Листоп. 06, 2023.

Г. Єльникова, «Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління», Директор школи, № 40, с. 10–11, 2003.

В. Гончарук, «Державно-громадські засади управління розвитком загальноосвітніх навчальних закладів у регіоні», автореф. дис. канд. наук. Старобільск, 2017.

О. Кубальський, «Громадсько-державне управління наукою та освітою: методологічні принципи та концептуальні засади», Освітній дискурс, вип. 42(10/12), с. 27–37, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/sWnXZD Дата звернення: Листоп. 06, 2023.

О. Онаць, Л. Калініна, Концептуальні засади організаційних механізмів і технологій громадсько-державного управління. Київ, Україна : Вид. дім «Сам», 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/154284069.pdf Дата звернення: Листоп. 06, 2023.

P. Пастовенський, «Громадсько-державне управління загальною середньою освітою в регіоні», автореф. дис. д-ра наук; ДВНЗ «Ун-т менеджменту освіти» НАПН України. Київ, 2015.

С. Королюк, «Особливості громадсько-державного управління в діяльності сучасної школи», Теорія та методика управління освітою, № 3, с. 1–13, 2010.

І. Пятишева, «Громадське управління освітою», у Державно-громадське управління освітою. Київ, Україна : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016, с. 101–107. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/nGE4A5 Дата звернення: Листоп. 06, 2023.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.