Модель формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя історії у процесі фахової підготовки

Андрій Боровік

Анотація


У статті здійснено аналіз теоретичних аспектів досліджуваної проблеми, зокрема: уточнено сутність понять «компетентність», «дослідницька компетентність педагога», сформовано поняття «модель формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя історії у процесі фахової підготовки». Уточнено, що дослідницька компетентність педагога це інтегральна характеристика особистості, що полягає на готовності і здатності самостійно засвоювати і отримувати нові знання у результаті перенесення смислового контексту діяльності від функціонального до перетворювального, базуючись на набутих знаннях, уміннях, навичках та власній професійній діяльності. Визначено, що модель формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя історії у процесі фахової підготовки має включати чотири змістовних блоки: цільовий блок, змістовий блок, організаційно-технологічний блок, результативний блок. Серед основних компонентів дослідницької компетентності педагога ми виділяємо компонентами науково-дослідної діяльності можна визначити такі: вміння формулювати мету, завдання й гіпотезу дослідження (проєктувальний компонент); вміння опрацьовувати джерельну базу за проблемою дослідження (інформаційний компонент); вміння визначати методи організації та проведення дослідження, вміння розробляти програму проведення експерименту (аналітичний компонент); вміння визначати практичну спрямованість дослідження (практичний компонент). Визначено педагогічними умовами формування дослідницької компетентності майбутніх вчителів історії у процесі фахової підготовки, зокрема: забезпечення дослідницької спрямованості змісту дисциплін за освітньою програмою (далі – ОП) 014.03 «Середня освіта (Історія)»; занурення майбутніх вчителів історії в активну позанавчальну проєктно-дослідницьку діяльність в межах реалізації вибіркової компоненти за ОП; усвідомлення майбутніми вчителями на рівні переконань значущості дослідницької компетентності для професійної діяльності

Ключові слова


компетентність; дослідницька компетентність; фахова підготовка; учитель історії; модель; моделювання

Повний текст:

PDF

Посилання


І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш та ін., Національний освітній глосарій: вища освіта; Д. В. Табачника і В. Г. Кременя, Ред. Київ, Україна: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.studmed.ru/babin-avt-uklad-nac-onalniy-osv-tn-y-glosar-y-vischa-osv-ta_69a3de76aac.html Дата звернення: Жовт. 01, 2023. ISBN 978–966–2432–08–4

А. Боровик, О. Дубініна, «Формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя історії у процесі фахової підготовки», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», вип. 24(53), с. 10–23, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/24_53_2023/pedagogy/Bulletin_24_53_Pedagogika_Borovyk_Dubinina.pdf Дата звернення: Жовт. 01, 2023.

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». Зі змінами та доповненнями. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

М. С. Головань, «Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологі, № 5(23), с. 196–205, 2012.

О. Дубініна, «Формування професійної компетентності майбутніх автослюсарів у центрах професійно-технічної освіти», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук, ДВНЗ «Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький, 2013.

А. Р. Мосейчук, «Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фельдшерів у процесі вивчення біологічних дисциплін», Медична освіта, № 1, с. 96–102, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2017_1_24 Дата звернення: Жовт. 01, 2023.

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. ((2020, Груд. 23). Наказ № 2736 «Про затвердження професійного стандарту "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти», "Вчитель з початкової освіти"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.ua/doc/files/news/787/78704/Nakaz_2736__3_.pdf Дата звернення: Жовт. 01, 2023.

С. О. Сисоєва, Розвиток дослідницької компетентності викладачів вищої школи. Київ, Україна : ТОВ «Вид. підпр-во «ЕДЕЛЬ-ВЕЙС», 2016.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.