Феноменологія архетипу господаря в українській культурі в контексті застосування компетентнісної парадигми в освіті: етнопедагогічний аспект

Василь Федорець, Ірина Сиданіч, Оксана Клочко

Анотація


У статті на основі актуалізації методологічного потенціалу культурної антропології, архетипічної педагогіки та психології розкривається феноменологія «Архетипу Господаря» як характерного для української культури та розглядаються шляхи застосування вказаного архетипу для удосконалення здоров’язбережувальної і культурної компетентностей вчителів фізичної культури в умовах післядипломної освіти та магістрів за напрямами освітній менеджмент, педагогіка вищої школи, спеціальна педагогіка, християнська педагогіка. Цілеспрямоване використання архетипічної педагогіки розглядається як інноваційний психологізований напрям педагогічної теорії і практики, який сприяє розкриттю в освітньому процесі потенціалів етнопедагогіки, етнокультури та світової культури. Засоби архетипічної педагогіки сприяють розвитку: психологічної і культурної компетентностей педагога, міжкультурної комунікації, євроінтеграції, патріотизму, національної ідентичності. «Архетип Господаря» розглядається як один з домінантних і стійких в українській культурі. «Архетип Господаря» проявляється в актуалізації: цінності дому; просторового смислу – raumzin (нім.); екологічних інтенцій і цінностей; антропокосмічної свідомості; відповідальності; психологічної сталості, надійності і стійкості; вітальності (життєвості); життєстійкості; життєтворчості; свободи як способу соціального буття особистості та прояву її індивідуальності і самореалізації; здатності і потенціалу до захисту, збереження і підтримання себе та свого оточення і справи якою особа займається;  творчості; інтелекту; особистісного зростання та самореалізації і самоактуалізації; здоров’язбереження. «Архетип Господаря» при його цілеспрямованій актуалізації може бути глибинною психологічною основою для формування і вдосконалення різних компетентностей, а також для розвитку творчості. Систему архетипів, яка цілеспрямовано використовується при формуванні певної компетентності ми визначаємо як архетипічне поле компетентності.

Ключові слова


архетип господаря; український архетип; етнопедагогіка; етнокультурна; архетипічна педагогіка; здоров’язбережувальна компетентність; культурна компетентність; архетип господаря; післядипломна освіта; магістри; вчителі фізичної культури; методологія; психо

Повний текст:

PDF

Посилання


Г. В. Білавич, «Методологічні засади формування господарської культури дітей та дорослих у західній Україні на початку ХХ ст.», іn The European Scientific and Practical Congress Scientific Аchievements. 2015, p. 13–17.

Р. В. Демчук, «Міфопоетика як засіб моделювання української ідентичності: культурно-цивілізаційний контекст», автореф. дис. канд. наук; Національна музична академія імені Чайковського. Київ, 2018.

Г. М. Куц, «Архетип серця в українському політико-ментальному просторі», Сучасне суспільство: політичні науки, соціологічні науки, культурологічні науки, № 1(13), с. 107–117, 2018.

М. В. Семиліт, «Життєві шляхи групового несвідомого українців», Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, № 40, с. 212–216, 2013.

Л. Українка, Лісова пісня. Харків, Україна : Folio, 2011.

В. М. Федорець, «Теоретичні передумови використання архетипічної психології для вдосконалення здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, вип. 12(25), с. 128–152, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/u80UKQ Дата звернення: Серп. 06, 2023.

О. С. Трифонова, «Школа сердечності у педагогічній концепції В. О. Сухомлинського», Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки», вип. 1(46), с. 155–160, 2014.

E. T. Hall, Beyond culture. Anchor, 1976. [Online]. Available: https://monoskop.org/images/6/60/Hall_Edward_T_Beyond_Culture.pdf Application date: August 06, 2023.

C. G. Jung, Four archetypes. Routledge Classics, 2014.

A. A. Kravchenko, Arkhetyp uchytelya: ideya, obraz, vidpovidalnist. Lviv, Ukrainian : Liga Press, 2013.

A. Makarova, «Архетипний характер освітньої діяльності особистості: соціально-філософський аналіз», Filosofiya osvity. Philosophy of Education, № 27(1), р. 80–97, 2021.

C. Mayes, Archetype, culture, and the individual in education: the three pedagogical narratives. Routledge Classics, 2020.

C. Mayes, & J. A. Rinaldi, Eds. New Visions and New Voices: Extending the Principles of Archetypal Pedagogy to Include a Variety of Venues, Issues, and Projects. Rowman & Littlefield, 2023.

C. T. Savage, «Teaching Mysteries in the Classroom With Archetypal Pedagogy and Active Imagination», New Visions and New Voices: Extending the Principles of Archetypal Pedagogy to Include a Variety of Venues, Issues, and Projects, № 37, 2023.

C. Schumacher, «Archetypal Education as a Prayerful Act», New Visions and New Voices: Extending the Principles of Archetypal Pedagogy to Include a Variety of Venues, Issues, and Projects, № 51, 2021.

A. Toynbee, «The Ukraine – a problem in nationality», Nationalities Papers, № 4(2), р. 157–160, 1976.

A. J. Toynbee, A Study of History. Abridgement of Volumes I–VI. Oxford Paperbacks, 1987, vol. I.

M. Yevtuch, V. Fedorets, O. Klochko, T. Branitska, & Y. Kozeruk, «Actualization of metacognitive abilities and archetypal measurement of consciousness in the context of improving the health-preserving competence of physical education teacher», Journal of Physical Education and Sport, № 21, р. 3084–3093, 2021.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.