Післядипломна освіта керівників закладів загальної середньої освіти: виклики в історичному вимірі розвитку

Надія Любченко

Анотація


У статті проаналізовано підходи науковців щодо визначення основних етапів розвитку післядипломної педагогічної освіти та особливостей її розвитку для керівних кадрів загальної середньої освіти. Обґрунтовано доцільність звернення до набутого педагогічного досвіду щодо підвищення кваліфікації керівників шкіл до 1991 року. Схарактеризувавши різні етапи становлення та розвитку післядипломної педагогічної освіти, з’ясовано, що визначення позитивних та негативних тенденцій підвищення кваліфікації директорів шкіл дозволяє дійти висновку про необхідність їх осмислення в умовах модернізації сучасної післядипломної педагогічної освіти. Актуалізовано, що трансформаційні процеси в системі післядипломної освіти управлінських кадрів мають аналізуватися на основі ґрунтовних науково-теоретичних доробок. У результаті аналізу наукових джерел щодо еволюційних змін в організації підвищення кваліфікації керівних педагогічних кадрів до середини 80-х років ХХ століття з’ясовано, що упродовж другої половини ХХ століття в освіті відбулися реформи та утворилася цілісна соціальна система післядипломної педагогічної освіти, що детермінувало зміни щодо підвищення кваліфікації директорів шкіл. Схарактеризовано особливості розвитку післядипломної освіти керівників закладів загальної середньої освіти в контексті розвитку національної системи освіти та відповідно післядипломної педагогічної освіти від дня ухвалення Акту проголошення незалежності України (24 серпня 1991 р.). На основі схарактеризованих етапів розвитку вітчизняної системи освіти та післядипломної освіти, зокрема у Національній доповіді про стан освіти в Україні до 30-річчя незалежності України (НАПН України, 2021 р.), запропоновано авторське бачення опису періодизації розвитку післядипломної педагогічної освіти як складника освіти, зокрема освіти дорослих. Проаналізовано нормативно-правове регулювання системи післядипломної освіти та напрями його вдосконалення, визначення у ньому сутності понять «освіта дорослих», «післядипломна освіта», «спеціалізація», «перепідготовка», «підвищення кваліфікації», «стажування», «безперервний професійний розвиток». Окреслено основні події у формуванні нормативного підґрунтя післядипломної освіти керівників закладів загальної середньої освіти. Висвітлено історію створення та особливу місію Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» щодо професійного розвитку керівних, педагогічних і науково-педагогічних працівників в системі післядипломної педагогічної освіти, а також започаткованих Університетом інноваційних інституцій – Консорціуму закладів післядипломної освіти та Українського відкритого університету післядипломної освіти. Окреслено проблемні питання та авторські пропозиції щодо розвитку післядипломної педагогічної освіти керівників закладів загальної середньої освіти у контексті розвитку освіти України й післядипломної педагогічної освіти зокрема в умовах викликів глобалізації та світових інтеграційних процесів, пандемії та воєнного стану (з 24 лютого 2022 р.).

Ключові слова


післядипломна педагогічна освіта; освіта дорослих; підвищення кваліфікації; директори шкіл; керівник (директор) закладу загальної середньої освіти; професійне навчання працівників; формальна освіта; неформальна освіта; інформальна освіта; безперервний про

Повний текст:

PDF

Посилання


В. Г. Кремень, Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ, Україна: КОНВІ ПРІНТ, 2021.

В. В. Олійник, «Теоретико-методологічні засади державного управління післядипломною освітою в контексті євроінтеграції», дис. д-ра наук. Київ, 2019.

В. Лунячек, «Підвищення кваліфікації новопризначених керівників освіти: трансформації на сучасному етапі розвитку освіти в Україні», Нова педагогічна думка, т. 112, № 4, с. 23–33, 2022. https://doi.org/10.37026/2520‐6427‐2022‐112‐4‐23‐33

Н. В. Любченко, «Проєкт "Професійний кластер керівника (директора) закладу загальної середньої освіти" у контексті реалізації концепції Нової української школи», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», вип. 24(53), 284 с., с. 101–122, 2023. Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/gBTRtR Дата звернення: Серп. 15, 2023.

Л. А. Карташова, М. О. Кириченко, Т. М. Сорочан, «Антикризовий менеджмент підвищення кваліфікації», Вісник НАПН України, вип. 2(1), с. 1–10, 2020.

Освіта України в умовах воєнного стану; С. Шкарлет, Ред. 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/GS5UWl Дата звернення: Серп. 15, 2023.

Н. В. Любченко, «Науково-організаційні засади координації науково-методичної діяльності закладів післядипломної педагогічної освіти», дис. канд. наук. Київ, 2013.

С. В. Крисюк, «Становлення та розвиток післядипломної освіти педагогічних кадрів в Україні (1917–1995 рр.)», автореф. дис. д-ра наук. Київ, 1996.

Центральний державний архів вищих органів влади та управління України м. Київ (далі ЦДАВО України). Ф. 5139, оп. 1, спр. 60, арк. 79. План роботи та звіт про діяльність Центрального інституті удосконалення вчителів за 1970 рік.

В. І. Бондар, Управлінська діяльність директора школи: дидактичний аспект. Київ, Україна, 1987.

В. І. Маслов, «Теорія та методика педагогічного керівництва неперервним підвищенням компетентності директора школи», автореф. дис. д-ра наук. Київ, 1991.

Н. М. Чепурна, «Науково-методичні засади розвитку системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників України (1970–2004 рр.)», автореф. дис. канд. наук; Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України. Київ, 2005.

В. Гладуш, «Університет менеджменту освіти: передісторія створення та розвитку», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 26–33, 2018.

В. В. Олійник, «Післядипломна педагогічна освіта в Україні у контексті світового розвитку», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 25–29, 2002.

Т. М. Сорочан, Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія і практика. Луганськ, Україна: Знання, 2005.

Н. І. Клокар, «Управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти регіону на засадах диференційованого підходу», дис. д-ра наук. Київ, 2011.

В. В. Олійник, «Тенденції розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах трансформації суспільства», Теорія і практика управління соціальними системами, № 1, с. 56–65, 2013.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Проєкт «Навчаємось разом» завершує роботу в Україні: підбито підсумки 5-річної роботи з підтримки реформи НУШ Фінляндією та ЄС. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/hQKCzR Дата звернення: Серп. 15, 2023.

Візія майбутнього освіти і науки України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/qppDvO Дата звернення: Серп. 15, 2023.

Н. В. Любченко, «Управління інноваційним розвитком закладів післядипломної педагогічної освіти на основі кластерного підходу як проблема дослідження», Імідж сучасного педагога, вип. 9(158), с. 13–17, 2015.

Н. В. Любченко, «Потенціал кластерних механізмів в управлінні освітою в умовах децентралізації влади», Вісник післядипломної освіти. Серія «Управління та адміністрування», вип. 2(31), с. 65–81, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Rm32oR Дата звернення: Серп. 15, 2023.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.