Цифрова екосистема «Український відкритий університет післядипломної освіти»: модель 6.0

Микола Кириченко, Тамара Сорочан, Любов Карташова

Анотація


Стаття присвячена проблемі моделювання освітніх цифрових екосистем. Авторами обґрунтовано багатовимірну, багатофункціональну, інноваційну модель відкритої цифрової екосистеми «Український відкритий університет післядипломної освіти» (УВУПО), що забезпечує індивідуальну траєкторію професійного розвитку педагогів, охарактеризовано окремі функції, напрями, технології діяльності. Модель представлено у вигляді шести проєкцій – графічних зображень частини цілісного об’єкта, що дозволяє більш детально її візуалізувати. Обраний формат відображає структуру, рівні організації і складники, послідовність етапів функціонування всієї системи й особливості окремих процесів, взаємозв’язок мети і результату, а також змістове наповнення освітнього процесу. Шість проєкцій моделі висвітлюють модульну багатофункціональну структуру відкритої цифрової екосистеми УВУПО, цифрову екосистему УВУПО, управління УВУПО, процесуальну модель функціонування системи, організацію освітнього процесу, індивідуальну освітню траєкторію – андрагогічний цикл. Акцентовано увагу на властивостях цифрової екосистеми УВУПО та її інноваційному характері, можливостях функціонування у кризових умовах. Охарактеризовано три рівні функціонування УВУПО: адміністративний, кафедральний, індивідуальний, що об’єднані поліаспектною метою і консолідованим лідерством у команді. Розкрито особливості функціонування моделі на кожному рівні. Зокрема, висвітлено досвід забезпечення якості освіти, діяльності віртуальних кафедр та кураторів-тьюторів. Особлива увага приділена індивідуальній траєкторії професійного розвитку педагогів, яка представлена у проєкції андрагогічного циклу. Уточнено, що освітній процес у цифровій екосистемі УВУПО актуалізує розроблення і запровадження принципово нових технологій, що зорієнтовані на практику, забезпечують високу мотивацію і результативність професійного розвитку. Ефективність опанування змісту освіти, розвиток компетентностей слухачів забезпечується застосуванням EdTech, експірієнс-технологій, цифрових наукових парків. Зазначені перспективи подальшого дослідження цифрової екосистеми УВУПО.

Ключові слова


відкритий університет; післядипломна освіта; освіта дорослих; модель і властивості цифрової екосистеми; проєкції моделі; управління відкритим університетом; віртуальна кафедра; професійний розвиток педагогів; індивідуальна траєкторія професійного розвитку

Повний текст:

PDF

Посилання


В. Г. Кремень, Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2009.

Т. Сорочан, «Професійний розвиток педагогів у післядипломній освіті», в Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи: зб. наук. ст.; В. Г. Кременя, Н. Г. Ничкало, Ред. Київ: Знання України, 2018, с. 198–208.

В. І. Луговий, «Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні», Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: матеріали метод. семінару. Київ: Педагогічна думка, 2009, с. 5–17.

В. І. Луговий, «Інформація, інформаційне суспільство та інформаційна роль освіти (теоретико-методологічний погляд)», Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Тенденції розвитку сучасної української освіти: філософія освітньої стратегії, вип. 11, с. 55–60, 2007.

В. Ю. Биков, О. Ю. Буров, Н. П. Дементієвська, «Кібербезпека в цифровому навчальному середовищі», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 70, № 2, с. 313–331, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2876 Дата звернення: Січ. 01, 2020.

Р. С. Гуревич, Г. Б. Гордійчук, Л. Л. Коношевський та ін. Освітнє середовище для підготовки майбутніх педагогів засобами ІКТ; Р. С. Гуревича, Ред. Вінниця, Україна: ФОП Рогальська І. О., 2011.

T. Dudka, A. Gurzhii, L. Kartashova, T. Sorochan, A. Spitsyna, «Social and professional designing of tourist destination management in the professional training of future tourismologists», Turismo: Estudos & Práticas (UERN), Mossoró/RN, Caderno Suplementar 02, 2020. [Online]. Available: https://lib.iitta.gov.ua/725961/1/document.pdf Application date: June 13, 2023.

Л. Карташова, «Інформаційно-освітнє середовище системи професійно-технічної освіти: проблеми та перспективи», Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, № 9, с. 72–77, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2015_9_13 Дата звернення: Берез. 01, 2023.

Л. Ф. Панченко, Інформаційно-освітнє середовище сучасного університету. Луганськ, Україна: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010.

О. М. Спірін, «Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 13, № 5, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183 Дата звернення: Жовт. 05, 2022.

Л. Карташова, А. Гуржій, В. Зайчук, Т. Сорочан, Ф. Журавльов, «Цифровий двійник освітнього закладу: інноваційна концепція змішаного навчання», іn Proceedings of the 1st Symposium on Advances in Educational Technology, vol. 2, p. 300–310, 2022. https://doi.org/10.5220/0010931100003364

Т. М. Сорочан, Л. А. Карташова, Л. М. Оліфіра, Т. І. Шеремет, Н. В. Гордієнко, О. В. Годорож, Стан, тенденції і перспективи діяльності центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (2018–2022 рр.). Київ, Україна: ДЗВО «Ун-т менедж. освіти», 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732404 Дата звернення: Берез. 12, 2023.

T. M. Sorochan, O. I. Bondarchuk, and L. M. Olifira, «Experience-technologies in the development of information readiness of pedagogical employees for the performance of their professional activities», Information technologies and learning tools, vol. 76, № 2, pp. 279–289, 2020. [Online]. Available:https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3627 Application date: January 01, 2023.

Т. М. Сорочан, «Освітній технопарк: інновації для якості освіти», Вісник Національної академії педагогічних наук України, № 4(1), 2022. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4148


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.