Pedagogical conditions for the legal culture development of educators of the state employment service
Анотація
The article proves that legal upbringing and legal education should be considered as the main factors in the formation of the legal responsibility of teachers, paying attention to the fact that they can both slow down and accelerate legal progress. This is a purposeful process of obtaining systematized legal knowledge by teachers, formation of abilities and skills to apply them in practice, development of the moral and intellectual sphere, ensuring certain legal education of the individual. It is specified that legal responsibility is a qualitative-quantitative characteristic, which includes information not only about the amount of legal knowledge, abilities and skills, about the number of mastered (or unmastered) its elements or types of relevant cultural values, but also information about its content, about the nature of spiritual values (or "anti-values"), about the social orientation of legal ideals, ideas, norms accepted by the individual, this is the culture of legal thinking, the culture of legal feelings, the culture of legal behavior. Pedagogical conditions for the formation of the legal culture of pedagogical workers were defined, to which we included: the presence of educational courses "Jurisprudence", "Constitutional law" as mandatory disciplines for teachers to study during advanced training courses; organization of public activities; Self-government as an institution of civil society. The realization of self-government by students is expressed in the fact that they participate in the development and implementation of local normative acts of the educational organization, make proposals to improve the educational process, resolve issues of individual students' education, etc.; inclusion in the work plan of lectures, discussions, round tables on legal topics; creation of positive motivation to study law, for this purpose, you can use: a positive example, help in realizing your rights, active participation in school life, making important decisions.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
І. Безклубий, «Правова відповідальність», Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки, вип. 91, с. 8-10, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/39590/02-Bezklubiy.pdf?sequence=1 Дата звернення: Берез. 12, 2023.
Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Конституція України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
Ð. Ð?пполитова, Ð. Стерхова «Ðнализ понÑÑ‚Ð¸Ñ "педагогичеÑкие уÑловиÑ": ÑущноÑÑ‚ÑŒ, клаÑÑификациÑ», General and Professional Education, â„– 1, Ñ. 8–14, 2012. [Електронний реÑурÑ]. ДоÑтупно: http://genproedu.com/paper/2012-01/full_008-014.pdf Дата зверненнÑ: Берез. 12, 2023.
О. Шульгіна, «Розвиток правової культури педагогічних працівників центрів професійно-технічної освіти державної служби зайнятості, як педагогічна проблема» Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», вип. 17(46), с. 176–192, 2021. https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2021‐17(46)‐176‐192
С. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна: Либідь, 1997. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/m0jX0v Дата звернення: Берез. 12, 2023.
Словник-довідник з професійної педагогіки; А. В. Семенова, Ред. Одеса, Україна: Пальміра, 2006. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/semenova/slovnik.pdf Дата звернення: Берез. 12, 2023.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.