Проєкт «Професійний кластер керівника (директора) закладу загальної середньої освіти» у контексті реалізації концепції Нової української школи

Надія Любченко

Анотація


У статті на основі аналізу нормативно-правових та фахових джерел обґрунтовується актуальність дослідження питань щодо професійного розвитку керівників (директорів) закладів загальної середньої освіти, формування змісту підвищення кваліфікації в контексті запровадження компетентнісного підходу в післядипломній освіті. Розкриваються погляди сучасних науковців щодо нових викликів у функціонуванні системи освіти України в умовах воєнного стану та тенденцій професійного розвитку педагогічних працівників нової української школи. Проаналізовано нормативно-правові акти та підходи дослідників до визначення сутності понять «професійна компетентність», «професійна кваліфікація», «професійний стандарт», «проєкт», «проєктна діяльність», «віртуальний освітній простір», «кластер»., «підвищення кваліфікації», «безперервний професійний розвиток». Висвітлено питання про запровадження колективного авторського віртуального проєкту «Професійний кластер керівника (директора) закладу загальної середньої освіти» на основі теоретичного аналізу досліджуваного феномену кластерних механізмів в освіті, а також емпіричних методів дослідження переваг проєктного підходу в організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти. Розкрито переваги кластерного підходу в організації взаємодії суб’єктів соціального партнерства у сфері освіти, особливості авторського науково-педагогічного проєкту та його перспективи в організації підвищення кваліфікації керівників (директорів) закладів загальної середньої освіти в контексті впровадження державного професійного стандарту затверджених нормативно-правових актів щодо професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти», атестації та інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти.

Ключові слова


керівник (директор) закладу загальної середньої освіти; професійна компетентність; безперервний професійний розвиток; Концепція «Нова українська школа»; кластер; соціальне партнерство; кластерний підхід; підвищення кваліфікації; професійний стандарт; проф

Повний текст:

PDF

Посилання


Освіта України в умовах воєнного стану, С. Шкарлета, Ред. та ін. [Електронний ресурс]. Доступно: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf Дата звернення: Берез. 101, 2023.

В. Лунячек, «Підвищення кваліфікації новопризначених керівників освіти: трансформації на сучасному етапі розвитку освіти в Україні», Нова педагогiчна думка, т. 112, № 4, с. 23–33, 2022. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2022-112-4-23-33

Н. Мельник, «Основні тенденції професійного розвитку педагогічних працівників Нової української школи», Нова педагогічна думка, т. 112, № 4, с. 33–37, 2022. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2022-112-4-33-37

Кабінет Міністрів України. (2016, Груд. 14). Розпорядження № 988‐р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/988-2016-р

Н. В. Любченко, Г. Г. Марчук, Т. М. Сорочан, Професійний кластер керівника (директора) закладу загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sites.google.com/view/proframka/про-наш-проєкт?authuser=0 Дата звернення: Берез. 101, 2023.

В. В. Олійник, М. О. Кириченко, О. М. Отич, Т. М. Сорочан, О. І. Бондарчук, О. І. Діденко, Л. М. Сергеєва, Н. І. Клокар, В. О. Сидоренко, М. І. Скрипник, «Проблеми і перспективи розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах розбудови нової української школи», в Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики. Київ, Україна: Видавничий дім «Сам», 2017, с. 382–391. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/Zbirnik_NAPN_Ukr.pdf Дата звернення: Берез. 101, 2023.

Н. В. Любченко, «Потенціал кластерних механізмів в управлінні освітою в умовах децентралізації влади», Вісник післядипломної освіти. Серія: Управління та адміністрування, вип. 2(31), с. 65–81, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/2_32_2016/upravl/%D0%9B%D0%AE%D0%91%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E.pdf Дата звернення: Берез. 101, 2023.

В. В. Супрун, Н. В. Любченко, «Державно-громадське партнерство», в Енциклопедія освіти. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2021, с. 214.

Н. Любченко, О. Онищук, Г. Марчук, «Метод "360 градусів" у менеджменті загальної середньої освіти у контексті професійних стандартів України», Нова педагогічна думка, т. 112, № 4, с. 3–12, 2022. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2022-112-4-3-12

М. І. Скрипник, Т. С. Кравчинська, Н. П. Волинець, «Віртуальний освітній простір, що узгоджує когніції суб’єктів учіння з технічною архітектурою», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, вип. 87, с. 92–99, 2022.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Кабінет Міністрів України. (2011, Листоп. 23). Постанова № 1341 «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text

Енциклопедія освіти, 2‐ге вид., допов. та перероб., В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2021.

Міністерство соціальної політики України. (2018, Січ. 22). Наказ № 74 «Про затвердження Методики розроблення професійних стандартів». {Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 47 від 03.02.2023} [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0165-18#Text

Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463‐IX «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Міністерство освіти і науки України. (2019, Січ. 09). Наказ № 17 «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text

Міністерство економіки України. (2021, Верес. 17). Наказ № 568‐21 «Про затвердження професійного стандарту "Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf

Методичні рекомендації щодо застосування професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/metod.rekom.pdf Дата звернення: Квіт. 06, 2023.

Енциклопедія освіти, В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008.

Проектний менеджмент для інноваційного розвитку освітніх організацій України / З. В. Рябова, А. Б. Єрмоленко, Т. А. Махиня та ін.; В. В. Олійника, маг. Ф. Фреха, Ред. Київ, Україна: НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти»; КультурКонтакт Австрія, 2016.

Cluster. Merriam-Webster. [Online]. Available: http://www.merriam-webster.com/dictionary/cluster Дата звернення: Квіт. 06, 2023.

Національна академія педагогічних наук України. Затверджено перелік наукових робіт − переможців конкурсу НАПН України на кращі наукові роботи, створені в 2022 році. [Електронний ресурс]. Доступно: https://naps.gov.ua/ua/press/releases/2979/ Дата звернення: Квіт. 06, 2023.

Національна академія педагогічних наук України. Науково-практичні студії «Лідерство і менеджмент: виклики НУШ» в акції освітян ЦІПО «Освітня ватра перемоги». [Електронний ресурс]. Доступно: https://naps.gov.ua/ua/press/releases/2988/ Дата звернення: Квіт. 06, 2023.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.