Патріотизм як філософська категорія: філософія кави
Анотація
Стаття присвячена розгляду філософського аспекту поняття «патріотизм», та пов’язаних із ним дефініцій, що стали предметом розгляду на заняттях наукового курсантського гуртка «Філософія кави» Дунайського інституту Національного університету «Одеська морська академія». У роботі відзначається, що курсантами було вивчено, проаналізовано та визначено сутність багатьох понять, що відіграють важливу роль у формуванні національної самосвідомості та громадянськості курсантів, виокремлено їх суттєві риси. Так був отриманий висновок, що справжній патріотизм за своєю природою є почуттям, спрямованим на захист, йому не властивий агресивний характер. Було визначено, що патріотизм є особливою духовною цінністю, оскільки він виступає гарантом єднання, гармонізації сучасного українського суспільства, збереження його самобутності і культурної своєрідності в умовах глобалізації світового суспільства. Курсанти визначили, що поняття патріотизму достатньо об’ємне і не зводиться до одного лише почуття обов'язку перед Батьківщиною. Патріотизм – одна зі складових морального і культурного рівня розвитку особистості, що входить у процес формування відчуттів, поглядів, переконань, світогляду.
Також на заняттях гуртка «Філософія кави» розглядались передумови виникнення патріотизму в Україні. Курсантами були зроблені доповіді про зародження патріотичної свідомості у закликах Володимира Мономаха помиритися до князів для об’єднання землі Руської; про морські здобутки Петра Сагайдачного у боротьбі із Турецькою імперією; про патріотизм морських прикордонників на острові Зміїний у наші часи тощо. Таким чином, як засвідчує проведений аналіз, єдиного підходу до визначення сутності патріотизму немає. Більше того, доволі хибним є однобічний підхід до інтерпретації цього явища – як суб'єктивного чи об'єктивного, індивідуального чи загального, соціального. Було визначено, що патріотизм це особистісна якість людини, яка зумовлює особливе ставлення до Вітчизни, що виявляється у відповідних почуттях, переконаннях, ідеях у тому, що особистість переймається інтересами, прагненнями, потребами, ідеалами свого народу, усвідомлюючи свою національну неповторність і самобутністьКлючові слова
Повний текст:
PDFПосилання
О. Б. Даниленко, Неперервна професійна підготовка майбутніх судноводіїв у вищих морських навчальних закладах: теорія і практика. Запоріжжя, Україна: АА Тандем, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dinuoma.com.ua/wp-content/uploads/2016/11/monografDanilenko.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2023.
Л. В. Чупрій, «Державна підтримка патріотичного виховання молоді», Сучасна українська політика. Політики і політологія про неї, Вип. 19(52), с. 287–297, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/26670 Дата звернення: Січ. 05, 2023.
Ðœ. П. Іщенко, Патріот України у ÑиÑтемі цінноÑтей філоÑофії гуманізму Ñ– демократії; Ðœ. П. Іщенка, Ред. ЧеркаÑи, Україна: Видавець ФОП Гордієнко Є. І., 2021. [Електронний реÑурÑ]. ДоÑтупно: http://eprints.cdu.edu.ua/4610/1/Ðадруков.з%20обклад.ПÐТРІОТ%20УКРÐЇÐÐ?-1-90.pdf Дата зверненнÑ: Січ. 05, 2023.
L. L. Snyder, Encyclopedia of Nationalism. Chicago and London, 1990.
Ю. В. Івченко, «Соціально-філософський зміст патріотизму», Філософські та методологічні проблеми права, № 1(11), с. 154–163, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://philosophy.naiau.kiev.ua/index.php/philosophy/article/view/390/392 Дата звернення: Січ. 05, 2023.
У. Соборська, «Морська слава України», Україна молода, Вип. 125, від 21.07.2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.umoloda.kiev.ua/number/1915/196/68144 Дата звернення: Січ. 05, 2023.
В. Д. Бондар, К. І. Якуніна, «Патріотизм як інтерсуб’єктивне явище: соціально-філософський дискурс», Молодий вчений, № 9(85), с. 148–152, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/683/659 Дата звернення: Січ. 05, 2023.
Верховна Рада України. (2015, Жовт. 13). Указ Президента № 580/2015 «Про Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016–2020 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#Text
Міністерство освіти і науки України. (2022, Черв. 06). Наказ № 527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641». [Електронний ресурс]. Доступно: https://imzo.gov.ua/2022/06/08/nakaz-mon-vid-06-06-2022-527-pro-deiaki-pytannia-natsional-no-patriotychnoho-vykhovannia-v-zakladakh-osvity-ukrainy-ta-vyznannia-takym-shcho-vtratyv-chynnist-nakazu-ministerstva-osvity-i-nauky-ukrainy/
Формування патріотичної та громадянської свідомості учнів: теорія і практика / О. С. Александрова, Ф. Л. Левітас, О. О. Салата, О. М. Шепетяк, О. Є. Матвійчук, Н. Р. Петрощук та ін.; Ф. Л. Левітаса, О. С. Александрової, О. О. Салати, Ред. Київ, Україна: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26198/1/Патриот_Монография.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2023.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.