Вимоги до професії вчителя та його особистості в умовах європейської інтеграції

Любослава Сейчова, Олена Волярська

Анотація


Статтю присвячено розгляду вимог суспільства до вчителя як фахівця й особистості в контексті європеїзації освіти. Виокремлено такі критерії, за якими проведено дослідження: якість і ефективність роботи вчителя, педагогічні знання та вміння вчителя, складові професії вчителя, професійна підготовка вчителя, реалізації концепції педагогічної освіти. Приділено увагу аналізу сучасної концепції ефективної діяльності вчителя як предметника і класного керівника. Вказано на проблеми підготовки вчителів у Словаччині, до яких віднесено недостатній зв’язок академічної та професійної підготовки вчителів, низький рівень організації вчителями роботи з інтегрованими учнями, появу конфліктів при спілкуванні педагогів з учнями і батьками дітей та недостатній рівень методичних навичок вчителя. Встановлено, що вчителі у переважній кількості мають достатні знання щодо змісту освіти, проте не вміють дидактично трансформувати пропонований зміст у навчальний план для відповідної вікової групи учнів, непідготовлені до вирішення навчальних завдань. У Словаччині, готуючись до майбутньої професії, студенти стикаються з двома аспектами, які є провідними й водночас суперечать одне одному: постійний професійний розвиток і особистісні якості до професії вчителя. З одного боку, під час навчання у вищій школі, студенти здобувають глибокі знання в галузях своїх спеціальностей, готуючись до наукової діяльності. З іншого боку, виникає потреба до підвищення рівня знань з педагогічної практики (академічна концепція). З’ясовано, що вчителі сприймають необхідність навчання учнів так, ніби треба жити тільки майбутнім (прогресивна концепція), що означало б звільнення змісту освіти від «непотрібних» знань, що в Словаччині відбувається повільно.


Ключові слова


вчитель; особистість; підготовка вчителя; педагогічна майстерність; післядипломна освіта; професіоналізм; саморефлексія.

Повний текст:

PDF

Посилання


R. Dytrtová, M. Krhutová, Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing, a.s. 2009.

І. Ištvan, «Dobrý učiteľ». Tajomstvo jeho úspechu, na zmedzinárodnej vedeckej konferencie pre doktorandov avedeckých pracovníkov amladých vysokoškolských učiteľov. Prešov: Rokus, 2011, № 6, s. 208–214.

L. Kubinová, Kvalita a efektivita učiteľa. In: Švec, Š., Еd., v Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, s. 609–614.

H. Kwiatkowská, «Teoriopoznawcze implikacje związku teorii z praktyką w kształceniu akademickim nauczycieli», W: D.B. Gołębniak, H. Kwiatkowska, Red., v Nauczyciele. Programowe (nie) przygotowanie. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2012, s. 177–191.

Ch. Kyriacou, Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portal, 2012.

L. Lambert, The Constructivist Leader. New York, USA: Teachers College Press.1995.

H. Lukášová-Kantorková. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, vyzkum, praxe). Ostrava: PedF OU. 2003.

Návrh na zmenu sústavy študijných odborov v skupine 1.1. Výchova a vzdelávanie a na zmeny opisov v učiteľských študijných odborov. [Online]. Dostupné: https://is.gd/PQvN7z Дата звернення: Черв. 22, 2022.

N. Nychkalo, N. Muranova, O. Voliarska, N. Paziura, «Prognostic aspect of educational communications in digital society», Information Technologies and Learning Tools, Vol. 80, No 6, р. 113–126, 2020. DOI:10.33407/itlt.v80i6.4063

E. Petlák, Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Iris, 2007.

J. Průcha, Učitel – současné poznatky o profesi. Praha Portal, 2002.

V. Spilková, Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.

Š. Švec, «Cieľové štandardy pre slobodné povolanie učiteľa», In: Švec, Š. Еd., v Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2015, s. 438–442.

J. Vašutová, Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. 2004.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.