Ретроспективний аналіз розвитку моніторингу якості вищої освіти

Ольга Осередчук

Анотація


У статті розкривається ретроспективний аналіз розвитку моніторингу якості вищої освіти. Визначено важливі принципи Болонської декларації для освітніх закладів. Уперше до моніторингу педагоги звернулися у тридцятих роках ХХ століття, коли американська Асоціація прогресивної освіти (Progressive Education Association in the United States) застосувала його для дослідження стану освітнього процесу у загальноосвітніх школах. З другої половини 50-х років ХХ століття оцінювання як інструмент дослідження системи освіти поширилося також і в Європі і у 60-х роках ХХ ст. поняття «моніторинг» було уведено в науковий обіг. У 1999 р. в Україні засновано першу організацію в сфері професійного оцінювання та відбору кадрів – Центр тестування професійної компетентності при Міністерстві охорони здоров’я України, у 2005 р. утворено Український центр оцінювання якості освіти з регіональними підрозділами, яким проведено моніторинг якості навчання досягнень за технологією TIMSS. Підписання Болонської декларації 1999 року стало початком процесу ЗЯВО в європейському регіоні. Забезпечення моніторингу якості вищої освіти стало метою підписання Болонської декларації, рішенням якої, прийнятої 19 вересня 2003 року міністрами освіти країн учасниць Болонського процесу ENQA, розроблені «Стандарти й рекомендації для гарантії якості вищої освіти в європейському просторі вищої освіти», що стали основою для побудови системи внутрішньої й зовнішньої оцінки й гарантії якості освіти та акредитації європейських агенцій з оцінки якості освіти. Розкрито складники системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти закладів вищої освіти (ЗВО) у ХХІ ст. Рушійною силою забезпечення якості вищої освіти є Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО), яке набуває спроможності реалізовувати державну політику в сфері вищої освіти, протистояти сучасним викликам та стати каталізатором змін у вищій освіти України з метою формування культури її якості.


Ключові слова


моніторинг якості; вища освіта; Національне агентство; оцінювання; теоретичний аналіз розвитку моніторингу якості вищої освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


І. В. Гириловська, «Теоретичні і методичні основи моніторингу якості професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників», дис. д-ра наук. Київ, 2021.

В. М. Приходько, С. О. Павлова, «Історія і персоналії становлення моніторингу якості навчання й виховання», Педагогічні науки та освіта, вип. VІІІ–ІХ, с. 226–234, 2011.

А. А. Фасол, «Образовательные практики обеспечения качества общего образования в странах Европы», Человеческий капитал, № 5(125), с. 34–40, 2019.

Історія моніторингу в освіті. TIMO Wiki. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/brlwa Дата звернення: Квіт. 04, 2022.

Д. М. Бодненко, О. Б. Жильцов, О. Л. Лещинський, та Н. П. Мазур, Моніторинг навчальної діяльності. Київ, Україна: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2014.

В. І. Білокопитов, «Діяльність Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти у контексті Болонського процесу», Теоретичні питання культури, освіти та виховання, № 44, с. 172–176, 2011.

Т. О. Лукіна. «Моніторинг в освіті», в Енциклопедія освіти; В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008.

В. І. Білокопитов, «Взаємозв’язок процесів інтернаціоналізації вищої освіти та забезпечення її якості на європейському освітньому просторі», Вища освіта України, т. 1(19), с. 41–47, 2010.

Ю. А. Щербяк, «Становлення та розвиток моніторингу якості вищої освіти України: історико-педагогічний аспект», Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Педагогіка, вип. 8, с. 57–68, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/brlyo Дата звернення: Квіт. 04, 2022.

Т. О. Лукіна, Становлення системи моніторингу освітньої галузі в Україні: проблеми та перспективи. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/brlyy Дата звернення: Квіт. 04, 2022.

Забезпечення якості освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/brlzh Дата звернення: Квіт. 04, 2022.

Е. Купцова, «Комплексный квалиметрический мониторинг в системе управления качеством подготовки студентов ВУЗа», дис. канд. наук. Москва, 2010.

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://naqa.gov.ua/ Дата звернення: Квіт. 04, 2022.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.