Освітні потреби керівника закладу загальної середньої освіти як індикатор розвитку професійної компетентності

Тетяна Лукіна

Анотація


У статті зроблено аналітичний огляд сучасних досліджень освітніх потреб керівників (лідерів) освітніх закладів, зокрема закладів загальної середньої освіти, у світі та в Україні. Обґрунтовано, що освітні потреби можуть слугувати своєрідним індикатором розвитку професійної компетентності керівника закладу освіти та мають бути покладені в основу змісту програм підвищення кваліфікації фахівців. Проведено аналіз змісту професійних стандартів керівників (лідерів) закладів освіти різних країн світу та України. Виявлено принципову схожість основних концептуальних підходів і структурних складових всіх стандартів професійної діяльності керівників освітніх установ. Обґрунтовано наявність деякої невідповідності у змісті стандарту професійної діяльності директорів закладів загальної середньої освіти в Україні переліку відповідних трудових функцій і професійних компетентностей, які є необхідними для вирішування низки питань (фінанси, комунікації тощо). Наведено узагальнені результати проведеного дослідження освітніх потреб директорів закладів середньої освіти щодо удосконалення навичок професійної діяльності з управління якістю освіти. Автор аналізує відмінності у розумінні керівником освітнього закладу місця і призначення (спрямованості) діяльності з управління якістю освіти в структурі його професійної діяльності; визначає основні пріоритети у формуванні керівниками освітніх установ своїх освітніх потреб та виявляє чинники мотивації директорів шкіл до саморозвитку. Доведено, що освітні потреби керівників закладів середньої освіти в основному віддзеркалюють сучасні суспільні та освітні трансформації, а також характеризують рівень професійного розвитку фахівця. З’ясовано, що найбільш затребувані керівниками освітніх установ освітні потреби зумовлені змінами їх функціональних повноважень у зв’язку з розширенням автономії закладу, підвищенням рівня відповідальності за результати функціонування закладу освіти та іншими процесами. Виявлені відмінності у формулюванні освітніх потреб даної категорії фахівців є наслідком наявних національних традицій розвитку освітніх систем, особливостей професійної підготовки директорів шкіл та чинних правових норм, зокрема щодо переліку посадових обов’язків і компетенцій, характеру відповідальності за результати діяльності закладу освіти тощо.


Ключові слова


освітні потреби; професійний розвиток; професійна компетентність; керівник (директор); заклад загальної середньої освіти; само оцінювання; лідерство; якість освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. М. Сергеєва, «Вектор розвитку освітньо-професійних потреб педагогічних працівників системи професійної (професійно-технічної) освіти», на Всеукр. наук.-практ. конф. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій, Глухів, 2021, с. 43–45. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/gg1Qbo Дата звернення: Квіт. 15, 2022.

З. В. Рябова, Г. В. Єльникова, «Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 80, № 6, с. 369–385, 2020. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202

Л. М. Петренко, «Стратегічні орієнтири професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти», Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки, вип. 13(42), с. 170–184, 2020. https://doi.org/10.32405/2218-7650-2020-13(42)-170-184

Huu Cuong Nguyen, «An Investigation of Professional Development among Educational Policy-Makers, Institutional Leaders and Teachers», Management in Education, № 33(1), 2018. [Online]. Available: https://is.gd/SuR192 Accessed on: April 15, 2022.

E. B. Goldring, C. Preston, and J. Huff, «Conceptualizing and evaluating professional development for school leaders», Paper Prepared for the Asian Leadership Roundtable Institute of Education. Hong Kong, 2010, 35 с. Online. Available: https://is.gd/KRrH4u Accessed on: April 15, 2022.

Nasib Tua Lumban Gaol, «School leadership in Indonesia: A systematic literature review», Educational Management Administration & Leadership. April, 2021. https://doi.org/10.1177/17411432211010811

Lokman Mohd Tahir, Mohammed Berhandden Musah, Mohd Fadzli Ali, Abdul Halim Abdullah, and Mohd Hilmi Hamzah, «Principals' views on continuing professional development programmes: Evidence from Malaysia», Educational management administration & leadership. February, 2021. https://doi.org/10.1177%2F1741143221988953

A. Meyer, E. Richter, A. Gronostaj, and D. Richter, «Professionalisierung von Schulleitungen am Beispiel der Werkstatt “Schule leiten” Evaluationsergebnisse einer Fortbildungsreihe für Schulleitungen zum Th ema Schulentwicklung», DDS-Die Deutsche Schule, 112, Jg., Heft 3, s. 277–295, 2020. https://doi.org/10.31244/dds.2020.03.03

A. Papaioannou, I. Papavassiliou-Alexiou, and S. Moutiaga, «Career resilience and self-efficacy of Greek primary school leaders in times of socioeconomic crisis», International Journal of Educational Management, vol. 36, no. 2, p. 164–178, 2022. https://doi.org/10.1108/IJEM-01-2021-0024

Heather Rintoul, Pam Bishop, «Principals and vice-principals: exploring the history of leading and managing public schools in Ontario, Canada», Journal of Educational Administration and History, 51:1, p. 15–26, 2019. https://doi.org/10.1080/00220620.2018.1513913

Esther Dominique Klein, Jasmin Schwanenberg, «Ready to lead school improvement? Perceived professional development needs of principals in Germany», Educational Management Administration & Leadership, ХХ(Х), р. 20–21, 2020. Online. Available: https://is.gd/My03l8 Accessed on: April 15, 2022.

С. Івашньова, «Освітні запити та потреби вчителів у контексті професійного розвитку», Науково-практичний, освітньо-популярний журнал, № 1/2, c. 32–34, 2018.

С. В. Архипова, «Освітні потреби дорослих», у Освіта дорослих, В. Г. Кремень, Ю. В. Ковбасюк, Ред. Київ, Україна: Основа, 2014, с. 283.

Т. О. Лукіна, «Освітні потреби слухача як основа формування змісту післядипломної освіти», на Всеукр. інтернет-конф. Актуальні проблеми університетської та професійної післядипломної освіти в кризових умовах. Київ, 2015, с. 64–65.

І. В. Каденко, А. С. Щетініна, «Феномен професійного розвитку в сучасному освітньому середовищі», Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школа, т. 2, № 67, с. 24–30, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cutt.ly/SGtq27m Дата звернення: Квіт. 15, 2022.

В. В. Рибалка, «Професійний розвиток», у Енциклопедія освіти, В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008, с. 733.

Т. О. Лукіна, «Якість освіти дорослих», у Освіта дорослих, В. Г. Кремень, Ю. В. Ковбасюк, Ред. Київ, Україна: Основа, 2014, с. 465.

Т. О. Лукіна, «Управління якістю освіти», у Енциклопедія освіти, В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юріном Інтер, 2008, с. 945–947.

Ontario leadership framework. Toronto, Ontario, 2013, 28 с. Online. Available: https://cutt.ly/oGtecqN Accessed on: April 15, 2022.

National Policy Board for Educational Administration. Professional Standards for Educational Leaders, 2015. Reston VA, USA. Online. Available: https://cutt.ly/SGteLKy Accessed on: April 15, 2022.

The General Teaching Council for Scotland. Standards for Leadership and Management. Glasgow, Scotland, 2012. Online. Available: https://cutt.ly/BGttfq5 Accessed on: April 15, 2022.

Australian Professional Standard for Principals and the Leadership Profiles. The Australian Institute for Teaching and School Leadership (AITSL). 2014. Online. Available: https://cutt.ly/cGttXNC Accessed on: April 15, 2022.

Department of Education. Gov. UK. National standards of excellence for headteachers: Departmental advice for headteachers, governing boards and aspiring headteachers. 2015. Online. Available: https://cutt.ly/tGtyNev Accessed on: April 15, 2022.

Department of Education. Gov. UK. Headteachers' standards: report of the review. 2020. Online. Available: https://cutt.ly/PGtuspV Accessed on: April 15, 2022.

L. Ingvarson, M. Anderson, P. Gronn, and A. Jackson, Standards for school leadership: A critical review of the literature. Teaching Australia, 2006, 154 с. Online. Available: https://cutt.ly/0Gtu5SS Accessed on: April 15, 2022.

F. Riveros, W. Wei, «Standards and competency frameworks for school administrators: Global, comparative and critical perspectives», Education Policy Analysis Archives, 27 (111), p. 275–330, 2019. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4988

Службени глаÑник РС. (2013, од 26, априла). Правилник «О Стандардима компетенциÑ?а директора уÑтанова образовања и ваÑпитања», броÑ? 38. [Online]. Available: https://cutt.ly/5Gtpo29 Accessed on: April 15, 2022.

J. Teodorovic, S. Sevkusic, V. Dzinovic, «Needs, problems and competencies of school principals in Serbia», Zbornik instituta za pedagoska istrazivanja, vol. 52, is. 2, p. 275–330, 2020. https://doi.org/10.2298/ZIPI2002275T

Міністерство економіки України. (2021, Верес. 17). Наказ № 568-21 «Про затвердження професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/u54KXS Дата звернення: Квіт. 15, 2022.

Т. О. Лукіна, «Моніторинг якості освіти як інформаційна основа управління освітою в Україні», у Педагогічна і психологічна науки в Україні. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2007, т. 2, с. 134–144. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/4131/ Дата звернення: Квіт. 15, 2022.

Т. О. Лукіна, «Управління якістю освіти як специфічний напрям професійної діяльності керівника закладу освіти», на І Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф. з міжнар. участю Мережа шкіл новаторства України: розвиток професійної компетентності керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників у контексті реалізації післядипломної освіти; М. О. Кириченко, Ред. Полтава, Україна: ПОІППО, вип. 1, с. 95–98, 2021, [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/bvdhy Дата звернення: Квіт. 15, 2022.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.