Сучасний стан управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти у світовій та вітчизняній практиці
Анотація
У статті встановлено, що інноваційне суспільство потребує нових ідей, нових способів навчання, впровадження національної ідеї, нових форм і методів управління розвитком творчого потенціалу вчителів. Тому саме розвиток творчого потенціалу вчителів прямо пропорційно залежить від удосконалення всієї освітньої системи, зокрема вирішення проблеми управління розвитком цього творчого потенціалу, також системи підвищення кваліфікації педагогів та вимог суспільства до рівня їх підготовки в умовах неформальної освіти. Тут прослідковується й тісний взаємозв’язок рівня розвитку економічного потенціалу країни та стану закладу загальної середньої освіти, його вимог до вчителя, професійної підготовки педагога з метою покращення, осучаснення викладання, відношення вчителя до самоосвіти й сучасних ціннісних орієнтирів Нової української школи (НУШ) взагалі. Якщо заглибитися в цей процес із підготовки сучасного вчителя за умови неформальної освіти, задуматися над проблемами управління його розвитком творчого потенціалу, що виникають у багатьох сучасних закладах освіти, то назріває закономірне актуальне запитання: «Яким шляхом прямувати, де знайти ту «золоту середину» у поєднанні управлінської (не)компетентності й творчої особистості вчителя?». Нині це вельми актуальне питання, бо реформування освітнього процесу потребує вчителя-дослідника, лідера як педагога нової формації, духовно розвиненої особистості, соціально зрілої, креативної, компетентної, яка професійно володіє всім арсеналом педагогічних засобів. Постійно прагне до самовдосконалення та саморозвитку, стимулюючи до цього як своїх колег, так і учнів. Високі вимоги до сучасного педагога обумовлено об’єктивними потребами суспільства, новими завданнями, які ставить перед нами всіма це ж суспільство. Тому відразу назрівають найактуальніші питання: як вийти на очікувані результати, що приносять суспільну користь, соціальну значущість та перспективи; у чому секрет креативної особистості, творчої величі, як розвинути в собі цю творчість і стати успішним; як управляти творчим потенціалом учителя з благом, без страждань і дискомфорту для обох?
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Б. Ананьєв, Людина як предмет пізнання. Москва, Россия, 1969.
Т. Гладка, «Стратегічні цілі освітньої політики США», Актуальні проблеми державного управління, вип. 2, с. 33–36, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/jvmMIv Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Современный социум в мире глобальних перемен: к 85-летию академіка Е. М. Бабосова, А. Н. Данилов, Ред. и др. Минск, Беларусь: Беларуская навука, 2016. [Электронный ресур]. Доступно: https://is.gd/WQorUB Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Адаптивне управління: міжгалузеві зв’язки, науково-прикладний аспект / Г. В. Єльникова, Т. А. Борова, З. В. Рябова та ін.; Г. В. Єльникової, Ред. Харків, Україна: Мачулін, 2017.
Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-ІХ «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/ktXjUE
Н. А. Карпенко, Психологія творчості. Львів, Україна: ЛьвДУВС, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/K753Ms Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Ю. В. Ковбасюк, К. О. Ващенко, Ю. П. Сурмін, Державна політика, Ю. В. Ковбасюк, Ред. та ін. Київ, Україна: НАДУ, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/oMjqGo ISBN 978-966-619-348-6 Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Верховна Рада України. (2010, Берез. 06). Конвенція № 995_g71 «Про права осіб з інвалідністю (Конвенція про права інвалідів)». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Vkf6Y1
Т. В. Короід, «Розвиток творчого потенціалу викладачів як вимога часу», на IІ Всеукр. наук.-методологіч. семінарі Позиціонування закладу освіти засобами новітніх технологій менеджменту. Київ-Бориспіль, 2020, с. 73–76. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/3suQA4 Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Т. В. Короід, «Школознавство як основи управління сучасною школою в умовах її реформування, на V Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору: теорія, методологія, практика. Луцьк, 2021, с. 215–219. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/1IVYV6 Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Джон П. Коттер, Ведущие перемены: почему усилия по трансформации проваливаются. Москва, Россия: Альпина Паблишер,1995.
Ш. Кохлан, Успіх для кожного. BBC. NEWS. Україна. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/rX2zqu Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Адаптивні процеси в національній системі освіти, на V Всеукр. наук. форумі; Г. В. Єльникова, Г. Ю. Кравченко, Л. О. Лузан, М. Л. Ростока, та З. В. Рябова, Ред. Харків: Мачулин, 2020, 111 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/btepe Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
М. К. Мамардашвили, Классический и неклассический идеалы рациональности. Москва, Россия, 2010.
Т. А. Махиня, «Освітній краудсорсинг як нова управлінська технологія. Адаптивні системи управління в освіті», на IV Всеукр. наук. форумі; Г. В. Єльникова, Г. Ю. Кравченко, Л. О. Лузан, М. Л. Ростока, та З. В. Рябова, Ред. Харків. Мачулин: ФОП Озеров Г.В., 2019, с. 80–84.
Т. А. Махиня, «Сутність та специфіка діяльності навчальних закладів у сфері зв’язків з громадськістю», Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка, № 3(5), 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/e1fuh1 Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
О. М. Отич, Нові вимоги до компетентностей керівників шкіл в Україні. Київ, КультурКонтактАвстрія, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/uQTtYm Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Кабінет Міністрів України. (2021, Серп. 04). Розпорядження «Про затвердження плану заходів на 2021 і 2022 роки з реалізації Національної стратегії ізстворення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/QI4P4C
Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/pOOPxt
Департамент освіти і науки виконавчого органу Київської міської Ради (Київської міської державної адміністрації). Протокол № 1, 2 від 15 та 18 вересня 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/qo5bBx Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Конкурсна комісія для проведення конкурсу на зайняття посад керівників закладів загальної середньої освіти Голосіївського, Дарницького, Деснянського, Дніпровського, Святошинського, Шевченківського районів м. Києва. Протокол № 3 від 25 серпня 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/G3ihd7; https://is.gd/F0jeb5; https://is.gd/McyQ3R Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Конкурсна комісія для проведення конкурсу на зайняття посад керівників закладів загальної середньої освіти Деснянського, Дніпровського району м. Києва. Протокол № 2 від 28 жовтня 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/gB0l5B Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Конкурсна комісія для проведення конкурсу на зайняття посад керівників закладів загальної середньої освіти Шевченківського району м. Києва. Протокол № 2 від 28 жовтня 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/tHAMXB Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Рейтинг ОЕСР із фінансової грамотності громадян. Smida. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/8ls3nZ Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Н. Д. Романенко, «Розвиток емоційного інтелекту керівника закладу освіти», на IІ Всеукр. наук.-методологіч. семінарі Позиціонування закладу освіти засобами новітніх технологій менеджменту. Київ-Бориспіль, 2020, с. 146–149. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/HSKAZZ Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Т. Є. Рожнова, «Значення наукових підходів в управлінні діяльності керівника закладу освіти», на IІ Всеукр. наук.-методологіч. семінарі Позиціонування закладу освіти засобами новітніх технологій менеджменту. Київ-Бориспіль, 2020, с. 144–146. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/HSKAZZ Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
С. Рубинштейн, Проблемы общей психологии. Москва, Россия: Педагогика, 1973.
З. В. Рябова, «Готовність керівника навчального закладу до маркетингового управління: кваліметричний аспект», на І Міжнар. наук.-практ. конф. викладачів і аспірантів Соціально-економічні та гуманітарні аспекти світових інноваційних трансформацій. Київ, 2016, 373 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/5uG78y Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Світові рейтинги університетів і шість українських вишів у ньому, BBS NEWS. Україна. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/SwBY4y Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Світові рейтинги закладів вищої освіти 2020–2021. Євро Освіта. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/bteqd Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
С. Сисоєва, Основи педагогічної творчості. Київ, Україна: Міленіум, 2006.
Т. М. Сорочан, Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика. Луганськ, Україна: Знання, 2005. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/bteqi Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Т. М. Сорочан, Розвиток професіоналізму управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної освіти. Луганськ, Україна: Знання, 2005.
Ð’. Б. СупÑн, Ð?ÑÑледовательÑкие универÑитеты СШÐ: механизм интеграции науки и образованиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: МагиÑÑ‚Ñ€, 2009. [Ðлектронный реÑурÑ]. ДоÑтупно: https://is.gd/uNuZ2G Дата зверненнÑ: Квіт. 06, 2022.
В. Б. Супян, «Наука и образование в США: главные приоритеты развития в экономике знаний», США и Канада: экономика, політика, культура, №6, с. 23–34, 2008.
В. Б. Супян, «От распада США спасла наука», Наука и технологии, 2010. [Электронный ресур]. Доступно: http://surl.li/bteqw Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
С. Шкарлет, Здобутки фахової перед вищої, вищої освіти та науки за 2021 рік. Міністерство освіти і науки України. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/bterp Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
А. Шлейхер, Використовуйте факти, щоб будувати кращі школи. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/bterz Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
The Global Competitiveness Report 2008–2009, in World Economic Forum, Index Prioritizing the Economic Policy Agenda. [Online]. Available: http://surl.li/btest Assessed on: Apr. 18, 2022.
Top 5 actions to take in education today. [Online]. Available: https://is.gd/0MVpw6 Assessed on: Apr. 18, 2022.
Новий закон про середню освіту: відповідаємо на неочевидні запитання. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/bteue Дата звернення: Квіт. 06, 2022.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.