Проблеми управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти в науковій літературі

Тетяна Короід

Анотація


У цій статті з’ясовується поняття «управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти». Встановлено, що саме розвиток творчого потенціалу вчителів прямо пропорційно залежить від удосконалення всієї освітньої системи, зокрема вирішення проблеми управління розвитком творчого потенціалу, також системи підвищення кваліфікації педагогів та вимог суспільства до рівня їх підготовки в умовах неформальної освіти. Якщо заглибитися в цей процес за умови неформальної освіти, задуматися над проблемами управління розвитком творчого потенціалу вчителя, що виникають у багатьох новітніх закладах освіти, то назріває наступне закономірне запитання: «Яким шляхом прямувати, де знайти ту «золоту середину» у поєднанні управлінської (не)компетентності й творчої особистості вчителя?». Нині це вельми актуальне питання, бо реформування освітнього процесу потребує вчителя-дослідника, лідера як педагога нової формації, духовно розвиненої особистості, соціально зрілої, креативної, компетентної, яка професійно володіє всім арсеналом педагогічних засобів. Прослідковуючи тісний взаємозв`язок рівня розвитку економічного потенціалу країни та стану закладу загальної середньої освіти, управління закладом, вимог до вчителя, професійної підготовки педагога з метою покращення, осучаснення викладання, виходимо на відношення вчителя до самоосвіти й сучасних ціннісних орієнтирів НУШ взагалі. Тому своєчасність дослідження зумовлена необхідністю вивчення теорії та практики, розробки моделі та впровадження досвіду управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти в контексті завдань, які розкрито не повною мірою, але актуальні та висувають перед ЗЗСО Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» тощо; визначається зростаючою роллю освіти, осучаснення її системи. Таким чином запровадження інноваційних і управлінських підходів у навчально-виховний процес ЗЗСО – то забезпечення визначального значення освіти для розвитку суспільства. Тим то особливо актуальним є формування теоретико-методологічних засад дослідження зростаючої ролі освіти, осучаснення її системи через адаптацію досвіду світових, європейських і пострадянських країн (зокрема Білорусі, Казахстану), аналізу напрямків, моделей, підходів та запровадження у навчально-виховний процес ЗЗСО України. Такий вплив сприятиме реформуванню системи освіти в Україні відповідно до європейських стандартів. Сподіваємося, що поступово, за допомогою громадської думки й обговорення, цей фактор окреслюватиме основні переваги, престижність професії педагогічного працівника, його професійну підготовку й соціальну підтримку.


Ключові слова


творчий потенціал; управління творчим потенціалом; неформальна освіта; результат; ресурси; грантові можливості.

Повний текст:

PDF

Посилання


Є. Березняк, «Директор школи і вчитель: етика взаємин», Освіта України, № 12/13, с. 14, 2000.

Л. О. Воронько, «Сучасний керівник у системі державної служби України: пошук оптимальної моделі», Державне управління: теорія та практика, № 2, с. 157–170, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixf

«Інформаційні технології у дошкільній освіті», у матеріалах конкурсу-захисту на кращу модель інформатизації закладу освіти «Шкільний інформаційний світ» у 2010 р. ДНЗ № 78 м. Харкова. Харків, 2010, 63 с.

В. А. Кан-Калик, Грамматика общения. Москва, Россия : Роспедагентство, 1995, 108 с.

О. І. Клепіков, І. Т. Кучерявий, Основи творчості особи: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. Київ, Україна : Вища шк., 1996, 295 с.

Т. В. Короід, «Сучасні напрями вдосконалення управління розвитком творчого потенціалу педагогів закладу загальної середньої освіти», Науковий Вісник УМО. Серія. Педагогіка: електронне наук.-практ. вид., № 5, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixg

Т. В. Короід, «Формуємо національний характер особистості», Методичний вісник. Маріуполь: наук.-метод. центр управління освіти міської ради Маріуполя, 2011, с. 35.

Т. В. Короід, «Школознавство як основи управління сучасною школою в умовах її реформування», на V Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю «Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору: теорія, методологія, практика», 11 листоп. 2021 р. Луцьк : КЗВО «Луцький пед. коледж» Волинської обл. ради, 2021, с. 215–219. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixh

В. Г. Кремень, «Український учитель відкритий до творчості», Освіта України, № 25, 26 черв., 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixj

О. Г. Кучерявий, Педагогіка: особистісно-розвивальні аспекти: навч. посібник. Київ, Україна : Наук. думка НАН України, 2011, 464 с.

Міністерство освіти і науки України. (2020, Берез. 04). Лист № 1/9-141 «Щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/affbv

В. Д. Лихвар, Розвиток художньо-творчого потенціалу молодших школярів у процесі образотворчої діяльності. Харків, Україна, 2003, с. 24.

С. Д. Максименко, В. О. Соловієнко, Загальна психологія: навч. посібник. Київ, Україна : МАУП, 2000, 256 с.

А. М. Матюшкин, Загадки одаренности. Москва, Россия, 1993, 321 с.

Верховна Рада Украни. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/aytvt

О. М. Отич, Л. К. Задорожна, З. В. Рябова, Л. М. Оліфіра та ін., Нові вимоги до компетентностей керівників шкіл в Україні: посібник. Київ-Одеса, 2018, 78 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixn

Кабінет Міністрів України. (2020, Верес. 30). Постанова № 898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/mfre

М. М. Поташник, Педагогическое творчество: проблемы развития и опыт: пособие для учителя. Киев, Украина, 1988, с. 5–60.

Проєкт Концепції розвитку освіти до 2025 р. Волинський нац. ун-т імені Лесі Українки. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixq

Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента України N 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/agrzj

С. Л. Рубинштейн, Основы общей психологии. Москва, Россия: Просвещение, 1946, 704 с.

Н. Рудічева, «Питання музично-естетичного виховання молоді у спадщині вітчизняних педагогів», Засоби навчання та науково-дослідницькі роботи: зб. наук. праць XНПУ, Вип. 23, с. 116, 2005.

Т. М. Сорочан, «Розвиток управлінських умінь керівників шкіл у системі післядипломної педагогічної освіти», Директор школи, ліцею, гімназії, № 35, с. 52–57, 2002. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixc

В. О. Сухомлинський, Вибрані твори. Київ, Україна: Рад. шк., 1976, Т. 1, 390 с.

В. О. Сухомлинский, Вибрані твори. Київ, Україна: Рад. шк., 1976, Т. 2, 670 с.

Г. М. Тимошко, «Організаційна культура керівника як субстрат розвитку позитивного іміджу загальноосвітнього навчального закладу», Інноваційний менеджмент у закладах освіти: на Всеукр. наук.-практ. конф., 21 берез. 2017 р. Житомир. держ. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Житомир : Вид-во ФО-П Левковець, 2017, 276 с., с. 23–31.

Г. М. Тимошко, «Теоретико-практичні засади управління розвитком творчого потенціалу педагогічного колективу», Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту імені Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки, Вип. 142, с. 175–181, 2017.

Ð?. Ярмакеев, «Развитие профеÑÑионально-ÑмыÑлового потенциала личноÑти будущого учителÑ», Педагогика, â„– 2, Ñ. 43–49, 2006.

Гранти для закладів загальної середньої та вищої освіти. Еразмус+. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixr

Грантові можливості для молодих викладачів та дослідників. Fulbright. Ukraine. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixs

Грантові можливості для студентів та випускників ВНЗ. Fulbright. Ukraine. Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixv

Конкурси на заміщення вакантних посад. Міністерство оборони України: офіційний сайт. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixx

Освіторія медіа. Освіторія» – онлайн-медіа про освіту та виховання дітей в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvitoria.media/


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.