Формування етичної культури майбутніх учителів у процесі професійної підготовки

Ольга Соболенко

Анотація


У статті висвітлено поняття «мораль», «моральність», «етика», «педагогічна етика». Незважаючи на плюралізм, розмежування та еклектизм сучасних педагогічних концепцій, у ВОЗ економічно розвинутих країн велика увага приділяється розвитку морально-етичних відносин між учасниками навчально-виховного процесу (викладач – студент, викладач – викладач, викладач – адміністрація закладу), права власності, запобігання та попередження расової, національної, етнічної, релігійної, вікової та гендерної дискримінації. Викладачі готуються на принципах рівноправності всіх народів та забезпечення діалогу їхніх культур, уміння долати конфліктні ситуації, формування толерантного ставлення до расових, етнічних та культурних відмінностей. Розвиток професійної етики викладача є міждисциплінарним процесом, який пронизує зміст усіх дисциплін навчального плану, методи і стратегії навчання та морально-етичні відносини між усіма учасниками освітнього процесу. Результати аналізу праць учених країн СНД, які досліджували проблему професійно-педагогічної етики, дозволяють стверджувати, що сучасна освіта стає сферою обслуговування, направляючи свої ресурси не на розвиток моральності особистості, а на розвиток формування успішного спеціаліста. У освіті не завжди звертають увагу на те, що виховання чеснот студентів має стимулювати те, що його добробут має збігатися з благополуччям інших, з ким він пов’язаний і взаємодіє. Моральна свідомість сучасної молоді при моделюванні світу орієнтується не на цінності буття, індивідуального людського існування, екзистенційні цінності, а на природні (матеріальні) блага, які є одним із критеріїв життєвого успіху. Натуральні блага можна і потрібно «конверувати» на етичну цінність. Таке «конвертація» стає можливою, коли суб’єкт готовий не тільки отримувати добро для себе, а й надавати його іншим. Вирішення цієї проблеми залежить від особистості викладача, який формує моральну свідомість студентів.


Ключові слова


мораль; моральність; етика; педагогічна етика; морально-етичні відносини.

Повний текст:

PDF

Посилання


М. Г. Тофтул, Етика: підручник для вузів. [Електронний ресурс]. – 2-ге вид., випр., допов. Київ, Україна: Академія, 2011, 440 с. Доступно: https://academia-pc.com.ua/product/259

В. А. Блюмкин, Этика и жизнь. Москва, Россия: Политиздат, 1987, 111 с.

A. B. Разин, Этика: учебник для вузов. – 3-е изд., перераб. Москва, Россия: Академ. проект, 2006, 624 с.

Ð?. Кант, СочинениÑ: в 6 Ñ‚. МоÑква, РоÑÑиÑ: МыÑль, 1965, Т. 4, ч. 1, 544 Ñ.

А. А. Гусейнов, Этика и мораль в современном мире», Этическая мысль: современные исследования. Москва, Россия: Прогресс-Традиция, 2009, с. 5–18.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ, Ірпінь, Україна: Перун, 2002, 1440 с.

Ожегов С. Ð?. Словарь руÑÑкого Ñзыка: около 53000 Ñлов. – Ð?зд. 5-е Ñтереотип. МоÑква, РоÑÑиÑ: ГоÑ. изд-во иноÑÑ‚Ñ€. и нац. Ñловарей, 1963, 900 Ñ.

Л. Ðœ. Митина, Ð. С. Ефимова, Ð?Ð½Ñ‚ÐµÐ»Ð»ÐµÐºÑ‚ÑƒÐ°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð³Ð¸Ð±ÐºÐ¾ÑÑ‚ÑŒ учителÑ: пÑихологичеÑкое Ñодержание, диагноÑтика, коррекциÑ: учеб. поÑобие. МоÑква, РоÑÑиÑ: МПСÐ? Флинта, 2003, 144 Ñ.

Этика деловых отношений: учеб. поÑобие Ð´Ð»Ñ Ð²ÑƒÐ·Ð¾Ð² / Ðœ. Ðœ. Крекова, Ð’. Ð’. СоколÑнÑкий; П. Ð. Златина, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?ÐФРÐ-Ðœ, 2004, 438 Ñ.

J. Annas, «Ethics and Morality», Encyclopedia of Ethics; L. C. Becker and Ch. B. Becker, Ed. By, Vol. I, N.Y. L., 2001.

М. Г. Тофтул, Етика: навч. посіб. Київ, Україна: Академвидав, 2006, 416 с.

Ð’. Ð?. БакштановÑкий, Ю. Ð’. Согомонов, «ПрофеÑÑÐ¸Ð¾Ð½Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñтика», ВедомоÑти; Ð’. Ð?. БакштановÑкого, Ð. Ð. Карнаухова, Ред. Тюмень: ÐÐ?Ð?ПЭ, Вып. 14: Ð­Ñ‚Ð¾Ñ Ñреднего клаÑÑа, Ñ. 154, 1999.

А. А. Гусейнов, А. А. Гусейнова, Этика: энциклопед. словарь; Р. Г. Апресяна, Ред. Москва, Россия: Гардарики, 2001, 671 с.

Г. Ðœ. КоджаÑпирова, Ð. Ю. КоджаÑпиров, Словарь по педагогике. МоÑква; РоÑтов н/Д, РоÑÑиÑ: Ð?зд. центр «Март», 2005, 448 Ñ.

Я. Ð. КоменÑкий, Ð?збранные педагогичеÑкие ÑочинениÑ: в 2 Ñ‚. МоÑква, РоÑÑиÑ: Педагогика, 1982, Т. 1, 656 Ñ.

Н. Б. Сопнєва, «Педагогічні умовні формування навчальної етичної діяльності майбутнього вчителя», дис. канд. наук: 13.00.04; Харківський держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2003, 196 с.

В. А. Малахов, Етика: курс лекцій: навч. посібник. – 4-те вид. Київ, Україна: Либідь, 2002, 384 с.

Г. М. Коджаспирова, Педагогика в схемах, таблицах и опорных конспектах. Москва, Россия: Айрис-пресс, 2008, 256 с.

І. В. Зайченко А. А. Каленський, Т. Ф. Мельничук, Етика викладача вищої школи: навч. посіб.; І. В. Зайченка, Ред. Київ, Україна: Компринт, 2013, 320 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.