Професійний розвиток науково-педагогічних працівників у контексті сучасних тенденцій модернізації системи вищої освіти України

Олена Отич

Анотація


Залежність інноваційного розвитку суспільства від якості вищої освіти актуалізує необхідність модернізації цієї системи та досягнення високого рівня її науково-педагогічного потенціалу. Результативність цього процесу залежить від професіоналізму науково-педагогічних працівників та ефективності функціонування інституційних систем їх професійного розвитку. Зазначені системи є динамічними цілісними множинами структурних підрозділів ЗВО, що мають різне підпорядкування, знаходяться між собою у ієрархічних зв’язках та взаємозалежності й взаємодіють з метою забезпечення організаційно-методичного, дидактичного та інформаційного супроводу професійного розвитку науково-педагогічних працівників як у межах ЗВО, так і у зовнішніх науково-освітніх системах. Усвідомлення викладачами вищої школи України принципової важливості професійного розвитку перетворює його сьогодні на мегатренд модернізації вищої освіти. Основні завдання професійного розвитку науково-педагогічних працівників відображені у державних законодавчих актах, галузевих нормативно-правових документах та інституційній організаційно-розпорядчій документації ЗВО: від загального бачення у статутах – до конкретизації у концепціях професійного розвитку науково-педагогічних працівників. Аналіз наукових джерел та сучасної освітньої практики засвідчує, що умовами професійного розвитку науково-педагогічних працівників є постійний рух до більш високих стандартів, підвищення якісного рівня наукової діяльності та покладання її результатів в основу своїх авторських освітніх програм, кадровий відбір науково-педагогічних працівників за критерієм досягнень, підвищення вимог до володіння ними англійською мовою, сприяння їх членству у міжнародних професійних спільнотах та асоціаціях, орієнтація професійного розвитку науково-педагогічних працівників на певний професійний стандарт (за наявності) і конкретні посадові обов’язки та перспективи їх розширення; застосування накопичувальної системи професійного розвитку науково-педагогічних працівників тощо. Реалізація цих умов сприятиме перетворенню науково-педагогічних працівників на агентів інноваційних суспільних змін, а університетів – на модераторів руху української спільноти до суспільства знань.


Ключові слова


науково-педагогічні працівники; професійний розвиток; модернізація; вища освіта; тенденції; інституційна система професійного розвитку науково-педагогічних працівників

Повний текст:

PDF

Посилання


Інститут вищої освіти НАПН України: офіц. сайт. Наука. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ihed.org.ua/science/

Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

Кабінет Міністрів України. (2013. Верес. 04). Розпорядження № 686-р. «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/246688428

Міністерство освіти і науки України. (2020, Київ). Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.reform.org.ua/proj_edu_strategy_2021-2031.pdf

World Intellectual Property Organization. Global innovation index. 2020. [Online]. Avaliable: https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/

Кабінет Міністрів України. (2015. Квіт. 29). Постанова № 266 «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text

Міністерство освіти і науки України. (2020, Київ.) Перехідна книга МОН за період з вересня 2019 по червень 2020. Київ, Україна. [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2020/06/26/book-2020-26-06.pdf

Верховна Рада України. (2019. Верес. 30). Указ Президента № 722/2019 «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text

QS Higher Education System Strength Rankings. World University Ranking. 2019. [Online]. Avaliable: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2019

U21. Ranking of National Higher Education Systems. 2019. [Online]. Avaliable: https://universitas21.com/network/u21-open-resources-and-publications/u21-rankings/u21-ranking-national-higher-education

QS. World University Rankings. 2019. [Online]. Avaliable: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/

World University Rankings. Times Higher Education. 2019. [Online]. Avaliable: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings

С. Калашнікова та ін. Результати загальнонаціонального опитування «Перспективи та потреби розвитку університетів України у процесі реформування вищої освіти у контексті європейської інтеграції». Київ, Україна: Ін-т вищої освіти НАПН України, 2019. с. 7.

В. Луговий, «Вища освіта України: проблеми якості», Освіта і суспільство, № 10, с. 9, 2020.

Національний університет «Києво-Могилянська Академія». Стратегія розвитку НаУКМА на 2015–2025 рр. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/dokumenty-naukma/doc_download/583-stratehiia-rozvytku-naukma-na-2015-2025-r-r

Національний університет «Києво-Могилянська Академія». Концепція освітньої діяльності НаУКМА. Статут Національного університету «Києво-Могилянська Академія». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/dokumenty-naukma/doc_download/1-statut-naukma

Національний університет «Києво-Могилянська Академія». Концепція професійного розвитку науково-педагогічних працівників НаУКМА. [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/dokumenty-naukma/doc_download/749-kontseptsiia-profesiinoho-rozvytku-naukovo-pedahohichnykh-ta-pedahohichnykh-pratsivnykiv-naukma

Національний університет біоресурсів і природокористування. Програма розвитку НУБіП до 2025 р. «Голосіївська ініціатива – 2025». [Електронний ресурс]. Доступно: https://nubip.edu.ua/node/3980

Univwersytet Pedagogicznіу im. Komisji Educacji Narodowej w Krakowie. Strategia Rozwoju Univwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Educacji Narodowej w Krakowie. [Online].

Avaliable: https://www.up.krakow.pl/uniwersytet/strategia-rozwoju

AOO Назарбаев университет. Стратегия НУ на 2018–2030 годы. [Электронный ресурс].

Доступно: https://nu.edu.kz/wp-content/uploads/2020/09/NU-Strategy_2030_RUS.pdf

AOO Назарбаев университет. Устав AOO «Назарбаев Университет». [Электронный ресурс].

Доступно: https://nu.edu.kz/wp-content/uploads/2020/09/1.-Ustav-AOO-Nazarbaev-Universitet-s-uchetom-izmenenij.pdf

Національний університет біоресурсів і природокористування. Положення про професійний розвиток науково-педагогічних працівників НУБіП. [Електронний ресурс].

Доступно: https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u284/polozhennya_profesiyniy_rozvitok_npp_dlya_saytu_arial.docx


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.