Критерії та показники розвитку професійної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи

Олена Білоножко

Анотація


У статті розглянуто комплексну діагностику професійної культури вчителів у системі методичної роботи. Репрезентовано діагностичний інструментарій педагогічного експерименту, до складу якого входять критерії, показники та рівні розвитку педагогічної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи. Діагностика відображає специфіку педагогічної культури вчителя як цілісного утворення, концентрацію, єдність та взаємозв’язок усіх структурних компонентів педагогічної культури вчителя, а саме: ціннісно-мотиваційного, когнітивно-праксеологічного, особистісно-творчого та рефлексивного. До компонентів педагогічної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи підібрано комплекс критеріїв, кожен з яких має свої показники. Критерієм ціннісно-мотиваційного компонента визначено ціннісні орієнтації та професійно-особистісну мотивацію. Когнітивно-праксеологічний компонент представлений такими критеріями: професійно-методична компетентність, професійно-методична майстерність вчителя. До критеріїв особистісно-творчого компоненту віднесено професійно значущі якості вчителя. Рефлексивний компонент розкривається крізь призму такого критерію: здатність до професійної рефлексії та саморозвитку. На основі здійсненого аналізу компонентів, змісту критеріїв і показників педагогічної культури обґрунтовано рівні педагогічної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи на етапі їх професійної діяльності. Розроблення і теоретичне обґрунтування чіткої системи діагностики професійної культури вчителів у системі методичної роботи створюють необхідні передумови для проведення експериментальних досліджень, зокрема, впровадження інноваційних технологій з метою розвитку педагогічної культури вчителів.


Ключові слова


діагностика; професійна культура вчителів ліцеїв; система методичної роботи; критерії; показники; рівні педагогічної культури.

Повний текст:

PDF

Посилання


Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. (2020, Груд. 23). Наказ № 2736, «Про затвердження Професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"» [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Міністерство освіти і науки України. (2010, Черв. 10). Наказ № 930, «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1255-10#Text

І. А. Зязюн, «Філософія педагогічної якості в системі неперервної освіти», Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. І. Франка, № 25, с. 13–18, 2005.

А. В. Келемен, «Психолого-педагогічні підходи до характеристики педагогічної культури як наукової категорії», Професійна освіта: методологія, теорія та технології, № 5, с. 102–111, 2017.

Т. С. Кравчинська, «Критерії професійного розвитку методистів районних методичних кабінетів у вимірі сучасного суспільства», Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: зб. наук. праць; редкол. Л. Б. Лук’янова (голова) [та ін.]; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. Київ; Ніжин: Вид. ПП Лисенко М. М., Вип. 1(12), с. 138–144, 2016.

Л. П. Пуховська, «Сучасні підходи до професіоналізму вчителя в різних освітніх системах: порівняльний аналіз», Шлях освіти, № 1, с. 20–25, 2001.

О. П. Цюняк, «Формування професійної культури майбутніх магістрів початкової освіти у вищих навчальних закладах», автореф. дис. канд. наук; НАПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Київ, 2015, 20 с.

В. М. Гриньова, «Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспекти)», автореф. дис. д-ра наук; Ін-т педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Київ, 2001, 45 с.

І. О. Пальшкова, «Формування професійно-педагогічної культури майбутнього вчителя початкової школи: практико-орієнтований підхід», автореф. дис. д-ра наук; Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2009, 45 с.

І. А. Княжева, Теоретико-методологічні засади розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін в умовах магістратури. Одеса, Україна: ФОП Бондаренко М. О., 2014, 328 с.

Н. В. Лаврентьєва, «Особливості формування методичного мислення майбутнього вчителя музики у процесі інструментально-виконавської підготовки», Педагогічна освіта: теорія і практика, № 17, с. 282–287, 2014.

Г. Ð?. Саранцев, «Учителю – в Ñовременное методичеÑкое мышление», Ðаука и школа, â„– 2, Ñ. 12–16, 2014.

І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. Педагогічна майстерність (3-тє вид.); І. А. Зязюна, Ред. Київ, Україна: СПД Богданова А. М., 2008, 376 с.

І. А. Зязюн, «Безсвідоме і творча інтуїція», Професійна освіта: педагогіка і психологія. Українсько-польський журн.; І. А. Зязюна, Т. Левовицького, Н. Ничкало, І. Вільш, Ред. Ченстохова-Київ: Вид-во Педагогічної Школи у Чехонстові, Вип. 4, с. 121–135, 2013.

О. О. Гаврилюк, «Формування комунікативної культури майбутніх учителів засобами поза аудиторної роботи», автореф. дис. канд. наук; Кіровоградський держ. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка. Кіровоград, 2007, 20 с.

О. М. Куцевол, «Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури», автореф. дис. д-ра наук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2007, 51 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.