Формування м’яких навичок у здобувачів освіти через застосування тренінгових технологій

Оксана Абрамова, Ольга Пуляк, Андрій Терещук

Анотація


Статтю присвячено актуальній проблемі підготовки здобувачів освіти та формуванню в майбутніх фахівців таких якостей, які затребувані роботодавцями й забезпечують їх конкурентоздатність, зокрема м’яких навичок (soft skills). Теоретичним підґрунтям дослідження стало вивчення вітчизняних та зарубіжних оглядів, де розглядаються найбільш затребувані роботодавцями на ринку праці навички працівника. Потреба в проведенні дослідження формування м’яких навичок у здобувачів освіти та розробленні відповідних навчально-методичних матеріалів для педагогів, знайшла відображення в участі авторів статті у експерименті регіонального рівня «Формування м’яких навичок (soft skills) майбутніх кваліфікованих робітників в освітньому середовищі закладу професійної (професійно-технічної) освіти», який здійснюється кафедрою професійної та вищої освіти Державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти», кафедрою теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка та іншими учасниками експерименту. В публікації представлено проміжні результати першого етапу експерименту: пошук шляхів врахування запитів роботодавців у підвищенні якості підготовки здобувачів освіти та формуванні в них м’яких навичок необхідних для успішного працевлаштування; розглянуто можливості застосування тренінгових технологій для навчання здобувачів освіти, за яких найбільше можливе формування м’яких навичок. В дослідженні запропоновано широко застосовувати тренінгові технології в освітньому процесі, що сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу та поряд із цим формуванню м’яких навичок у здобувачів освіти. Досліджено моделювання занять за циклічною моделлю навчання Д. Колба, особливості організації тренінгів за цією моделлю та їх структуру. Авторами апробовано дану модель проведенні тренінгів для засвоєння програмних результатів навчання, забезпечення формування загальних і фахових компетентностей, м’яких навичок здобувачів освіти в офлайн та онлайн форматах.


Ключові слова


soft skills; м’які навички; роботодавці; тренінгові технології; структура тренінгу; онлайн навчання; офлайн навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. М. Сергеєва, «Конкурентоздатний випускник – нова філософія закладу професійної освіти», на Всеукр. наук.-практ. конф. «Підготовка конкурентоздатних фахівців: виклики сучасності». Кривий Ріг, Т. І, с. 199–203, 2018.

Л. М. Сергеєва, «Професійне орієнтування: сучасний погляд та перспективи змін», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», Вип. 17(46), с. 146–160, 2021.

С. А. Наход, «Значущість "Soft skills" для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5, «Педагогічні науки: реалії та перспективи», Вип. 63, с. 131–135, 2018.

К. О. Коваль, «Розвиток "Soft skills" у студентів – один з важливих чинників працевлаштування», Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 2, с. 162–167, 2015.

The surprising thing Google learned about its employees – and what it means for today’s students. Democracy Dies in Darkness. [Online]. Available: https://www.washingtonpost.com/news/answer-sheet/wp/2017/12/20/the-surprising-thing-google-learned-about-its-employees-and-what-it-means-for-todays-students/

The Soft Skills Disconnect. National soft skills association. [Online]. Available: https://www.nationalsoftskills.org/the-soft-skills-disconnect/

Stop wasting money, stop ignoring soft skills training. Cornerstone OnDemand Blog. [Online].

Available: https://www.cornerstoneondemand.com.br/blog/learning/workforce-learning-and-development/stop-wasting-money-stop-ignoring-soft-skills-training

LinkedIn’s 2020 Grad’s Guide to Getting Hired. LinkedIn Offiсial Blog. [Online]. Available: https://blog.linkedin.com/2020/may/june/2/linkedins-2020-grad-s-guide-to-getting-hired

Навички для успішної кар’єри: курс для здобувачів освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Київ, Україна, 2020, 300 с. [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/2021/02/24/Metodychni%20materialy%20kursu%20Navychky%20dlya%20uspishnoyi%20karyery_02_24.pdf

Л. Абрамова, О. Пуляк, «Розвиток Soft skills студентів у процесі вивчення дисципліни "Управління персоналом"», Наукові записки молодих учених, № 6, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1791

О. І. Пометун, Л. В. Пироженко, Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод посіб. Київ, Україна: Вид-во А.С.К., 2004, 192 с.

О. В. Абрамова, О. В. Онуфрак, «Проектування освітнього процесу технологічної підготовки старшокласників засобами індивідуалізації», Наукові записки, серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, Вип. 183, с. 50–55, 2019.

O. Demchenko, T. Koval, M. Vatso, Y. Lymar, I. Turchyna, «Развитие рефлексивного компонента готовности будущих педагогов к работе с одаренными детьми во время тренинговых занятий», Society. Integration. Education: Proceedings of the International Scientific Conference, Vol. I, may 22th-23th, рр. 119–132, 2020.

D. A. Kolb, «Experiential learning theory and the learning style inventory: A reply to Freedman and Stumpf», Academy of Management Review, 6 (2), рр. 289–296, 1981.

Н. М. Гаращенко, «Когнітивність організації та її оцінка», Ефективна економіка, № 6, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=230

D. A. Kolb, R. Fry, «Toward an Applied Theory of Experiential Learning», Theories of Group Process; In C. Cooper (Ed.). London: John Wiley, 1975, рр. 33–57.

О. Пуляк, О. Абрамова, «Викладачки завершили стажування за програмою "Школа інформування та комунікації"», Центральноукраїнський держ. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка; Факультет математики, природничих наук та технологій. [Електронний ресурс].

Доступно: https://phm.cuspu.edu.ua/facultet/novini/2235-vykladachky-zavershyly-stazhuvannia-za-prohramoiu-shkola-informuvannia-ta-komunikatsii.html

О. В. Даниско, «Педагогічні аспекти використання навчальної аналітики як інструменту моніторингу успішності та підвищення якості професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в умовах змішаного навчання», Витоки педагогічної майстерності, Вип. 25, с. 66–76, 2020.

Т. П. Несторенко, «"Економіка суперзірок": можливості та загрози для сфери освіти», Український журнал прикладної економіки, Т. 7, № 2, с. 8–15, 2020.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.