Якість сучасної природничої освіти та підготовка вчителя до підвищення її показників

Галина Юзбашева

Анотація


У статті висвітлюється поняття «якість природнича освіта» через формування компетентнісного потенціалу освітньої галузі «Природнича освіта» та підготовка вчителя до удосконалення її показників. Новий філософський підхід до освітнього процесу обумовлено переходом від особистісно орієнтованого до компетентнісно орієнтованого навчання. Такий стратегічний напрям зможе змінити результати навчання української національної освіти. Наголошено, що сьогодні потрібна суспільству мобільна конкурентноспроможня людина, яка може критично мислити, аналізувати, проєктувати, здатна до самонавчання, саморозвитку, самовдосконалення. Для вирішення проблем варто долучати молодь до вивчення природничих дисциплін. Якість природничої освіти розглядається у відповідності системи освіти з вимогами соціальних норм, державного стандарту освіти. Звернуто увагу, що Державний стандарт базової середньої освіти розкриває такі функції як: стратегічну, нормативну, координаційну, контролюючу, синтезуючу, інформаційну. Кожна функція характеризується відповідним напрямом діяльності. Новий підхід до зміст навчання, вимоги до результатів навчання, оцінювання навчальних досягнень відповідають освітнім потребам здобувача освіти. Підвищення якості освітнього процесу розглядається через мотивацію здобувача освіти до оволодіння природничими предметами, формування ключових компетентностей, підвищення навчально-пізнавальної активності учнів, розвиток власного наукового мислення, збільшення самостійної роботи. Акцентовано, що якість освіти забезпечують чинники, які відповідають за професійну підготовку вчителя, навчальні освітні програми предметів природничих дисциплін, застосування ІТ навчання, контрольно-оцінна діяльність та ін. Кожний чинник з інформаційно-технічним забезпеченням впливає на процес розвиток особистості. Наведено результати підвищення якості освіти у старшій школі в різних країнах світу, що підкреслює актуальність даної проблеми не тільки для України. Анкетування показало, що вчителям проблемно підбирати педагогічні технології, методи, форми роботи для формування ключових компетентностей здобувачів освіти. Педагогам рекомендовано для формування ключових компетентностей використовувати дидактичні засоби навчання (види діяльності, методи, технології, форми роботи та ін.). Зроблено висновок, що якість освіти розглядається через процес формування ключових і предметних компетентностей є доцільним, а набутий в Україні досвід створення та використання курсів підвищення кваліфікації для вчителів потребує постійного оновлення і доповнення новими інформаційно-комунікативними та цифровими ресурсами. Зміст навчання, методика природничих дисциплін, форми роботи, володіння педагогічними технологіями постійно корегується і змінюється на курсах підвищення кваліфікації для вчителів з урахуванням вимог та умов сьогодення. Дослідження знаходиться в постійному пошуку та оновлені.


Ключові слова


якість природничої освіти; чинники якості освіти; умови формування компетентностей; компетентнісний підхід; компетентнісно-орієнтоване навчання; вимоги до вибору методів, форм, засобів навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, В. В. Грубінко, Основні засади розвитку вищої освіти України. Тернопіль, Україна: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006, Ч. ІІІ, 181 с.

В. В. Супрун, Акредитація навчальних закладів як механізм державного регулювання освітньої діяльності в Україні. Миколаїв, Україна: Вид-во НаУКМА, 2001, 346 с.

А. І. Бойко, «Конкурентоспроможність освіти як показник її ефективності та якості», Вища освіта України, № 3, с. 16–21, 2008.

Р. О. Гришкова, «Європейський вимір якості вітчизняної освіти», Наукові праці. Педагогіка, Т. 215, Вип. 203, с. 7–10, 2013.

В. Д. Шарко, І. В. Коробова, Т. Л. Гончаренко, Нові технології в шкільній і вузівській дидактиці фізики: монографія. Херсон, Україна: Вид-во Олді-Плюс, 2015, 273 с.

Ð’. Д. Шарко, «Підготовка вчителів до компетентніÑно-орієнтованого навчаннÑ: технологічний аÑпект», Ðаучные труды SWorld. Ð?ваново, РоÑÑиÑ: Ðаучный мир, Т. 10, Вып. 2(39), Ñ. 43–48, 2015.

Г. С. Юзбашева, Диференційоване навчання хімії в шкільній освіті України: монографія. Херсон, Україна: Айлант, 2017, 380 с.

О. І. Ляшенко, «Якість освіти як чинник розвитку української школи», Збірник наукових праць Уманського держ. пед. ун-ту, Ч. 4, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2012_4_31


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.