Розвиток правової культури педагогічних працівників центрів професійно-технічної освіти державної служби зайнятості, як педагогічна проблема
Анотація
У статті проаналізовано стан висвітлення проблеми розвитку правової культури педагогічних працівників центрів професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості у педагогічній літературі. На основі аналізу педагогічної теорії та практики уточнено поняття «культура», «правова культура педагога», яка виявляється в ступені свободи поведінки особистості, її соціальної активності, взаємної відповідальності держави та особистості, які позитивно впливають на соціальний розвиток і підтримують самі умови життя суспільства. Встановлено, що у контексті професійної діяльності конкретної особи правова культура проявляється не лише як володіння знаннями для розуміння права, а й як дії, що забезпечують свідоме виконання вимог закону у просторі тих функцій, визначених професія. Досліджено, що професійної діяльності педагога розглядається низкою науковців крізь призму структурно-функціонального, професіографічного, культурологічного та компетентнісного підходів. Аргументовано, авторське бачення понять «правова культура педагогічних працівників центрів професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості», яке являє собою складну, багатогранну систему знань, соціально-значущих ціннісних орієнтирів, регуляторів суспільного життя, що забезпечують ефективне використання в професійній діяльності педагога нормативно-правових актів для вирішення його професійних завдань. Обґрунтовано, що професійно-правова культура педагога ‒ це глибоке і всебічне знання законів і нормативних актів, джерел права, на які він повинен спиратися, створення освітнього середовища, розуміння принципів права учасники педагогічного процесу та способи правового регулювання своїх відносин, професійне ставлення до права та практика його застосування у освітньому процесі в суворій відповідності з правовими чи адміністративними принципами законності, тобто високий ступінь власності закону на конкретну професійна педагогічна практика. З’ясовано, що основними компонентами правової культури педагога є: імперативно-пізнавальний компонент, діяльнісно-поведінковий компонент, ціннісно-орієнтований компонент.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1 В. А. Адольф, Профессиональная компетентность современного учителя: монография. Красноярск, Россия, 2014, с. 10–18.
2 А. П. Акимова, «О характере профессиональных умений в деятельности педагогов», Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы, Вып. 1, с. 115–119, 2013.
3 Н. В. Белякова, «Профессиональная мобильность педагогических кадров как показатель их успешности в условиях перехода на стандарты нового поколения», сб. материалов ежегод. Международ. науч.-практ. конф. «Воспитание и обучение детей младшего возраста», № 2, с. 42–46, 2013.
4 А. Вітченко, «Проектування професіограми викладача вищої школи для системи неперервної педагогічної освіти», зб. наук. праць Військового ін-ту Київського нац. ун-ту імені Тараса Шевченка, № 55, с. 174–180, 2017.
ï›5ï Б. С. ГершунÑкий, ФилоÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð´Ð»Ñ XXI века. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?нтерДиалект+, 1997, 697 Ñ.
6 С. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна, 1997, 376 с.
7 О. В. Дубініна, «Інформаційна культура керівника як чинник вдосконалення управління навчальним закладом», Theory and methods of educational management, № 1(17), 2016. Електронний ресурс. Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v17_16/8_dubinina.pdf
8 С. В. Іванова, «Розвиток професійної компетентності вчителів біології у закладах післядипломної освіти», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Умань, 2012, 20 с.
ï›9ï Ð’. Ð?. КаминÑкаÑ, Ð. Ð . Ратинов, «ПравоÑознание как Ñлемент правовой культуры», ÐŸÑ€Ð°Ð²Ð¾Ð²Ð°Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð° и вопроÑÑ‹ правового воÑпитаниÑ: Ñб. науч. трудов. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Ð’ÑеÑоюз. ин-та по изучению причин и разраб. мер Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÑƒÐ¿Ñ€ÐµÐ¶Ð´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¿Ñ€ÐµÑтупноÑти, Ñ. 39–67, 1974.
10 А. Г. Кислов, Е. М. Кропанева, «О роли образования в процессе реализации права на достойное человеческое существование», Образование и наука, № 5(94), с. 3–24, 2012.
11 Н. В. Кузьмина, Понятие педагогической системы и критерии ее оценки. Москва, Россия, 2012, с. 11–12.
12 Верховна Рада України (1996, Черв. 28). Конституція України. Електроний ресурс. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text
ï›13ï Ð’. Ð. СлаÑтенин, Ð?. Ф. Ð?Ñаев, Е. Ð. ШиÑнов и др., Педагогика: учеб. поÑобие Ð´Ð»Ñ Ñтуд. выÑш. пед. учеб. заведений; Ð’. Ð. СлаÑтенин, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: ÐкадемиÑ, 2013, 576 Ñ.
ï›14ï ФилоÑофÑкий Ñловарь / Ð. Ð?. Ðбрамов и др.; Ð?. Т. Фролов, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: РеÑпублика, 2001, 719 Ñ.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.