Структурно-функціональна модель організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників у закладі післядипломної педагогічної освіти в умовах пандемії
Анотація
Дану статтю присвячено розкриттю однієї з актуальних соціально значущих проблем сучасної освіти в умовах пандемії – організації підвищення кваліфікації педагогів у закладі післядипломної педагогічної освіти. На основі здійсненого аналізу відповідних наукових досліджень і публікацій обґрунтовано та описано структурні і функціональні компоненти моделі реалізації підвищення кваліфікації педагогів за дистанційною формою навчання у синхронному та асинхронному режимах. Зокрема, уточнено такі структурні компоненти, як цільовий, змістовий, процесуальний, діагностичний, результативний. Описані організаційний, комунікаційний, навчальний, моніторинговий функціональні компоненти; а також основні етапи здійснення підвищення кваліфікації педагогів за пропонованою моделлю: аналітично-плановий, організаційно-виконавчий, контрольно-корекційний. Визначено відповідні організаційно-педагогічні умови: готовність науково-педагогічних та педагогічних працівників закладів освіти до підвищення кваліфікації за дистанційною формою навчання; наявність відповідного матеріально-технічного забезпечення; розвиток інформаційно-освітнього середовища закладу післядипломної педагогічної освіти відповідно до потреб здійснення фахового підвищення кваліфікації за дистанційною формую навчання у синхронному та асинхронному режимах. Наведено цифровий інструментарій освітньої взаємодії учасників процесу підвищення кваліфікації, що включає: програмні застосування реалізації дистанційної комунікації, підготовки електронних освітніх ресурсів; системи управління навчальною діяльністю; інформаційна система моніторингу процесу підвищення кваліфікації педагогів у закладі післядипломної педагогічної освіти тощо. Обґрунтовано, що організація підвищення кваліфікації у закладі післядипломної педагогічної освіти відповідно до описаних компонентів пропонованої моделі дозволяє забезпечити розвиток відповідних складових професійної компетентності педагогічних працівників в умовах пандемії. Подальші дослідження означеної проблеми можуть стосуватися визначення критеріїв та показників добору відповідних цифрових інструментів взаємодії учасників підвищення кваліфікації за дистанційною формою навчання у синхронному режимі.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Кабінет Міністрів України. (2020, Берез. 11). Постанова № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zapobigannya-poshim110320rennyu-na-teritoriyi-ukrayini-koronavirusu-covid-19
Кабінет Міністрів України. (2020, Квіт. 08). Постанова № 262 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/
npas/pro-vnesennya-zmin-do-postanovi-ka-a262
Міністерство освіти і науки України. (2020, Берез. 16). Наказ № 406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу COVID-19». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19
Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/1556-18/page5#Text
Кабінет міністрів України. (2019, Серп. 19). Постанова № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text
В. Ю. Биков та ін., Технологія створення дистанційного курсу: навч. посібник. Київ, Україна: Міленіум, 2008.
K. Harting, M. Erthal, «History of distance learning», Information Technology, Learning, and Performance Journal, Vol 23, no. 1, p. 35–44, 2005.
J. Owens, L. Hardcastle and B. Richardson, «Learning from a distance: the experience of remote students», Journal of distance education, Vol. 23, no. 3, p. 53–74, 2009. [Online]. Available: http://dro.deakin.edu.au/view/DU:30021696
В. Ю. Биков, «Дистанційна освіта: актуальність, особливості і принципи побудови, шляхи розвитку та сфера застосування», Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології: кол. монографія. Київ, Україна: Атіка, 2005, с. 77–92.
Е. С. Полат, «Понятийный аппарат дистанционного обучения», Вопросы интернет образования. [Електронний ресурс]. Доступно: http://vio.uchim.info/Vio_19/cd_site/articles/art_1_21.htm
D. R. Garrison, «Theoretical challenges for distance education in the 21st century: A shift from structural to transactional issues», International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol. 1, no. 1, 2000. [Online]. Available: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2
T. Anderson, «Modes of Interaction in Distance Education: Recent Developments and Research Questions», Handbook of Distance Education, p. 129–144, 2003.
A. (Tony) Bates, Technology, e-learning and Distance Education. London: Routledge, 2005.
Кабінет Міністрів України. (2018, Січ. 17). Розпорядження № 67-р «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/67-2018-%D1%80#Text
Міністерство освіти і науки України. (2013, Квіт. 25). Наказ № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
R. North, Chr. Vitto, G. Hickam, S. Santen,»Remote Learning in the Time of COVID-19», AEM Educ Train, Vol. 4, no. 3, p. 280–283, 2020. [Online]. Available: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/aet2.10483
H. Morgan, «Best Practices for Implementing Remote Learning during a Pandemic», The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, Vol. 93, no. 3, p. 135–141, 2020. [Online]. Available: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00098655.2020.1751480
E. W. Kelley, «Reflections on Three Different High School Chemistry Lab Formats during COVID-19 Remote Learning», Journal of Chemical Education, Vol. 97, no. 9, p. 2606–2616, 2020. [Online]. Available: https://pubs.acs.org/
doi/abs/10.1021/acs.jchemed.0c00814
R. Horita, A. Nishio, M. Yamamoto, «The effect of remote learning on the mental health of first year university students in Japan», Psychiatry Research, Vol. 295, 2021. [Online]. Available: https://www.
sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165178120332224
Christine Greenhow, and Rebecca Reynolds, «What are the pedagogical advantages of online learning, compared to in-person classroom learning?» Quotes from Experts: COVID-19 and Extended Online Learning. [Online]. Available: https://www.sciline.org/covid-19/quotes-online-learning/#toc
О. Спірін, К. Колос, О. Дем’янчук, О. Ковальчук, П. Грабовський, «Система Moodle як засіб масового дистанційного навчання учнів на карантині», на Професійний розвиток фахівців в умовах цифровізації суспільства: сучасні тренди. Київ, 2020, с. 140–147. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/724581/
Л. Б. Лук’янова, «Акмеологічний ресурс андрагогічної моделі навчання», Проблеми освіти: зб. наук. праць, Вип. 84, с. 31–36, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/18170/
/%D0%BB%D1%83%D0%BA%D1%8C%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
П. П. Грабовський, «Розвиток інформаційної компетентності вчителів природничо-математичних предметів у системі післядипломної педагогічної освіти», дис. канд. наук; ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Київ, 2016.
А. Смирнов, Р. Смирнова, «Статистическая обработка анкет, содержащих бальные шкалы», Резервы интенсификации учебно-воспитательного процесса педвуза: межвуз. сб. науч. трудов. Кострома, 1990, с. 117–121.
Ð’. Черепанов, ОÑновы педагогичеÑкой ÑкÑпертизы: учеб. поÑобие. Ð?жевÑк, РоÑÑиÑ: Ð?жГТУ, 2006.
Л. Д. Ярощук, Інтелектуальні системи управління: курс лекцій. Київ, Україна: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017.
А. Н. Дахин, «Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и неопределенность», Педагогика, № 4, с. 21–26, 2003.
Н. Копняк та ін., Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища: монографія. Київ, Україна: ЦП Компринт, 2015.
Міністерство цифрової трансформації України. (2021, Берез. 30). Опис рамки цифрової компетентності для громадян України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/
mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%
D0%A6%D0%9A.pdf
П. П. Грабовський, «Проєктування інформаційної системи моніторингу процесу підвищення кваліфікації педагогів», Інформаційні технології та засоби навчання, Т. 73, № 5, с. 206–218, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2983
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.