Авторська концептуальна модель формування професійних якостей майбутнього соціолога у процесі контекстного навчання

Ірина Марчук

Анотація


У статті досліджено проблему формування професійних якостей майбутнього соціолога у процесі контекстного навчання. Узагальнено та систематизовано досвід професійної підготовки майбутнього соціолога у вітчизняній та зарубіжних системах вищої освіти. Визначено поняття та систему професійних якостей майбутнього соціолога. Під професійними якостями соціолога розуміється сукупність діалектично взаємопов’язаних властивостей особистості як суб’єкта професійної діяльності, затребуваних вимогами суспільства до фахівців даної професії, сформованих завдяки особистісної власної активності на основі біопсихологічних властивостей. Професійні якості соціолога впливають на ефективність професійної діяльності та визначаються стійкістю (а не ситуативністю актуалізації), суттєвістю, кінцевістю (тобто їх не можна розкласти на інші властивості) й спостережливістю (рівень їх розвитку може бути продіагностований, досліджений). З огляду на провідні сфери професійної самореалізації майбутнього соціолога у дослідженні запропоновано та обґрунтовано систему професійних якостей, складовими якої є: інтелектуальні (дослідницькі та прогностичні) якості; комунікативні (перцептивні, інтеракційні, інформаційно-мовленнєві) якості; фахові (професійна спрямованість, діловитість, професійна усталеність) якості; творчі та морально-етичні якості. Обґрунтовано й експериментально апробовано авторську концептуальну модель та організаційно-педагогічні умови формування. професійних якостей майбутнього соціолога у процесі контекстного навчання.


Ключові слова


професійна підготовка; професійні якості; формування професійних якостей майбутнього соціолога; контекстне навчання; авторська концептуальна модель

Повний текст:

PDF

Посилання


М. Буланова, «Социологическое образование в объединенной высшей школе – университете г. Касселя (Германия)», Социально-политический журн., № 3, с. 43–51, 2001.

O. Гура, «Педагогічні умови формування професійних комунікативних якостей соціального педагога», дис. канд. наук. Харків, 2000.

А. Леонтьев, Деятельность. Сознание. Личность. Москва, Россия: Политиздат, 1977, 256 с.

К. Платонов, Система психологии и теория отражения. Москва, Россия: Наука, 1982, 198 с.

В. Сластёнин, Формирование социально-активной личности учителя в системе высшего педагогического образования. Москва, Россия: Наука, 1980, 340 с.

В. Шадриков, Психология деятельности и способностей человека. Москва, Россия: Логос, 1996, 320 с.

З. Курлянд, «Формирование и развитие профессиональной устойчивости учителя», дис. д-ра наук. Одесса, 1992.

В. Радул, «Становлення соціальної зрілості молодого вчителя (теорія та практика», дис. д-ра наук. Київ, 1998.

М. Ткаченко, Розвиток професійно значущих якостей майбутніх педагогів: технологічний підхід. Одеса, Україна: ОЮІ ХНУВС, 2006, 186 с.

С. Харченко, Социальная работа: история, теория и практика. Луганск, Украина: Альма матер, 2002, 240 с.

Р. Хмелюк, «Профотбор и первоначальная профессиональная подготовка будущего учителя», дис. д-ра наук. Ленинград, 1974.

Т. І. Сущенко, «Педагогізація управління професійною підготовкою освітян з позицій планетарного мислення», Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, Вип. 6, № 59, с. 365–372, 2010.

Н. Талызина, Пути разработки профиля специалиста. Москва, Россия: Прогрес, 1997, 196 с.

Р. Цокур, Формування потенціалу професійного саморозвитку в майбутніх викладачів вищої школи у процесі магістерської підготовки. Одеса, Україна, 2004, 120 с.

А. Вербицкий, Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. Москва, Россия: Высш. шк., 1991, 215 с.

А. Картёжникова, «Контекстный подход к обучению математике как средство развития профессионально значимых качеств будущих экономистов-менеджеров», дис. канд. наук. Омск, 2005.

N. Gilbert, Simulation for the Social Scientist. London, UK, 1999, 340 p.

Л. Н. Голубенко, Л. Г. Таланова, О. С. Цокур, Профессиональная педагогика. Одесса, Украина, 1997, 230 с.

І. Зязюн, Гуманістична парадигма в освіті. Київ, Україна, 1996, 290 с.

М. Князев, «Формирование профессионально важных качеств в процессе подготовки к производственной деятельности», Вестник Ярославского ун-та, Вып. 2, с. 87–102, 1972.

Т. Зуйкова, «Модернизация высшего социологического образования управленческий аспект)», дис. канд. наук. Москва, 2005.

В. Николаевский, «Тенденции развития высшего образования и система оценки качества подготовки специалистов в вузе», Вестник Харьковского нац. ун-та им. В. Н. Каразина, Вып. 492, с. 35–39, 2000.

Н. Победа, Социотехнические аспекты современного социологического образования в Украине. Харьков, Украина, 1995, 170 с.

В. Подшивалкина, Социотехнические аспекты моделирования профессиональной карьеры. Одесса, Украина, 1995, 210 с.

I. П. Марчук, «Аналіз зарубіжного та вітчизняного досвіду становлення й розвитку професійної соціологічної освіти», Науковий вісник ПДПУ ім. К. Д. Ушинського. Одеса, Україна: ПДПУ ім. К. Д. Ушинського, № 12, с. 55–60, 2008.

І. П. Марчук, Формування професійних якостей майбутнього фахівця у процесі контекстного навчання. Одеса, Україна, 2008, 40 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.