Особливості впровадження змішаного навчання у підготовці майбутніх менеджерів

Оксана Дубініна, Тетяна Бурлаєнко, Віктор Добровольський

Анотація


У статті здійснено аналіз теоретичних аспектів особливостей впровадження змішаного навчання у підготовці майбутніх менеджерів; уточнено зміст понять «змішане навчання» в контексті окресленої проблеми; визначено переваги та недоліки застосування моделей змішаного навчання у підготовці майбутніх менеджерів. Встановлено, що змішане навчання (blended learning) ‒ це інтеграція онлайн-навчання з традиційним навчанням, яка структурується в освітню концепцію, в межах якої здобувач освіти отримує знання самостійно (онлайн), та за допомогою викладача, який виступає у ролі фасилітатора (офлайн). З’ясовано, що у підготовці майбутніх менеджерів за змішаною формою навчання можливе використання такої його форми, як Microlearning. Обґрунтовано, що Microlearning (мікролернінг або мікронавчання) відноситься до вивчення окремих, невеликих розділів, або короткострокового навчання, освіти і підготовки кадрів. Найчастіше цей термін використовується в області електронного навчання і суміжних областях, як принципово нова парадигма процесів навчання в опосередкованих середовищах на мікрорівнях. Окреслено, що серед основних моделей змішаного навчання виділяють такі: ротаційна модель, обличчя до обличчя, самостійного змішування, віртуального збагачення, гнучка модель. Встановлено, що у процесі реалізації змішаного навчання при підготовці майбутніх менеджерів слід постійно здійснювати з учасниками освітнього процесу зворотній зв'язок (фідбек). Серед основних форм фідбеку нами виділено такі: використання власного сайту викладача; застосування мобільних додатків (Trello, Planiro, MeisterTask, Planner, Kaiten, Taskify); використання різних програм та платформ відеотелефонії (Zoom, Skype, Big blue button (BBB), Discord); застосування Web-сервісів, наприклад Classroom, Microsoft Teams, Cisco WebEx, Сlass Dojo, Classtime. Аргументовано, що під час реалізації моделі «віртуального збагачення» у підготовці майбутніх менеджерів слід застосовувати різні Web-сервіси (Classroom, Microsoft Teams, Cisco WebEx, Сlass Dojo , Classtime) та інноваційні практики, наприклад використовувати такі методики, як Web-серфінг чи Кінокоучінг. Визначено, що серед основних переваг реалізації моделей змішаного навчання в освітньому процесі ЗВО віднесено можливість збору даних та адаптації до реалізації моделі, одночасне навчання групи здобувачів освіти, перерозподіл викладачем освітніх інформаційних ресурсів між здобувачами освіти, розвиток у здобувачів освіти навичок самостійного навчання та самоконтролю. Серед основних недоліків реалізації blended learning у підготовці майбутніх менеджерів віднесено небажання викладачів використовувати електронне навчання, недостатній рівень володіння ІТ-технологіями викладачами та здобувачами освіти, залежність від техніки та мережі Інтернету, дотримання чіткого таймінгу виконання завдань та необмежений доступ до мережі Інтернет. Встановлено, що великого значення набуває Ergo навчання, як інноваційна модель, а може й модель наступності змішаного навчання.


Ключові слова


змішане навчання; дистанційна освіта; моделі змішаного навчання; мобільні додатки; Ergo навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


1 В. Ю. Биков, «Сучасні завдання інформатизації освіти», Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наук. фахове вид., № 1(15), 2010. [Електронний ресурс].

Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25

2 Т. Бурлаєнко, О. Дубініна, «Реалізація методу "Критерійний калейдоскоп" у роботі з обдарованою молоддю, як особливість інноваційної освіти», Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: зб. наук. праць. Серія «Педагогіка», № 2(25), с. 51–60, 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2020_2/51-60.pdf

3 Е. В. Желнова, «8 этапов смешанного обучения (обзор статьи "Missed Steps" Дарлин Пейнтер)», Training & Development. [Электронный ресурс]. Доступно: http://www.obs.ru/interest/publ/?thread=57

4 О. В. Дубініна, «Модель формування інформаційної культури майбутніх Project менеджерів», Управління конкурентоспроможністю персоналу, робіт та послуг: теорія, методологія, практика: кол. монографія; В. В. Іванової, Ред. Суми, Україна: «Вид-во "Університетська книга"», 2020, 231 с., с. 189–210.

ï›5ï К. Кун, «E-Learning – Ñлектронное обучение», Ð?нформатика и образование, â„– 10, Ñ. 16–18, 2006.

6 В. М. Кухаренко, Змішане навчання. Вебінар. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.wiziq.com/online-class/2190095-intel-blended

7 С. А. Павленко, О. В. Павленкова, А. І. Сидорова, Л. І. Амосова, І. М. Ткаченко, «Роль викладача вищого навчального закладу в організації самостійної роботи студентів», Інноваційні технології в організації самостійної роботи студентів медичних освітніх закладів: матеріали. навч.-наук. конф. з міжнар. участю (м. Полтава, 23 берез. 2017 р.). Полтава, 2017, с. 115–117. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elib.umsa.edu.ua/bitstream/umsa/1910/1/Rol.pdf

8 «Рекомендації МОН України щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти», Міністерство освіти і науки України. [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf

9 О. М. Спірін, «Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики», Інформаційні технології і засоби навчання, № 5(13), 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183

10 Г. В. Ткачук, «Теоретичні і методичні засади практично-технічної підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах змішаного навчання»: автореф. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук. Київ, 2019 р. [Електронний ресурс].

Доступно: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/D_26.053.19/Tkachyk.pdf

11 C. R. Graham, «Blended learning system: Definition, current trends and future direction», Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs; In: C. J. Bonk, C. R. Graham; Еds. Pfeiffer, San Francisco, 2005, p. 3–21.

12 Heather Staker and Michael B. Horn, Classifying K–12 Blended Learning. [Online]. Аvailable: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED535180.pdf

13 «Microlearning», Вікіпедія: вільна енциклопедія. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%96%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F

14 S. Moebs & S. Weibelzahl, «Towards a good mix in blended learning for small and medium sized enterprises – Outline of a Delphi Study»: Proceedings of the Workshop on Blended Learning and SMEs held in conjuction with the 1stEuropean Conference on Technology Enhancing Learning. Crete, Greece, 2006, р. 1–6.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.