Теоретико-методологічні основи організації змішаного навчання у закладі загальної середньої освіти

Ірина Андрощук, Оксана Віролайнен

Анотація


У статті проаналізовано теоретико-методологічні основи організації змішаного навчання в закладі загальної середньої освіти. Виклики, утворені завдяки становленню глобального комунікаційного простору поставили заклади загальної середньої освіти перед новими випробуваннями. Впровадження інформаційних та комп’ютерних технологій в освітній процес закладів загальної середньої освіти запустило потужний механізм підлаштовування під ці процеси систему освіти в усьому світі. Окреслено недоліки та позитивний досвід управління закладом загальної середньої освіти та впровадження змішаного навчання в освітній процес. Змальовано позитивний досвід впровадження організації дистанційного, мережевого та індивідуального навчання, актуальні особливості організації змішаного навчання в закладах загальної середньої освіти, аналіз недоліків та переваг традиційних методів надання освітніх послуг, в надзвичайних умовах, зокрема карантинних заходів в Україні, як і в усьому світі. Подано ідею застосування елементів асинхронного й синхронного дистанційного навчання при змішаному навчанні полягає в тому, що певну частину навчальних предметів здобувачі освіти засвоюють традиційно, за допомогою очної форми навчання, а іншу частину – за технологіями індивідуального, мережевого та дистанційного навчання. Розглянуто систему організації закладу освіти, як соціальне явище, у кількох аспектах: як систему, що її забезпечує; освітнє середовище, яке характеризують та відображують її складові та підсистеми; як різноманітність запропонованих у закладі загальної середньої освіти форм здобуття освіти; як процес засвоєння здобувачем освіти узагальненого суспільного досвіду, норм, цінностей, здобуття знань; як наслідок впливу педагогічного колективу закладу освіти – навчання і виховання свідомого громадянина України – конкурентоспроможного випускника.


Ключові слова


змішане навчання; інформаційні технології; освітній процес; інформаційно-комунікаційні засоби; індивідуалізація; індивідуальна освітня траєкторія; заклад загальної середньої освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


О. Андрєєв, Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання: монографія. Харків, Україна: Міськдрук, 2013, 212 с.

І. М. Андрощук, «Самоуправління професійним розвитком викладачів кафедр менеджменту польських закладів вищої освіти у системі відкритої освіти», Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, Вип. 2(93), с. 13–21, 2018.

Н. М. Андрієнко, «Модель адаптивної поведінки підприємства як відкритої системи», Глобальні та національні проблеми економіки, Вип. 3, с. 188–193, 2015.

В. Биков, Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ, Україна: Атіка, 2008, 684 с.

І. Блохіна, «Управління навчально-виховним процесом у ЗНЗ на засадах адаптивного підходу»: на Всеукр. наук.-практ. конф. Інноваційний менеджмент у закладах освіти. Київ, Україна, 2017, с. 55–61.

О. В. Віролайнен, «Організація моделі школи вільного вибору індивідуальної освітньої траєкторії в умовах упровадження технологій дистанційного навчання», Молодий вчений, № 11, с. 206–210, 2019.

Г. В. Єльникова, Основи адаптивного управління: курс лекцій. Київ, Україна: ЦІППО, 2003, 104 с.

С. А. Калашнікова, «Технологія застосування компетентнісно орієнтованого підходу для професійної підготовки керівників навчальних закладів», Теорія та методика управління освітою, № 4, с. 14–18, 2010.

Л. Калініна, Теоретико-методичні засади інформаційного забезпечення організаційного механізму управління загальноосвітнім навчальним закладом: монографія. Київ, Україна: Пед. думка, 2014, 285 с.

М. О. Кириченко, В. І. Маслов, Наукові засади та функції компетентного менеджменту у загальноосвітньому навчальному закладі: монографія. Луцьк, Україна: ВІППО, 2015, 288 с.

В. І. Ковальчук, «Тенденції розвитку освітньої системи в Україні»: Economics, science, education: integration and synergy. Materials of international scientific and practical conference (18–21 January 2016). Київ, Україна: Центр навч. літ-ри, 2016, с. 79–80.

Т. Кравчинська, «Особливості управління освітнім процесом за дистанційною формою навчання», Збірник наукових праць Херсонського державного ун-ту. Педагогічні науки, Вип. 75(2), с. 120–124, 2017. [Електронний ресурс].

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_75%282%29__25

Л. Лісова, Державно-громадське управління розвитком загальної середньої освіти в малих містах України: монографія. Черкаси, Україна: Видав. Пономаренко Р. В., 2018, 360 с.

О. І. Мармаза, Менеджмент освітньої організації: навч.-метод. посіб. Харків, Україна: ТОВ «Щедра садиба», 2017, 126 с.

В. В. Олійник, І. М. Андрощук, І. І. Остапйовська, П. С. Олешко, Д. А. Пріма, «Формування інформаційної культури майбутніх учителів початкової школи засобами інформаційно-комунікаційних технологій», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 75, № 1, с. 212–224, 2020.

О. П. Пінчук [та ін.], Організація та функціонування мережі ресурсних центрів дистанційної освіти загальноосвітніх навчальних закладів: монографія. Київ, Україна: Атіка, 2014, 184 с.

Т. М. Хлєбнікова, Управління навчальною діяльністю: навч.-метод. посіб. Харків, Україна: Основа, 2013, 224 с.

Г. Шелепко, «Система управління загальноосвітніми навчальними закладами України: закордонний досвід та шляхи демократизації», Проблеми підготовки сучасного вчителя, № 6, ч. 1, с. 372, 2012.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.