Інноваційні практики вдосконалення розвитку управлінської компетентності керівника закладу освіти

Оксана Оксенюк, Олена Шевчук

Анотація


У статті порушено проблему розвитку управлінської компетентності керівника закладу освіти, що зумовлено необхідністю переходу в управлінській діяльності до компетентністного підходу, розрахованого на особистісний розвиток фахівця й управлінську складову його професійної компетентності. Водночас, якісне управління розвитком закладу освіти залежить від сформованої готовності його керівника до впровадження освітніх інновацій у заклад. Установлено, що управлінська компетентність керівника закладу освіти – це інтегрований показник особистісно-діяльнісної сутності педагога, що відображає його здатність мотивувати, організовувати, розподіляти та контролювати не лише роботу учнівського, а й педагогічного колективів; здатність оперувати новітніми педагогічними, інформаційно-комунікаційними технологіями, знаходити і критично аналізувати необхідну інформацію для прийняття виважених управлінських рішень. Якщо метою управління закладом освіти є розвиток інноваційного освітнього середовища закладу, то змістом управління, відповідно, стає виконання нових функцій та обов’язків (моделювання і прогнозування, маркетингу), практикування нових методів (технічного опрацювання інформації, методів економічних розрахунків) і форм управління (комбінування колегіальних та колективних органів управління). Вивчено досвід роботи відділу освіти Рокитнівської РДА, де активно вдосконалюють структуру методичної роботи з керівниками освітніх закладів. Інноваційними практиками розвитку управлінської компетентності керівних кадрів визнано залучення педагогічного колективу закладу до участі у проектних конкурсах; ІКТ-навчання та самопрезентацію; моделювання типу школи та впровадження адаптивного управління; творче поєднання групових і колективних форм підвищення управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО); розширений науково-методичний супровід управлінців методистами РМК. Запропоновано перспективні напрями розвитку управлінської компетентності керівника закладу освіти, що включають самоосвіту, поглиблення бази знань із менеджменту та маркетингу, налагодження моніторингу якості освіти педагогів та учнів, збереження права особистого вибору за керівником і педагогом, стимулювання до проектної діяльності, розширення простору можливостей працівників закладу, консолідація колективу на основі співробітництва.


Ключові слова


управлінська компетентність; керівник закладу освіти; науково-методичний супровід; інноваційні практики; освітня діяльність

Повний текст:

PDF

Посилання


В. Волик, «Компетентності державних службовців України: наукові підходи до класифікації», Державне управління та місцеве самоврядування, № 3(14), с. 205–214, 2012.

Л. А. Мартинець, Управлінська діяльність керівника навчального закладу. Вінниця, 2018, 196 с.

І. В. Сухар, «Механізми державного управління формуванням професійної компетентності кадрів екологічної сфери України», дис. канд. наук. Київ, 2016, 182 с.

Г. І. Білянін, «Профілі професійної компетентності управлінського персоналу закладів освіти», Народна освіта, Вип. 2(20), 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/

Т. В. Зубченко, «Інноваційні підходи до форм та розвитку управлінської компетентності керівника навчального закладу», Офіційний веб-сайт завідувача РМК, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sajt-zaviduvacha-rmk8.webnode.com.ua/news/%d1%96nnovats%d1%

jn%d1%96-p%d1%96dkhodi-do-form-ta-rozvitku-upravl%d1%96nskoi-kompetentnost%d1%96-ker%d1%96vnika-navchalnogo-zakladu/

Л. Москаленко, «Розвиток управлінської компетентності керівника дошкільного навчального закладу», Офіційний веб-сайт управління освіти Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: www.svyatoshinruo.kiev.ua/

Відділ освіти Рокитнівської РДА: Інформаційні матеріали, Офіційний веб-сайт; 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://rokosvita.org.ua/


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.