Структура готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії
Анотація
У статті обґрунтовано зміст та структуру готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії у процесі вивчення фахових дисциплін як межової характеристики професійної кваліфікації, компетентності фахівця соціальної сфери; після проходження цієї межі випускник закладу вищої освіти (ЗВО) може систематично нарощувати свої професійні компетенції, поглиблювати свою кваліфікацію. Спроектовано матрицю структурування готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності; готовність майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії подано в сукупності мотиваційного, когнітивно-змістового, операційно-діяльнісного, рефлексивно-оцінного компонентів. Важливе місце у цій структурі відведено мотивації студента – майбутнього соціального працівника – до різних типів взаємодії з клієнтом та в професійному середовищі загалом, зокрема, педагогічної взаємодії. Когнітивно-змістовий компонент готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до педагогічної взаємодії відображає рівень сформованості знань про педагогічну взаємодію у професійній діяльності, вмінь і навичок її здійснювати у безпосередній професійній діяльності. Сутність операційно-діяльнісного компоненту полягає у наявності спеціальних вмінь і навичок здійснення педагогічної взаємодії у практиці діяльності соціальних працівників. Такі вміння й навички розвиваються як у процесі аудиторної, так і позааудиторної діяльності студентів, а також у процесі їх неформальної освіти. Рефлексивно-оцінний компонент готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії відображає стан особистості студента та його спрямованість на усвідомлення сформованості готовності до педагогічної взаємодії. Адекватна самооцінка та рефлексія стану сформованості готовності до взаємодії сприяє зростанню професіоналізму майбутніх фахівців соціальної сфери, забезпечує власне самовдосконалення, використовуючи самоаналіз, саморегуляцію, самоконтроль. Сформульовано висновок про необхідність побудови авторської технології формування готовності майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії у процесі навчання у закладі вищої освіти.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
А. Гулеватий, «Формування психологічної готовності майбутніх фахівців з вищою освітою до використання комп’ютерної техніки», автореф. дис. канд. наук: 19.00.07; Хмельницький нац. ун-т. Хмельницький, 2005.
В. Ф. Жукова, «Психолого-педагогический анализ категории "психологическая готовность"», Вестник филиала Российского гос. ун-та в г. Сургуте, Т. 4, № 5, с. 32–35, 2011.
Р. Моцик, «Формування готовності майбутніх учителів початкових класів використовувати персональний комп’ютер як засіб навчальної діяльності», автореф. дис. канд. наук: 13.00.04; Ін-т інформаційних технологій та змісту освіти НАПН України. Київ, 2009.
Л. В. Потапкіна, «Готовність до професійної діяльності як психолого-педагогічна проблема», Зб. наук. праць Національної академії держ. прикордонної служби України, № 1(19), с. 198–207, 2015. (Серія «Педагогічні науки»).
Л. Прудка, «Обґрунтування формування інтегративної готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності», автореф. дис. канд. наук: 13.00.04. Київ, 2013.
Ð. Ð’. Ð?пполитова, Ðœ. Ð. КолеÑников, и Е. Ð. Соколова, СиÑтема профеÑÑиональной подготовки Ñтудентов педагогичеÑкого вуза: личноÑтный аÑпект: монографиÑ. ШадринÑк, РоÑÑиÑ: Ð?Ñеть, 2006.
Л. Ю. Султанова, «Формування готовності студентів психолого-педагогічних факультетів до науково-дослідної діяльності», автореф. дис. канд. наук: 13.00.04. Київ, 2007.
Н. Б. Чорна, «Сутність та структура готовності до професійного саморозвитку майбутніх учителів мистецьких спеціальностей», Вісник Запорізького нац. ун-ту, № 1, с. 192–196, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2012/ped-1-2012/192-196.pdf
Т. Ю. Лозицька, «Сутність готовності майбутніх учителів до використання медіа у професійній діяльності», Науковий вісник Донбасу, № 1, 2011. [Електронний ресурс].
Доступно: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN13/11ltyupd.pdf
Т. М. Пащенко, «Готовність педагогічних працівників до стандартизації підготовки молодших спеціалістів», Вісник Глухівського нац. пед. ун-ту, Вип. 2(2), с. 10–16, 2018.
Ю. Вербиненко, «Професійна готовність до педагогічної діяльності», Професійна підготовка педагога в контексті європейських інтеграційних процесів: зб, наук. праць Дрогобицького держ. пед. ун-ту. Дрогобич, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/12274/1/Professional.pdf
С. А. Литвиненко, «Теоретико-методологічні засади підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності», автореф. дис. д-ра наук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2005.
І. В. Болотнікова, «Фактори психологічної готовності до педагогічної діяльності», Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АНН України, Т. ІІІ, Ч. 9, 2002. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.rusnauka.com/SND/Psihologia/10_bolotnikova.doc.htm.
Г. Ржевський, «Психологічна готовність магістрів до педагогічної діяльності», Актуальні проблеми психології; Вісник КНТЕУ, № 4, с. 73–86, 2012.
Ðœ. Ð?. ДьÑченко, и Л. Ð. Кандыбович, ПÑихологичеÑкие проблемы готовноÑти к деÑтельноÑти. МинÑк, БелоруÑÑиÑ: Ð?зд-во БелоруÑ. ун-та, 1976.
М. І. Томчук, «Методологічні засади дослідження та формування психологічної готовності до діяльності», Психологія і суспільство, № 4, с. 41–46, 2010.
С. О. Кубіцький, «Система оцінювання готовності майбутніх офіцерів до професійної діяльності», автореф. дис. канд. наук: 13.00.04; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. Київ, 2002.
І. В. Заблоцька, «Готовність до професійної діяльності майбутніх фахівців сфери послуг як педагогічна проблема», Наукові записки Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. ст., Вип. СXХХV(135), с. 90–97, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/24192/1/ZABLOTSKA%20IRYNA.pdf.
Е. Ð. Пехота, «Ð?Ð½Ð´Ð¸Ð²Ð¸Ð´ÑƒÐ°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„ÐµÑÑионально-педагогичеÑкой подготовки учителÑ», диÑÑ. д-ра пед. наук: 13.00.04. Киев, 1997.
Т. О. Голубенко, «Складові готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку», Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту ім. Миколи Гоголя, Вип. 5, с. 164–168, 2012. (Серія «Психолого-педагогічні науки»).
Д. В. Данко, «Компоненти готовності майбутніх соціальних працівників до використання технологій медико-соціальної роботи в професійній діяльності», Науковий вісник Ужгородського нац. ун-ту, Вип. 24, с. 43–45, 2012.
А. С. Лоза, та Р. В. Лаврецький, «Психологічна готовність та адаптація соціального працівника до професійної діяльності», Соціальна робота в Україні: теорія і практика: наук.-метод. журн. Київ: ТОВ Вид-во «Аспект-Поліграф», № 3/4, с. 154–161, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/20524/1/Loza_Lavretskyi.pdf.
О. Моренко, «Критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до професійного самовдосконалення», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 10, с. 119–131, 2018.
Н. Б. Павлишина, «Структура готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності у закладах соціального обслуговування», Освітологічний дискурс, № 2(6), с. 141–151, 2014.
О. Г. Піонтківська, «Готовність соціальних працівників до здійснення соціально-психологічної підтримки людей похилого віку», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Екологічна психологія, Т. VІІ, вип. 45, с. 263–272, 2018. [Електронний ресурс].
Доступно: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v7/i45/26.pdf
О. С. Повідайчик, «Аналіз стану готовності майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності», Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, Вип. 1, с. 183–187, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://visnyk-ped.uzhnu.edu.ua/article/view/142870
Ю. М. Рябова, «Підготовка майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності в багатонаціональному середовищі», автореф. дис. канд. наук: 13.00.04; Миколаївський держ. пед. ун-т ім. В. О. Сухомлинського. Миколаїв, 2015.
В. В. Савіцька, «Підготовка майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності на засадах праксеологічного підходу», автореф. канд. наук; Рівненський держ. гуманітар. ун-т. Рівне, 2015.
Г. І. Слозанська, «Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи в територіальних громадах», дис. д-ра наук: 13.00.05; Тернопільський нац. пед. ун-т. Тернопіль, 2019.
К. Червоненко, «Зміст і структура готовності майбутніх соціальних працівників до організації волoнтерської діяльності учнівської молоді», Social Work & Education, Vol. 5, No 1, pp. 79–87, 2018.
О. В. Філь, «Підготовка майбутніх соціальних педагогів до використання казкотерапії у професійній діяльності», автореф. дис. канд. наук: 13.00.04; Класичний приват. ун-т. Запоріжжя, 2010.
Н. Г. Іванова, «Мотивація фахівця до професійної діяльності: поняття, зміст та функції», Вісник Київ. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, № 1(34), с. 21–24, 2016.
Ð’. Ð. ÐœÑÑищев, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¾Ñ‚Ð½Ð¾ÑˆÐµÐ½Ð¸Ð¹. Ð?збранные труды. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?н-Ñ‚ практ. пÑихологии, 1998.
В. А. Семиченко, Проблемы мотивации поведения и деятельности человека: модульный курс психологии. Модуль «Направленность»: лекции, практические занятия, задания для самостоятельной работы. Киев, Украина: Миллениум, 2004.
Ð’. Ð. СлаÑтенин, Педагогика: Ð¸Ð½Ð½Ð¾Ð²Ð°Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð½Ð°Ñ Ð´ÐµÑтельноÑÑ‚ÑŒ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во «МагиÑтр», 1997, Ñ. 84.
О. Р. Вовк, «Основні характеристики когнітивного компонента готовності студентів до гуманістичного вирішення ситуацій морального вибору», Молодий вчений, № 10(25), ч. 2, с. 130–133, 2015.
О. Бескровний, С. Тернов, та В. Фортуна, «Рефлексивно-оцінний компонент готовності студентів до науково-дослідницької діяльності», Витоки педагогічної майстерності, Вип. 17, с. 24–28, 2016.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.