Концептуальні основи управління якістю підготовки конкурентоздатних фахівців

Тетяна Стойчик

Анотація


Актуальність статті визначається сучасними умовами розвитку економіки країни, де значно зріс попит на конкурентоздатних фахівців. На підставі останніх досліджень і публікацій розкрито поняття концепції, зміст її складових, зроблено порівняльний аналіз основних характеристик та визначено відмінності; уточнено поняття «управління якістю підготовки конкурентоздатних фахівців», «якість професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах професійної (професійно-технічної) освіти», «конкурентоздатності фахівця»; проаналізовано умови впливу на якість професійної (професійно-технічної) освіти, запропонована авторська технологічна карта розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності у закладі професійної (професійно-технічної) освіти; розкрито принципи формування системи управління якістю, методи управління якістю, стадії життєвого циклу якості. Вперше зроблено порівняльний аналіз концепцій якості професійної (професійно-технічної) освіти та управління якістю підготовки конкурентоздатних фахівців у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. В процесі дослідження доведено, що розглянуті концепції якості професійної (професійно-технічної) освіти та управління якістю підготовки конкурентоздатних фахівців у закладах професійної (професійно-технічної) освіти ґрунтуються на компетентнісному та процесному підходах, інноваційних освітніх системах і технологіях, моделях, освітніх стандартах, визначених Національною рамкою кваліфікацій та Міжнародними стандартами якості серії ISO 9001. З’ясовано, що якість освіти виникає внаслідок реалізації такого ланцюга подій, як визначення якості потенціалу досягнення мети освіти, якості процесу формування професіоналізму у здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти та якості результату діяльності закладів професійної (професійно-технічної) освіти, яким є формування професійної компетентності та конкурентоздатності випускників, що забезпечується організованою діяльністю, пов’язаною з виробленням у здобувачів комплексу знань, умінь, професійних якостей, рис особистості, що забезпечує їх здатність та готовність до мотивованої професійної діяльності і саморозвитку.

Ключові слова


концепція; якість підготовки; заклад професійної (професійно-технічної) освіти; конкурентоздатний фахівець; система управління якістю.

Повний текст:

PDF

Посилання


Концепція якості освіти. Освіта UA. [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.ua/school/method/1342

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII, ст. 380 «Про освіту» [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Менеджмент якості: конспект лекцій для студ. спец. 073 «Менеджмент» спеціалізації «Менеджмент підприємств та організацій» першого (бакалаврського) рівня / уклад. В. В. Сисоєв. Харків: НТУ «ХПІ», 2018, 102 с. [Електронний ресурс].

Доступно: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/35172/3/prohramy_2018_Menedzhment.pdf

О. І. Щербак, Н. З. Софій, Б. Ю. Бович, Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: навч.-метод. посіб.; О. І. Щербак, Ред. Івано-Франківськ, Україна: «Лілея-НВ», 2014, 136 с.

Кабінет Міністрів України. (2018, Берез. 14). Постанова «Положення про Державну службу якості освіти України» № 168. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2018-%D0%BF

Системи управління якістю за ISO 9001. Научно-технический центр № 14 ГП «Укрметртестстандарт». [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.certsystems.kiev.ua/uk/iso-9001/sistemi-upravlinnya-yakistyu-za-iso-9001.html

Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент: кол. монографія; М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої; Ред. Київ, Україна: Інтерсервіс, 2018, 440 с.

Л. І. Даниленко, Інноваційний освітній менеджмент: навч. посіб. Київ, Україна: Главник, 2006, 144 с.

Н. М. Мирончук, «Трансформація функціонально-професійної ролі викладача вищої школи в умовах соціокультурних змін», Митець – культура – виміри часу: Міжнар. наук. читання 2017 року в Музеї Бориса Лятошинського в Житомирі: зб. ст.; / ред.-упоряд. І. Є. Копоть. Житомир, Україна: Вид. О. О. Євенок, 2017, с. 377−387.

С. М. Ніколаєнко, Управління якістю вищої освіти: теорія, аналіз і тенденції розвитку: монографія. Київ, Україна: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2007, 519 с.

В. О. Бикова, «Обґрунтування системи управління процесом формування конкурентоздатного фахівця в умовах диверсифікації освіти», Вісник Дніпропетровського ун-ту імені Альфреда Нобеля: зб. наук. праць, № (1)9, с. 275–284, 2015.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.