Сутність і зміст професіоналізації педагогів у контексті освіти впродовж життя
Анотація
У статті розглянуто професіоналізацію педагогів у контексті освіти впродовж життя. Зазначено, що вона впливає на соціально-економічний поступ суспільства і є складовою гуманітарної безпеки держави, оскільки впливає на рівень забезпеченості і захищеності фахівця, а відповідно і його сім’ї, яка є важливою складовою суспільства. Вказано, що професіоналізація педагога спрямована на підвищення професійної конкурентоздатності в умовах інтеграційних процесів, науково-технічного прогресу та адаптації до різноманітних внутрішніх та зовнішніх змін впродовж життя. Наголошено, що вона включає: багатоаспектну світоглядну підготовку; удосконалення професійних знань, умінь, навичок та інших якостей; розвиток самосвідомості, культури, здібностей, продуктивної Яконцепції, емоційно-почуттєвої, вольової та інтелектуальної сфери особистості, її творчого потенціалу, мотивації досягнень тощо. Зазначено, що впродовж професіоналізації педагог: поглиблює світорозуміння через філософську, педагогічну та психологічну освіту; опановує сучасні методи наукового пізнання та ІКТ засоби навчання; розвиває знання іноземної мови; підвищує рівень готовності до творчої та ефективної організації учіння; удосконалює педагогічну майстерність. Наголошено, що цей процес триває впродовж усього професійного життя і забезпечується через формальну, неформальну та інформальну освіту. На основі концепції педагогічної майстерності І. Зязюна окреслено сучасні напрями професійного розвитку педагогів. Зазначено, що у наукових дослідженнях професіоналізація розглядається з позиції педагогіки, психології, акмеології та соціології. Спираючись на концепції суб’єктно-діяльнісної професійної праці Є. Климова та професійного розвитку Д. Сьюпера виокремлено і охарактеризовано основні етапи професіоналізації педагогів, а також визначено умови, які сприятимуть підвищенню її ефективності у контексті освіти впродовж життя.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Державне управління та державна служба: слов.-довід. Київ, Україна: КНЕУ, 2005.
Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс].
Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
І. О. Зель, «Формування андрагогічної компетентності у студентів гуманітарних факультетів класичних університетів», автореф. дис. канд. наук; Черкаський нац. ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси, 2009.
І. А. Зязюн, «Педагогічна професія в контексті двох парадоксів», Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр., укр.-пол. щорічник. Ченстохова, Польща; Київ, Україна: [б. в.], Вип. XIV, с. 88–89, 2012.
Е. Ð. Климов, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñ„ÐµÑÑионала. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во «Ð?нÑтитут практичеÑкой пÑихологии», 1996.
В. Г. Кремень, та В. В. Ільїн, «Презентація візуальної грамотності в освітньому процесі та її експлікація в культурі мислення», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 75, № 1, с. 4, 2020. [Електронний ресурс].
Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3660
В. Е. Лунячек, та М. Є. Смирнова, «Формування управлінською компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу на засадах андрагогіки», Теорія та методика управління освітою, № 3, 2010.
О. І. Огієнко, «Андрагогічна компетентність педагога: традиції та інновації у зарубіжному досвіді», Освіта впродовж життя: вимоги часу. Київ: Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України, 2012. [Електронний ресурс].
Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/3055/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F.pdf
В. М. Піддячий, «Сутність освіти дорослих в умовах інформаційного суспільства», Abstracts of VIII International Scientific and Practical Conference «Scientific achievements of modern society» (April 1–3, 2020). Liverpool: Cognum Publishing House, 2020, с. 667.
В. М. Піддячий, «Естетичні засади професійного саморозвитку майбутнього педагога», дис. канд. наук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016.
В. М. Піддячий, «Дослідження сутності професіоналізації педагогів», Профорієнтація: стан і перспективи розвитку: зб. матеріалів Х ювілейних Всеукр. психолого-педагогічних читань, присвячених пам’яті д-ра пед. наук, проф. Федоришина Бориса Олексійовича. Київ, Україна: Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені І. Зязюна НАПН України, 2020, с. 103–104.
М. І. Піддячий, «Освіта і наука України: соціально-професійний розвиток», Науковий часопис Національного пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія № 13, Проблеми трудової та професійної підготовки. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, Вип. 8. с. 17–18, 2017.
М. І. Піддячий, «Соціально-професійний розвиток старшокласників: праця як основа життєдіяльності та поступу», Технології інтеграції змісту освіти: зб. наук. праць. Полтава, Україна: ПОІП ПО, Вип. 10, 2018.
В. І. Пуцов, та Л. Я. Набока, Особливості навчання дорослої людини. Київ, Україна: ЦІППО АПН України, 2004.
Г. С. Сковорода, Твори: у 2 т. Київ, Україна: Вид-во АН УРСР, 1961, Т. 1.
Словник української мови: в 11 т. Київ, Україна: Наук. думка, 1977, Т. 8.
Словник української мови: в 11 т. Київ, Україна: Наук. думка, 1979, Т. 10.
Т. В. Черничко, «Професіоналізація як процес підвищення ефективності управлінської діяльності в контексті європейських стандартів», Науковий вісник Херсон. держ. ун-ту. Серія: Економічні науки, Т. 12, № 3, 2015.
С. В. Яшник, «Андрагогічний підхід у підготовці керівників до управлінської діяльності», Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія, Вип. 199(1), с. 426–436, 2014.
D. E. Super, «A theory of vocational development», American Psychologist, Vol. 8, pp. 185–190, 1953.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.