Стратегічні орієнтири професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти

Лариса Петренко

Анотація


У статті висвітлено теоретично значуще питання професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти. Автором здійснено аналіз нормативно-правових і аналітичних матеріалів з проблем впровадження відкритої освіти в європейському і національному освітньому просторі. На основі вивчення наукових праць вітчизняних і зарубіжних учених експліковано поняття «відкрита освіта», що уможливило висновок про відображення в цих дефініціях різноаспектних наукових поглядів – філософсько-педагогічних, інформаційно-технологічних, дидактичних, на основі чого в кожному новому його тлумаченні розкриваються певні якості, функції, характеристики, принципи, засади тощо. З’ясовано, що відкрита освіта є багатогранним і багатоплановим об'єктом, її інтенсивний розвиток вносить суттєві зміни в систему вищої освіти і освіти дорослих. Розвиток відкритої освіти спричиняє трансформацію традиційної системи освіти в концептуальну модель нової освіти, побудовану на таких методологічних підходах, як синергетичний, системний, культурологічний, аксіологічний та основних принципах: відкритості, гнучкості, мобільності, динамічності, випереджувального навчання. За результатами вивчення наукових праць вітчизняних і зарубіжних науковців, аналітичних матеріалів автором виокремлено низку стратегічних орієнтирів професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти. Їх узагальнення має практичне значення на тлі розгортання тенденцій розвитку європейських та вітчизняних освітніх систем – глобалізації, інтернаціоналізації, формування постіндустріальної економіки. Представлені в статті стратегічні орієнтири професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах відкритої освіти можуть бути покладені в основу розробки програми підвищення кваліфікації, добору змісту навчання, моделювання різних компетентностей і професійної культури,

Ключові слова


відкрита освіта; безперервний професійний розвиток; науково-педагогічний працівник; стратегічні орієнтири; електронні освітні ресурси, інформаційно-освітній простір

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. М. Петренко, «Шляхи подолання наслідків пандемії COVID-19 у системі підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників», на міжнар. наук.-практ. конф., присв. 185-річчю Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова, Актуальні проблеми неперервної освіти в інформаційному суспільств. Київ, 2020, с. 83–86.

В. В. Сидоренко, «Забезпечення якості освітнього процесу курсів підвищення кваліфікації за різними моделями і формами навчання в умовах відкритої освіти», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», Вип. 7(36), с. 82–97, 2019.

European Commission. European agenda for adult learning and recent policy developments. Council resolution setting out a renewed European agenda for adult learning, 2011. [Online]. Available: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32011G1220%2801%29

J. C. Muñoz, C. Redecker, R. Vuorikari and Y. Punie, «Open Education 2030: planning the future of adult learning in Europe», Open Learning, Vol. 28, No 3, р. 171–186, 2013. [Online].

Available: http://dx.doi.org/10.1080/02680513.2013.871199

М. П. Лещенко, А. В. Яцишин, «Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учених», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 39, № 1, с. 1–16, 2014.

Г. Бехманн, Современное общество: общество риска, информационное общество, общество знаний. Москва, Россия: Логос, 2010.

«Adult learning spotlight on investment conference: Background paper», CEDEFOP. European Centre for the Development of Vocational Training. 2012. [Online]. Available: https://www.cedefop.europa.eu/en/events-and-projects/events/adult-learning-spotlight-investment.

Л. П. Пуховська, А. О. Ворначев, С. О. Леу, Професійний розвиток персоналу підприємств у країнах Європейського Союзу. Київ, Україна: ІПТО НАПНУ, 2015.

Генеральна Асамблея ООН. (2015, Верес. 25). Резолюція «Перетворення нашого світу: Порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року». [Електронний ресурс].

Доступно: http://sdg.org.ua/ua/resources-2/344-2030-2015

Міністерство економічного розвитку і торгівлі. Національна доповідь «Цілі сталого розвитку: Україна», 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://un.org.ua/images/SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf

Д. О. Закатнов, «Кар’єрні траєкторії професійного самовизначення учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти», Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, Вип. 16, с. 20–26, 2018.

Т. Ð?. КоÑтина, «ФилоÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð¾Ñ‚ÐºÑ€Ñ‹Ñ‚Ð¾Ð³Ð¾ образованиÑ», ВеÑтник МоÑковÑкой гоÑударÑтвенной академии делового админиÑтрированиÑ. Ð¡ÐµÑ€Ð¸Ñ Â«Ð­ÐºÐ¾Ð½Ð¾Ð¼Ð¸ÐºÐ°Â», â„– 2(2), Ñ. 3–10, 2010.

В. Биков, «Відкрита освіта в Єдиному інформаційному освітньому просторі», Педагогічний дискурс, Вип. 7, с. 30–35, 2010.

О. Ю. Коржилов, «Відкрита освіта як глобальна освітня система: стан та розвиток», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 3(37), с. 48–54, 2014.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

«Управління персоналом», 2003. Бібліотека економіста. [Електронний ресурс]. Доступно: https://library.if.ua/books/45.html

Концептуальні засади психолого-педагогічної підготовки конкурентоздатного фахівця в умовах післядипломної педагогічної освіти / автор. кол. Л. М. Сергеєва, О. І. Бондарчук, М. І. Скрипник, А. О. Молчанова, О. А. Філь; Г. О. Козлакова, Ред. Київ, Україна: ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2015, 40 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.