Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів: контент щодо особливих освітніх потреб

Світлана Литовченко

Анотація


У статті представлено сучасні тенденції в освіті дітей з особливими освітніми потребами, окреслено актуальні питання діяльності інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), розглянуто поняття «потреба» у контексті організації освітнього середовища. Інновацією виступає впровадження у 2019 році інформаційно-телекомунікаційної системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів (АС «ІРЦ»), що забезпечує створення єдиного інтегрованого інформаційного середовища у сфері інклюзивної освіти. Обґрунтовано, що особливі освітні потреби більшою мірою є індивідуальними, а міра їх прояву й специфічність визначають специфіку підтримки учнів у процесі навчання. Об’єктивне визначення потреби покликано сприяти усуненню бар’єрів, які перешкоджають повноцінній участі дитини у освітньому процесі та успішній соціалізації. Правомірно розглядати різні класифікації особливих освітніх потреб в залежності від критеріїв, покладених у основу. Доцільним є визначеність формулювань, зважаючи на чіткість, узгодженість, системність, зручність для всіх суб’єктів освітньої діяльності. На основі аналізу теоретичних аспектів проблеми та конкретних випадків комплексної оцінки розвитку дітей розроблено рекомендації для наповнення контенту щодо особливих освітніх потреб до системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів (АС «ІРЦ»). У контексті оцінки освітньої діяльності визначено дві групи потреб: «Адаптації / модифікації» та «Умови для розвитку», які уточнюються в залежності від конкретної ситуації (адаптації середовища, фізичного навантаження, змісту, форм, методів навчання; мінімальні адаптації завдань з метою розвитку мовлення; адаптації письмових завдань тощо; умови для розвитку соціального, емоційного; навчальної поведінки тощо). Використання пропонованого контенту допоможе фахівцям ІРЦ удосконалити здійснення оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами, визначення спільно з батьками індивідуальних потреб та рекомендацій щодо створення найоптимальніших умов для здобуття освіти

Ключові слова


діти; особливі освітні потреби; інклюзивно-ресурсний центр; система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів (АС «ІРЦ»).

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна рада України. (2009, Груд. 16). Закон № 1767-VI «Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-17#Text.

Міністерство освіти і науки України. (2016, Жовт. 27). Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

В. Засенко, та Л. Прохоренко, «Освіта «особливих» дітей: стратегія розвитку», Рідна школа, № 3/4, с. 48–52, 2019.

А. Колупаєва, та О. Таранченко, Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Харків, Україна: «Ранок», 2019.

В. Засенко, А. Колупаєва, та О. Таранченко, «Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії», у Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні; В. Кремень, Ред. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2016, с. 68–77.

О. Таранченко, та О. Федоренко, «Концепція розвитку системи освіти дітей із порушеннями слуху в Україні», Особлива дитина: навчання і виховання, № 1, с. 27–33, 2015.

T. Loreman, D. McGhie-Richmond, A. Kolupaieva, O. Taranchenko, et al., «A Canada-Ukraine collaborative initiative for inclusive education in Ukraine: Participant perspectives», School Effectiveness and School Improvement, 27(1), р. 24–44, 2016.

Кабінет Міністрів України. (2017, Лип. 12). Постанова № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF.

Сайт Міністерства освіти і науки України. (2019, Лист. 22). З 2020 року вчителі початкових класів вивчатимуть методики роботи в інклюзивних класах [Електронний ресурс. Новини].

Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/z-2020-roku-vchiteli-pochatkovih-klasiv-vivchatimut-metodiki-roboti-v-inklyuzivnih-klasah.

М. Порошенко, Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів. Київ, Україна, 2018.

Міністерство охорони здоров’я України. (2018, Груд. 21). Наказ № 2449 «Про внесення змін до перекладу Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я та Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків». [Електронний ресурс]. Доступно: https://moz.gov.ua/mkf.

Міністерство освіти і науки України. (2019, Лист. 25). Наказ № 1472 «Про затвердження Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів». [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-sistemu-avtomatizaciyi-roboti-inklyuzivno-resursnih-centriv

Е. Данілавічютє, «Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі», Особлива дитина: навчанні і виховання, № 3(87), с. 7–18, 2018.

О. Федоренко, «Педагогічний супровід молодших школярів зі зниженим слухом в умовах інклюзивного навчання», дис. канд. наук; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. Київ, 2015.

Т. Скрипник, «Відповідне освітнє середовище для дітей із розладами аутистичного спектра», Особлива дитина: навчанні і виховання, № 3(83), с. 16–22, 2017.

С. Литовченко, «Діяльність ІРЦ у системі підтримки дітей з особливими освітніми потребами: актуальні питання», Особлива дитина: навчанні і виховання, № 4(92), с. 30–36, 2019.

S. Schwab, U. Sharma, and T. Loreman, «Are we included? Secondary students' perception of inclusion climate in their schools», Teaching and Teacher Education, 75, р. 31–39, 2018.

T. Loreman, Pedagogy for Inclusive Education; Oxford Research Encyclopedia of Education, Oxford University Press USA, 2019.

J. Deppeler, T. Loreman, and R. Smith, «Teaching and learning for all», In J. Deppeler, T. Loreman, R. Smith, and L. Florian. (Eds.), Inclusive pedagogy across the curriculum. International perspectives on inclusive education. London: Emerald Group Publishing.Find this resource, Vol. 7, p. 1–10, 2015.

Верховна рада України. (2017, Верес. 5). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/print.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.